mboost-dp1

Hjælp: Bærbar til gymnasiebrug

Gå til bund
Gravatar #1 - cazotaro
25. sep. 2008 20:02
Har kigget lidt på bærbare til mit gymnasiebrug, den skal kunne køre diverse officeprogrammer, MSN, internet, musik (højtalere er dog ikke et must, men vellidt)) og må gerne kunne klare en DVD-film, og evt. lidt minimal gaming.
Derudover skal den gerne kunne holde strøm en hel dag (op til 6 timer), og skal være rimelig mobil. Synes 15" er lidt for stort og de der < 12", er for små.
- Den skal også gerne være relativt holdbar, gider ikke noget braller og den skal kunne holde til at være i en taske med bøger og måske der blive trykket lidt på :)

I vil sandsynligvis anbefale en Lenovo Thinkpad, hvilket da også ville være lækkert, de er måske bare lige den tand for dyre. Ser dog efter brugte i min søgen og vil også gerne høre om R-serien er 'god nok'?
Kommer selv til at tænke lidt discount-agtigt når jeg læser om dem.

Fandt den her Dell XPS som der interessant ud, måske er der nogle der kan anbefale eller advare mod den/Dell generelt? (En af mine venner har en større XPS, som ikke ser for god ud, jeg ved dog ikke hvor pænt han behandler den) Link: http://www1.euro.dell.com/content/products/product...

Nogen der ved noget om den her Zepto? umiddelbart virker det lækkert nok, men samtidig ret 'lille og skrøbelig' på en måde, ud fra billederne ^^
Link: http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=971

Hvis nogen kan anbefale/foreslå andet, skal I endelig råbe op.

Lige som en sidste ting, hvor godt er det her tilbud på en brugt Thinkpad så: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceI... ? (Den vil kræve et større batteri, hvis man da overhovedet kan opnå den ønskede batterilevetid, med den?) Så jeg har noget at sammenligne med på Thinkpad-fronten :)

Al hjælp er velkommen, inklusiv erfaringer om studiebærbarbrug. Men vil lige gøre opmærksom på at min viden om bærbare og computere generelt er ret begrænset, så udskærringer i pap er muligvis nødvendige ;)

På forhånd tusinde tak :D
Gravatar #2 - izym
25. sep. 2008 20:29
Du skal lige vide at den Thinkpad på DBA ikke er widescreen. Anyway, hvis du er frisk på Mac, tror jeg en MacBook ville passe dig rigtig godt.
Gravatar #3 - engfeh
26. sep. 2008 15:40

izym (2) skrev:
Du skal lige vide at den Thinkpad på DBA ikke er widescreen.

Eh? W(S)XGA er altå widescreen!

Hvis du vælger en TP R-serie skal du helt klart gå efter en R61, da den er meget bedre end de tidligere modeller, og næsten ikke forskellig fra en T61 - bortset fra prisen!
Gravatar #4 - Caek of Doom
26. sep. 2008 15:48
Hva med eMachines? xD
mener dog ikke deres batterilevetid er særligt lang.
Gravatar #5 - izym
26. sep. 2008 16:29
#3 Hovsa, ved ikke lige hva der gik galt :P
Gravatar #6 - KarstenP
26. sep. 2008 17:52
Jeg synes du skal kigge på en Dell Latitude D630.. Super lækker computer, som jeg tror opfylder de behov du nævner. Hvis du køber et ekstra batteri, som kan sættes i, i stedet for CD-ROM'en, kan computeren holde strøm en 8-9 timer med 100% lysstyrke og almindeligt brug.
Gravatar #7 - cazotaro
27. sep. 2008 13:29

Jeg aner praktisk talt intet om Mac, men jeg kunne helt sikkert godt sætte mig ind i det. Derfor skal jeg lige vide hvor godt det fungere med windows? da alle jeg kender bruger windows. Altså om der er meget justering for fx. at kunne overføre filer. Elle rom der er andre ting jeg skal være opmærksom på kommunikationsmæssigt mellem de to styresystemer.
Derudover bryder jeg mig ikke meget om den hvide farve, har hørt et par stykker snakke om at den ekstremt let kommer til at se beskidt ud.

Kunne godt være sådan én, tak for linket :)
Gravatar #8 - izym
27. sep. 2008 19:27
#7 Du kan jo altid køre Windows (vha. Boot Camp - det er foresten dual boot). Har ikke selv en Mac endnu (men har jeg meget snart), så der skal nok en med mere erfaring inden for området ind og sige noget ;)
Gravatar #9 - cazotaro
28. sep. 2008 18:14

Har du tilfældigvis nogen idé om hvor lang tid den holder strøm med et almindeligt 6-cell batteri?

Tror næsten det ville være lige så let 'bare' at bruge Mac for mig så :P Men tak for rådet :)
Gravatar #10 - izym
28. sep. 2008 19:46
#9 Da jeg burde lave lektier p.t., og ingen mere erfarne har været inde og skriv, prøver jeg alligevel (har haft OS X på min PC, så helt uerfaren er jeg ikke).

Office findes også til Mac hvilket burde virke uden problemer, jeg brugte det til et par af mine eksamer i 9. klasse. De fleste programmer findes der alternativer til, men skulle du få brug for et af dem, kan du køre en virtualisering af Windows (samtidig med OS X) eller, som tidligere nævnt, bruge Boot Camp og dual boote.

Jeg er helt sikker på den kan klare en DVD, men angående spil bliver du nok nød til, at boote op i Windows, dog findes nogle spil til Mac.
Gravatar #11 - Motter
28. sep. 2008 19:47
Hva med en Lenovo T400 de fåes til ~11k hvis du kan nøjes med et onboard intel gfx. Bare sørg for at du får en model med LED baggrundsbelysning, det er et MUST på T400.

ifølge reviews skulle den kunne holde op til 9-10 timer på 9-cell batteri og hvis man ikke kan lide at batteriet stikker ud, så kan man benytte sig af en 4cell+3cell kombi, men så skal man tage dvd-drevet ud
Gravatar #12 - Jonasee
29. sep. 2008 06:06

kan ikke se hvad du skal med en dell xps da det er dells gamer serie.

Vis jeg var dig ville jeg kigge på Lenovos x-serie, det skulle kunne klare det du ønsker.
Gravatar #13 - Romkugle
29. sep. 2008 08:35
Zepto laver nogle gode bærbare, til en billig pris, tjek dem på zeptoeksperten.dk (der er de billigst). Men så vidt jeg kan se, er det billigst hvis man købér en af de større.
Men der er også en Titan som ser fin ud til studiebrug.. :)
Gravatar #14 - Hånter
29. sep. 2008 10:09
Hvad med at komme med en pric-grænse. Det ville gøre det lidt lettere :P
Gravatar #15 - izym
29. sep. 2008 17:34
#12 En af mine gode venner har en XPS m1330, og den holder altså alligevel 3-4 timer i praksis.
Gravatar #16 - reefermadness  
29. sep. 2008 17:41
15 - Hvor mange celler er batteriet på?

Jeg har en dell XPS m1530, men den holder kun ca 2 timer :(

Gør dog ikke så meget da jeg mest bruger den hjemme
Gravatar #17 - izym
29. sep. 2008 18:02
#16 m1530 har jo også større skærm og grafikkort, vil gætte på det er derfor. Ved ikke lige hvor manger celler batteriet er på.
Gravatar #18 - cazotaro
29. sep. 2008 18:44
Først og fremmest tak for alle de gode froslag :)

Desværre er disse lidt for dyre, i for hold til hvad jeg vil bruge på dem :(

Valgte ikke at skrive en bestemt pris grænse, da jeg godt vil bruge mere hvis jeg får nok for pengene. Men jeg vil naturligvis gerne slippe så billigt som muligt og når vi kommer meget over de 8000 bliver det nok lidt for pebredde. Men som sagt så må de gerne være billigere, og jeg ville også gerne se nogle af de lidt dyrere forslag.
Gravatar #19 - cazotaro
11. okt. 2008 22:05
Hvad angår harddisken, er der så nogen mærkbar forskel på 5400 rpm og 7200 rpm? og har denne hastighedforøgelse nogen mærkbar effekt på strømforbrug, larm og varme?
Gravatar #20 - lolage
12. okt. 2008 12:15
Gravatar #21 - brokz
13. okt. 2008 17:50
Hastigheden kan mærkes markant, ligesom en 7200rpm og 10000rpm. Strømforbruget bliver øget 10-15% ved fuld ydelse af harddisken, selvfølgelig ikke i standby tilstand. Varme er jeg i tvivl, ville mene hvis blæseren kan holde 5400rpm stabil kan den også ved 7200rpm.

Kan du evt. hjælpe mig med at skaffe et nyt batteri og fixe det i min laptop? Skriv PM.
Gravatar #22 - cazotaro
14. okt. 2008 08:30

Indbefatter de 10-15% så blæserens ekstra forbrug?
For ellers nærmer 'vi os' vel en mærkbar forskel, i den tid computeren kan holde strøm. Eller snakker vi kun 10 minutter? (ved 9 cell batteri).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login