mboost-dp1

Fra PC til Mac, skal jeg tage springet?

Gå til bund
Gravatar #1 - BjarniM
3. sep. 2008 18:01
Jeg har igennem længere tid spekuleret over, hvorvidt jeg skal tage springet, og gå fra PC til Mac, men der er så mange spørgsmål, som jeg er i tvivl om.

Er alle programmer efterhånden blevet Mac-kompatible, eller må Mac-ejere leve med at "kun" at kunne bruge nogle af programmerne på markedet?
Findes der en side, hvor man kan se, hvilke programmer er Mac-kompatible og hvilke ikke er?

Er der nogle tidligere PC-brugere, men nu Mac-brugere her på siden, som kan fortælle lidt om erfaringer med skiftet?
Gravatar #2 - izym
3. sep. 2008 18:06
Programmerne (de fleste) er ikke kompitable som sådan, nogle findes bare i en Mac udgave og andre har rigtig gode Mac alternativer.
Gravatar #3 - BjarniM
3. sep. 2008 18:12
Ok, sagt på anden måde. Hvilke programmer fås i Mac-version?
Gravatar #4 - trylleklovn
3. sep. 2008 18:13
Det er som at spørge "Hvilke programmer kan man køre på Windows?".

Hvilke programmer har du brug for at køre?
Gravatar #5 - fidomuh
3. sep. 2008 18:24

Alle dem der virker i OS X, og en god del af dem der koerer i X11.

Hvad har du brug for?

Som udgangspunkt vil _INTET_ af dit Windows software virke i OS X.
Gravatar #6 - Lss_1405
3. sep. 2008 18:27
Nej, men også sagt på en anden måde, hvad kan du ikke få til mac?
Gravatar #7 - MiniatureZeus
3. sep. 2008 18:28
Du har dog mulighed for, at installere windows xp, og kører det side-by-side med mac os x :) Så det er, relativt, ingen programmer som ikke kan kører på en mac computer...
Gravatar #8 - MiniatureZeus
3. sep. 2008 18:29
Hvad skal du lave på computeren? Hvad bruger du din pc til nu?
Gravatar #9 - BjarniM
3. sep. 2008 18:43
Visual Studio 2005/2008
Adobe CS3
Office 2007 (har betalt for PC-udgaven, og vil gerne kunne genanvende den til Mac også)
Visio Pro 2003/2007
Project Pro 2007
MathCAD
OrCad
VmWare
Virtual PC
Diverse Stone's Software

For lige hurtigt at nævne noget af det software, jeg kan komme i tanker om.
Gravatar #10 - DanaKaZ
3. sep. 2008 18:55
BjarniM (9) skrev:
Office 2007 (har betalt for PC-udgaven, og vil gerne kunne genanvende den til Mac også)

Nøgleordet her er PC-udgaven. Du kan ikke bruge PC software i OS X, du kan dog køre Parallels eller en anden form for virtualisering, men det bliver ikke en rar oplevelse at bruge Office på den måde.

Udfra de programmer du nævner der, virker det til at du har dybe rødder i Windows, jeg tror jeg vil råde dig til at blive ved Windows.
Gravatar #11 - fidomuh
3. sep. 2008 18:58

Nu lister jeg de ting du ikke kan faa til OS X:

Visual Studio 2005/2008
Visio Pro 2003/2007
Project Pro 2007
MathCAD
OrCad
Virtual PC
Diverse Stone's Software

Godt nok ? :)
Gravatar #12 - MiniatureZeus
3. sep. 2008 18:59
Desuden, så er office (ms) til mac noget af det værste bras at bruge sine penge på... Brug iWord i stedet...
Gravatar #13 - fidomuh
3. sep. 2008 19:11

iWord?

iWork? :)

Men Office 2008 til Mac fungerer nu ganske fint, saa hvis man er indaedt Excel boelle, samt Word og PowerPoint whore, saa er det valget.

Ellers foretraekker jeg ogsaa iWork.
Gravatar #14 - MiniatureZeus
3. sep. 2008 19:24
#13 sry, iWork selvfølgelig ;D

Ja, Excel er vidst det eneste som Apple ikke kan erstatte. endnu :)
Gravatar #15 - themuss
3. sep. 2008 19:27
#7 Mac-computer? Hvad er det?

Er det sådan en der er bygget af standard-komponenter ligesom alle andre PC'ere? ;)
Gravatar #16 - trylleklovn
3. sep. 2008 19:28
#14 Numbers?
Gravatar #17 - iphase
3. sep. 2008 19:35
JEg har selv lige skiftet, og de fleste af de programmer du nævner kan der findes ok alternativer til, men en del af det vil koste penge, så jeg ville foreslå at du kunne gøre det som jeg gør, og det er at bruge det medfølgende BootCamp program, som kan dele din disk op i to partitioner, og køre windows XP eller (hvis man er Masochist) Vista, samtidigt med OSX.
Og så bruge OSX til det private, og XP til alt det wurk som kræver specielle programmer som man er blevet vant til i windows.
Sådan kører jeg det, og det fungerer glimrende, og jeg vil lige tilføje at det er nemmere at installere windows xp med bootcamp, på en mac end det er at få xp til at virke på en normal pc! (ret fucked, men sandt).
Gravatar #18 - fidomuh
3. sep. 2008 19:46

MEdmindre du gerne vil have dit keyboard til at virke paa en Macbook Pro, eller du bare er uheldig - saa ja.
Gravatar #19 - Lss_1405
3. sep. 2008 20:38

Dit keyboard virker fint i windows.

Klap lige hesten, det er ikke så svært som det lyder til ... Installer XP via Crossfire/paralles/Bootcamp mm/osv.
Mange af disse prg findes i lign. versioner enten fra sammen producent eller en anden. Og dem du ikke kan køre på Mac kører du på windows.

Lige en ting med de prg. du skal bruge der skal du anskaffe dig en iMac eller Macbook Pro. Macbook er ikke nok.

Jeg har endnu ikke fundet vigtige/afgørende programmer som jeg ikke kunne få til min mac del.
Gravatar #20 - izym
3. sep. 2008 20:41
#19 Og hvorfor er MacBook ikke nok? Det ser jo ikke ud til, at være noget grafikkort krævende han skal bruge.
Gravatar #21 - rasmusv
3. sep. 2008 20:49
[Fra PC til Mac, skal jeg tage springet?]

Nej, du er ikke klar endnu. Softwarekompatibilitet er klart det største problem, men oftest også noget man kan undersøge selv. Du har forholdsvis meget software som det ikke går snildt med uden at installere windows på en partition ved siden af (imho, glem virtualisering til så meget software). Det er selvfølgelig ikke et problem - men det er jo ikke derfor du ønsker dig en mac pc. Vent til du er færdig med HTX? og genovervej skiftet. En del af softwaren kan udskiftes, men det kræver en seriøs tilvænningsperiode, som gør ondt før det gør godt.

ps. hvis du ikke direkte stiller de andre spørgsmål du har på sinde, så er det umuligt at svare på dem. Det er noget lettere du hælder 10 kilometer gennemtænkte spørgsmål og eventuelle 'myter' af som skal afhjælpes end at 'tvinge' en til at skrive en lang stil du kun får lidt ud af.

Numbers, er 'sulten for sjov'-software, ej noget som kan erstatte excel.
Gravatar #22 - BjarniM
4. sep. 2008 07:48
rasmusv (21) skrev:

Vent til du er færdig med HTX?

Hvem har sagt, at jeg går på HTX? Jeg må dog ærligt indrømme, at jeg nogle tider måske længes tilbage til den alder igen .-)
Gravatar #23 - Lss_1405
4. sep. 2008 08:03
#20 Så vidt jeg ved er der ikke nogen der ved hvad der kommer i de nye MB med sikkerhed endnu..!

Hvem siger at han også kan vente..?
Gravatar #24 - fidomuh
4. sep. 2008 08:55

Dit keyboard virker fint i windows.

Okay? Saa det er bare mig der ser syner?
Altsaa, naar jeg installerer driveren og keyboard SLET IKKE VIRKER ?

Javel ja.
Det gaelder nok ogsaa de mange andre der har skrevet om problemet paa diverse hjemmesider..

Klap lige hesten, det er ikke så svært som det lyder til ... Installer XP via Crossfire/paralles/Bootcamp mm/osv.

Klap selv hesten?
Det er relativt svaert at fixe Apples driver, men hvis du kan goere det, er du velkommen.

Mange af disse prg findes i lign. versioner enten fra sammen producent eller en anden.

CAD programmerne goer primaert ikke.
Visio goer vist heller ikke ( selvom jeg synes at OmniGraffle kan tage den del ).

Visual Studio goer heller, og da jeg gaetter paa han primaert snakker om .net her, saa er det taet paa umuligt i OS X.

Jeg har endnu ikke fundet vigtige/afgørende programmer som jeg ikke kunne få til min mac del.

Som fx orCAD?
MathCAD?

Som han netop naevner? :)

Numbers, er 'sulten for sjov'-software, ej noget som kan erstatte excel.

Jeg har erstattet Excel *helt* med det.
Jeg har endnu ikke fundet en funktion jeg mangler, men tilgengaeld har jeg fundet mange smaating jeg nu benytter som jeg ikke brugte foer.

Numbers kan en masse som Excel ogsaa kan og begge kan noget den anden ikke kan.

Privat kan Numbers fint erstatte Excel, erhvervsmaessigt tror jeg der skal en aendring af arbejdsveje til foer vi kan snakke om det :)
Gravatar #25 - izym
4. sep. 2008 14:12
Hvornår sagde jeg noget om den nye MacBook? Det besvare ikke rigtig mit spørgsmål, jeg spurgte om hvorfor en MacBook ikke var nok. ;)
Gravatar #26 - Lss_1405
4. sep. 2008 16:33
Det giver sig selv at et seriøst brug af Cs3 på den gamle macbook dur. Jeg har selv prøvet. For lidt ram og graffikort er ikke godt nok, desuden en lidt for lille skærm til seriøst brug
Gravatar #27 - izym
4. sep. 2008 17:19
Photoshop bruger CPU og ikke GPU. Desuden kommer det da an på, hvad det er for noget arbejde man laver (angående størrelse).
Gravatar #28 - Lss_1405
4. sep. 2008 20:44
Smid en 38 mb raw fil i photoshop og gennemarb. den på den mindste mac. DU kommer til at få fnat.
Gravatar #29 - izym
4. sep. 2008 21:15
Du smider da bare 4GB ram i, der er ikke den helt store forskel på processor (dog kan der fås en med 6mb cache til MBP). Burde give samme performance som på en MBP.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login