mboost-dp1

Har jeg nok køling til overclock?

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
8. okt. 2008 16:56
Hej,

jeg får min CPU overclocked snart, men er ikke sikker på om blæseren er god nok til at holde dens temperatur stabil hvis den blir overclocket.

Jeg har en Arctic Cooling Alpine 7 S-775
Dens RPM:
500-2000RPM, 12V, 0.15A (regner med at den selv kan finde ud af stige i RPM når CPU blir varmere?)
I kan se modellen her:
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleI...

Kabinet køling:
Har x2 140mm Exhaust fan (top og rear), til intag har jeg 3, den ene er dog til HD køling. #2 er VGA mens den 3. sidder i bunden og blæser op "i" GPU, men hjælper vel en smule os på CPU. Alt i alt er kabinettet en rigtig lækker airflow sag :).

CPUen kan overclockes til ca. 3.2GHz, men kommer det an på andet end bare ens CPU hvor meget man kan overclocke den? (Ram, MB eller noget andet). Og hvor meget temperatur-mæssigt skal jeg regne med CPU stiger?

--

Hvis det er i skal bruge andet system info, så her:

Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB S-775

ASUS P5N-E/SLI nForce 650i S-775

2GB DDR2 PC5400 667MHz 1. Part (2x1GB)

640MB Inno3D 8800GTS GDDR3 PCI-E

500GB Seagate 7200rpm 16MB SATA2

Codegen M401 CA 400W Sort/Sølv

Kabinet Køler 19dB 80mm Arctic Cooling

Arctic Cooling Alpine 7 S-775

19 LG 196WTQ-SF Wide 3000:1 TFT (2ms)

18x Samsung DVD/RW DL(Light Scribe) Sort

Creative SB X-FI Xtreme Audio

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - Norrah
8. okt. 2008 17:34
Ja.
Bare download nTune.
Gravatar #3 - lolage
8. okt. 2008 17:43
Er overclocking ikk noget man burde gøre via startup (bios?) menuen? Er heller ikk så klog på området så vil have mine kloge ven til det :]. Men kræver det noget fra andet hardware at overclocke CPU?
Gravatar #4 - Xill
8. okt. 2008 17:44
.. ja du kan da overclocke den, men jeg kan ikke svare på hvor meget du kan overclocke før den ved max belastning bliver for varm

#3 .. jo brug din bios til det.
Gravatar #5 - lolage
8. okt. 2008 17:48
Xill (4) skrev:
.. ja du kan da overclocke den, men jeg kan ikke svare på hvor meget du kan overclocke før den ved max belastning bliver for varm

Hmm, kan jeg på nogen måde regne det ud med en form for "overclocking formular"? Ellers finder jeg vel ud af det hvis computeren fryser X).
Gravatar #6 - Norrah
8. okt. 2008 17:53
#5 jeg ville ikke bios overclocke naar jeg ikke kender til det.
Start stille, download nTune og lad den koerer en stresstest.
Saa nar du har faaet lidt mere erfaring, saa syntes jeg bare vi kan slaa dig loes med en overclocking.
Gravatar #7 - lolage
8. okt. 2008 17:57
Det er nu heller ikke mig der skal overclocke, det er en der har meget forstand på det, så det er ok. Men af hvad jeg kan læse afhænger overclock også af ram, right?

Har dem her:
2GB DDR2 PC5400 667MHz 1. Part (2x1GB)

Ved ikke hvorfor mærke ikke er nævnt. Så kan nogen ud fra at vide jeg har 2GB @ 667MHz CIRKA hvor meget jeg kan gå op ? :o
Gravatar #8 - Norrah
8. okt. 2008 17:59
#7 dine ram bliver en flaskehals.
Det er alt jeg kan sige.
Gravatar #9 - lolage
8. okt. 2008 19:04
lol.. hva fanden mener du med det ? :b.. Du må da definere?

Det er alt jeg kan sige

Det jo ikk secret service det her xD
Gravatar #10 - Norrah
8. okt. 2008 19:09
Din cpu's FSB er afhængig af dine ram.
Så hvis du skal overclocke, så er de ikke beregnet til at komme meget højere op.
Dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre. Du skal bare ikke forvente magi.
Gravatar #11 - Niklas H
Så vidt jeg er orienteret, så følger RAM med op i hastighed sammen med CPU når du overclocker. De bliver derfor overbelastet. Så kan man sætte RAM en tak eller to ned i hastighed (det gør jo heller ikke noget da de kommer op i hastighed igen når du OC'er). Men dine RAM er så langsomme i forvejen, at hvis du sætter dem et hak eller to ned i hastighed, vil det tydeligt kunne mærkes.

EDIT: Ikke hurtigt nok.
Gravatar #12 - Rufo
har tænkt på mange siger ens garati fra falder hvis de kan se man har overklocket nogen erfaringer ?
Gravatar #13 - Norrah
8. okt. 2008 19:10
#12 hvordan beviser du at man har overclocket?
Gravatar #14 - dkbooster
I din maskine sidder der PC5400 - hvilket ikke just er imponerende - hvis jeg var dig og skulle OC ville jeg investerer i nogen PC6400 mindst - hvis det skulle være endnu bedre så PC8000... men mere end det er nok overkill hvis man ser på dit setup...
Gravatar #15 - Rufo
ja det er et godt spørgsmål.. spørg de folk der siger det..
Gravatar #16 - vandfarve
8. okt. 2008 19:27
#10 Ved mange mid-end og high-end bundkort kan man slå linket fra mellem FSB'en og rammenes frekvens, men jeg ville slet ikke forsøge det med sådan et setup. Rammene bliver helt sikkert flaskehalsen, som du også selv siger.
Gravatar #17 - lolage
8. okt. 2008 21:05
Hmm. Så må spare op til noget Ram. Kunne godt tænke mig 4gb :o .. Men spørgsmålet er så hvor meget mit MB kan trække..
som skrevet overstående;

ASUS P5N-E/SLI nForce 650i S-775

Har taget et billede så I kan se hvor de sidder (ram), ved ikk om det er hjælp men her er det:
http://img152.imageshack.us/my.php?image=picture2t...
Lidt lack af kvalitet men svært at holde cam stille :b.
Som i kan se på billedet sidder der de 2 RAM-blokke, og så er der 2 af samme slags "stik" (i said it) bare i gul, og må indrømme jeg ikke ved hvad det er??? Til mer Ram?

Her er link til MB:
http://www.nvidia.com/page/nforce_600i.html

--
Og lige noget andet, kan jeg overclocke GPU uden jeg skal have gode RAM eller noget andet? :), eller er det, det samme for GPU.
Tak.
Gravatar #18 - Norrah
8. okt. 2008 21:15
Det er ikke mængden af ram der er dit problem.
Men MHz hastigheden.

Bruger selv samme hastighed, så vil ærligt talt ikke tro du kommer til at få brug for mere. Men hvis du virkelig gerne vil bruge penge på det.... :D
Gravatar #19 - lolage
8. okt. 2008 21:29
I princippet nej for jeg spiller krævende spil fint, men af hvad folk skriver ska jeg vidst ha' mer for at overclocke ordenligt :].
Og at jeg burde gå fra PC5400 til højere end mit nuværende.

Anbefalinger? Set nogle fra corsair: (det er 2 x 2)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462...

Eller er det bedst at gå efter 4 x 1 og have mange blokke?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382...

(ved ikke lige hvad det er der ved siden af de 4 ram på billedet o0). Ville nogen af de 2 gøre stor forskel i forhold til mine?

Mine: 2GB DDR2 PC5400 667MHz 1. Part (2x1GB)
Og kan mit MB køre dem? (Se mit MB i #17).

Og så er de jo billige.
Gravatar #20 - Killa
9. okt. 2008 02:56
Nu er det lidt tid siden jeg sidst har leget med OC, men kan man ikke køre med RAM divider på C2D? Hvis du kan det, kan du jo bare prøve det inden du køber nye RAM.
Hvis du køber nye ram, så lad vær med at købe 4 blokke. Gør du det, kan du ikke sætte flere i senere uden at skulle pille nogen af de gamle ud.

Mht din køler, ifølge den artikel du linker til, yder den nogenlunde det samme som Intels box køler. Så det kan godt være det er en ide at skifte den. Men du kan jo bare prøve og se hvor varm den bliver.
Gravatar #21 - sKIDROw
9. okt. 2008 04:05
I hovedreglen jo, så ryger garantien fløjten, når man fejlbetjener hardwaren på den måde. Når det er sagt, så er bevisburden selvsagt hos forhandleren/distributøren/producenten*.

* Nogle producenter insisterer på, at klare ombytninger selv. Lidt upraktisk med producenter i østen...

Hvis ikke man bliver alt for hjernedød med overspænding, og for dårlig køling, så skulle det dog ikke være den store risiko.

Men det er selvsagt på eget ansvar.
Gravatar #22 - lolage
9. okt. 2008 12:01
ye.. sandt... spørger min ven når han kommer over og flytter systemet til nyt kabinet så..

men hvad med GPU? Hvis man skal OC GPU, kræver det så os god ydelse fra andet hardware, ligesom med CPU? Eller er det bare lige til at gå til.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login