mboost-dp1

Hardware Fejl ?!

Gå til bund
Gravatar #1 - EmilP
4. okt. 2008 18:42
Hej allesammen..

Computer:
Windows XP Home Service Pack 3
Nvidia Fx 5600
- Den er 5 år gammel..

Det hele startede her igår hvor min grafikkort-blæser begyndte at larme! meget mere end det er normalt!!

Så her idag prøvede at jeg lige at tage det ud for at rense det (vatpind), men det hjalp ikke.. Da jeg så prøvede at starte min computer igen.. Den startede fint.. men så lige da bootscreen' var færdig, gik computeren ud..
Prøvede 2-3 gange.. Alle 3 gange var på det samme tidspunkt computeren slukkede. Har prøvet at tjekke alle ledninger om de sad korrekt, og det gør de.

Jeg vil så nødig formaterer min computer da jeg har rigtige vigtige filer på den. Jeg er Dj/Producer.. Og har stadig mine allerførste sange jeg lavede..
Der er også vigtige billeder, Netbank osv.....

Mvh. Emil P.
Gravatar #2 - vandfarve
4. okt. 2008 18:46
Bare rolig, dine data er højst sandsynligt stadig intakt.

Det lader til at være, at grafikkortet er ved at stå af, da blæseren sikkert ikke kan klare mosten længere. Har du mulighed for at låne et andet grafikkort (sikkert med AGP-port), så du kan tjekke, om grafikkortet er skyld i fejlen?
Gravatar #3 - EmilP
4. okt. 2008 18:49
Ehm .. Nej det har jeg ikke lige.. :/
Gravatar #4 - vandfarve
4. okt. 2008 18:51
Og du er sikker på, at hverken dine venner, din arbejdsgiver, din skole, dine forældre, din familie, din nabo eller en tilfældig person på gaden ikke vil/kan låne dig sit grafikkort?

Det kræver ikke meget mere end en skruetrækker, lidt fingersnilde og 15 minutter, og så har man tjekket, hvorvidt grafikkortet er synderen.
Gravatar #5 - EmilP
4. okt. 2008 18:53
Hmm .. Jamen er det komplet ligemeget hvad for et det er ? :P
Gravatar #6 - vandfarve
4. okt. 2008 19:00
Stort set.

Det lader til, at dit grafikkort benytter AGP-porten, så det skal det grafikkort, som du låner, også benytte. Det betyder, at du højst sandsynligt skal gå efter grafikkort, der er mere end 2-3 år gamle.

Sådan her set en AGP-stik ud på et grafikkort (Hvorfor fanden kan jeg ikke huske begrebet for "AGP-stikket"?!), og sådan her ser PCIe ud, som nyere grafikkort benytter.
Gravatar #7 - EmilP
4. okt. 2008 22:50
Okay super.. Men det er da højst sansynligt det er grafikkortet der er i stykker ikke ? For ellers køber jeg sku bare et nyt :)
Gravatar #8 - Norrah
5. okt. 2008 00:14
#7 man ved det jo aldrig med sikkerhed. Men vil sige at der er stor sandsynlighed for det er tilfældet.

Ram fejl vil normalt nægte at starte pc'en.
HDD fejl, vil resultere i at styresystemet "ikke kan findes"
Bundkort fejl - er en mulighed, da fejlen kan manifestere sig på mange måder. Den er dog lidt svær at konstatere.
GFX fejl, stor sandsynlighed da den absolut kan opfører sig som nævnt.
CPU fejl, næppe, men ikke umuligt, hvis cpuen er meget varm. Prøv at mærk på heatsinken.
PSU fejl, kan lade sig gøre, men du vil høre en høj kliklyd hvis den slår fra.

Sådan lidt generelt.
Dog kan sådan noget her afvige.
Gravatar #9 - Killa
5. okt. 2008 02:39
EmilP (7) skrev:
Okay super.. Men det er da højst sansynligt det er grafikkortet der er i stykker ikke ? For ellers køber jeg sku bare et nyt :)

Du skal lige være opmærksom på at det skal passe i AGP-porten, de nye PCI-express dur ikke til din computer. AGP bliver ikke brugt mere, så det kan godt være at det er svært at finde i butikkerne. Køber du et på nettet kommer det ikke til at koste alverden:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?...
Gravatar #10 - Dreadnought
5. okt. 2008 02:41
Præcis hvornår er det lige den slukker?
Efter BIOS, HDD-Boot, windows start billede, osv?
Hvis det er lige efter BIOS, så er det meget usandsynlig at det grafikkortet. Der er det nok nærmere HDD, RAM eller bundkort.
Hvis det er lige efter HDD-boot er det enten HDD eller RAM.
Lige efter windows start billede kan det være HDD, PSU eller grafikkort.
I alle tilfælde kan det være strømforsyningen. Lyden kunne jo stamme fra den. Og en overophedet transistor i strømforsyningen kan stadigvæk fungere indtil den kommer under normal belastning, hvor strømforsyningens egen spændingsovervågning slukker automatisk.
Gravatar #11 - EmilP
5. okt. 2008 14:41
Jamen det er efter det der Windows Logo med den der lille animation der kører..
Gravatar #12 - Dreadnought
5. okt. 2008 17:01
OK, så forsøg at starte op i fejlsikret tilstand med netværk (Tryk F8 under opstart) og så opdater grafikdriveren.
Gravatar #13 - Plimmer
6. okt. 2008 01:29
Hvis din data er så vigtig for dig ville jeg nok forsøge at få det over på et andet medie nu, bare for at være sikker.
Gravatar #14 - EmilP
6. okt. 2008 16:05
#12 Der er bare et problem.. Når jeg trykker på bare fejlsikret tilstand eller bare normal startop osv.. Så går computeren død lige efter jeg har trykket....

#13 Hvordan skal jeg kunne flytte mine filer, når jeg ikke kan få adgang til computeren..
- Kan man evt. oprette forbindelse til computeren fra en anden.. Og flytte data den vej? :)
Gravatar #15 - Norrah
6. okt. 2008 16:08
Sæt harddisken i en anden pc.
Eller installer en xp oven i den gamle harddisk.
Så kan du dual boote, og redde din data.
Gravatar #16 - EmilP
6. okt. 2008 16:15
Jeg har ikke mulighed for at låne et grafikkort, men jeg gik ned i byen her idag og faldt over et Grafikkort til 699,- det hed vist: Nvidia GeForce 9200.. Det er med AGP og VGA (til min fladskærm). Så det skulle da virke på min Computer.. ikke?

.. Bare lige for en sikkerheds skyld.. I tror alle da det er grafikkortet der er stået af ikke?
Gravatar #17 - EmilP
6. okt. 2008 16:19
#15 Jaaaa.. Men er bare slet ikke glad ved at formaterer..

Tror den bedste idé ville være lige at smide den ind til en computer forhandler, og få den tjekket.. Det koster jo ikke andet en 200,-
Gravatar #18 - Norrah
6. okt. 2008 16:21
EmilP (17) skrev:
Det koster jo ikke andet en 200,-

#17 Jo, Din sjæl.
Gravatar #19 - vandfarve
6. okt. 2008 16:24
#16 Det er en tarvelig metode, men du kan købe et grafikkort over nettet og benytte det til at finde ud af, om dit eget grafikkort er gået i stykker.

Hvis det ikke er dit eget grafikkort, så returnerer du bare det nye og får alle pengene retur (plus porto og ekspeditionsgebyr), men hvis det er dit eget grafikkort, som er synderen, så har du fundet ud af det og kan beholde kortet!

Det er synd for virksomhederne, men du skal da i det mindste vide, at du har muligheden. Desuden vil jeg slet ikke anbefale dig at bruge 699 kr. på et Nvidia 9200. Det er simpelthen for mange penge for et så dårligt grafikkort. Hvis du har en maks grænse, så skal jeg nok prøve at finde det bedste grafikkort til den pris til en AGP-port.
Gravatar #20 - EmilP
6. okt. 2008 16:34
hehe.. Det virker ikke som om jeg skal sende den til et eftersyn :P

Jamen maks grænsen er ca 600-700,- :)
Gravatar #22 - EmilP
6. okt. 2008 22:16
Nogen som kan foreslå et godt grafikkort, til en gammel computer som min?
Gravatar #23 - EmilP
6. okt. 2008 22:19
#21 Tak :)
Gravatar #24 - EmilP
10. okt. 2008 18:35
Så købte jeg et nyt grafikkort: "Sapphire Radeon HD2600XT"

Men computer er stadig i stykker.. Jeg har sendt computeren hen til en af mine fars venner, og han er computer expert.

Tak for hjælpen allesammen :)

Bare luk tråden :)

_ Emil Pedersen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login