mboost-dp1

HJÆLP! Min harddisk er død ;-(

Gå til bund
Gravatar #1 - PluMbE
14. aug. 2008 21:00
Hej allesammen

Mange tak for at I kigger ind - jeg har desperat brug for hjælp.

Min notebook-HD (fujitsu, 80 gb., model: MHT2080AH) er gået kold. Det begyndte med, at når jeg startede min notebook, startede den op normalt (til at starte med), men pludselig blev skærmen helt sort. Hvis jeg så slukkede computeren helt (ved at hive batteriet ud, el. holde sluk-knappen nede), og prøvede at starte computeren igen, fungerede den nogle gange, andre gange ikke. Oftere og oftere fungerede computeren ikke (over 5 - 7 dage) - til sidst, slet ikke. Computeren starter, men indtil den skal til at læse fra harddisken, går den i stå.

Jeg har så købt en boks som laver min notebook HD om til en ekstern HD, og har forsøgt at sætte den til flere forskellige computere - uden held. De registrerer at det er en disk, men jeg kan ikke få adgang til den.

Under Computeradministration kan jeg til tider ikke få adgang til fanen "lager" når disken er sat til. Hvis jeg er heldig, kan jeg godt, men jeg kan ikke få formateret disken - der kommer en fejlmeddelelse.

Så snart jeg fjerner USB-tilslutningen kommer meddelelsen om "Du skal formatere disken i drev H: før du kan bruge den", frem, men så er det jo for sent og jeg kan naturligvis ikke formatere.

Jeg håber I har nogle råd som kan få den op at køre. Evt. om I kender nogle gode programmer til rep. af diske?

Den indeholder uerstatteligt materiale, så værdsætter naturligvis alle råd.

På forhånd tak :-)
Gravatar #2 - madeinrussia
14. aug. 2008 21:08
hvis jeg havde været klog og skrive ned, når jeg finder en løsning på et problem, havde jeg ku svare dig :P men en kommando i CMD'en der finder "fejlen" på disken hvorefter du så googler :)

ps. skrive rlige igen når jeg husker den :P
Gravatar #3 - 3214N
14. aug. 2008 21:32
kig på IBAS...

i elgiganten:
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/data-recov...

Ibas gør-det-selv software:
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/easyrecove...

Pas på at du ikke laver mere skade på disken, ved selv at prøve alle mulige ting. Måske du skulle få en professional til at kigge på den.
Især hvis der kommer "sjove" lyde fra disken. (klik klik knas)
Gravatar #4 - madeinrussia
15. aug. 2008 05:09
chkdsk hed det jeg brugte.. eller chkdsk /help? eller noget i den klasse..
Gravatar #5 - 3214N
15. aug. 2008 05:23
1 skrev:
... men jeg kan ikke få formateret disken - der kommer en fejlmeddelelse.
...
Så snart jeg fjerner USB-tilslutningen kommer meddelelsen om "Du skal formatere disken i drev H: før du kan bruge den", frem, men så er det jo for sent og jeg kan naturligvis ikke formatere.

...

Hvis du skal have fat i data fra disken, skal du jo bestemt ikke formatere den...
Gravatar #6 - Norrah
15. aug. 2008 06:27
Fat eller NTFS?

Du kan havde held med GetDataBack
Jeg havde det samme problem med en kollega's harddisk, så kørte jeg den igennem med dette program. Og fik alt indholdet tilbage.

Det hjælper dig dog ikke med at formatere.
Der kan jeg forslå. Killdisk.
Gravatar #7 - myplacedk
15. aug. 2008 06:39
1 skrev:
Oftere og oftere fungerede computeren ikke (over 5 - 7 dage) - til sidst, slet ikke.
[...]

[Indsæt et (på nuværende tidspunkt) værdiløst råd om timing]
Gravatar #8 - zfire
15. aug. 2008 07:32
#1 alt efter hvilken producent som har lavet harddisken så kan det også være en idé at køre producentens fejl disk program.. fx maxtor/seagate har deres SeaTools.
Gravatar #9 - Zombie Steve Jobs
15. aug. 2008 09:03
Få hjælp og betal dig fra det, hvis den indeholder uerstattelig data.

Jeg har gjort dette og fået data ud af disken:

Fik på en eller anden fucked up måde ændret filtabellen til fat 32 på trods af at disken var ntfs - det gik jo ikke, der røg 300 gb data.
Formaterede lortet som ntfs og brugte et recovery program til at hive dataen ud. Det virkede fint.

Men jeg vil nok ikke anbefale det.
Gravatar #10 - PluMbE
15. aug. 2008 10:20
Mange tak for jeres råd allesammen.

Mht. IBAS bliver dette nok absolut sidste løsning. Det er ret dyrt kan jeg se, og i øvrigt er jeg meget skeptisk ved at skulle aflevere min HD til andre - uanset om det er firmaer eller ej. Jeg har tidligere set eksempler på, hvor der er blevet kopieret privat data

Jeg prøver engang http://www.easeus.com/ og håber på det bedste - tusind tak for link.

Det lyder ikke som om disken er fysisk gået i stykker. Den klikker ikke, og lyder ganske normalt som andre diske synes jeg.

Hvis der er andre som har forslag, hører jeg selvfølgelig gerne fra flere.

Back-up? Jeg tror jeg har lært det nu :-S

På forhånd, mange tak :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login