mboost-dp1

Hjælp til fejlfinding på PC

Gå til bund
Gravatar #1 - munckster
15. aug. 2008 14:51
Hej

Jeg købte i juni måned dele til ny computer.. og jeg har sådan set lige siden døjet med problemer.. Når jeg afvikler grafiktunge spil crasher min computer af og til... jeg er næsten sikker på fejlen ligger i mine ram eller i mit gfx kort..

min comp består af:

Gigabyte P35-DS3L med bios F8f
C2D E8400
2x2GB OCZ PC2-8000
GeForce 8800GT 512MB med ForceWare 177.83
Antec EarthWatts 500W PSU
Windows Vista Ultimate SP1

Jeg har haft mine ram instillinger i mange forskellige opsætninger, men jeg er ikke helt skarp i det :P mine ram skulle jo køre 1000Mhz, men det har jeg opgivet da jeg fik memfejl konsant der.. så nu kører de ~833Mhz.. det har forbedret stabiliteten gevaldigt.. men stadigt når jeg gamer crasher den af og til.. lige inden den crasher kommer der en masse farver frem på skærmen, hvorefter den fryser med lyden fra den pågælende sekvens kørende i et loop.

Mine ram settings er således(brugte samme settings ved 1000Mhz):

http://peecee.dk/upload/view/127272/full

Ser det helt skidt ud? jeg har prøvet at give dem rated volt osv. uden succes, desuden siger OCZ på deres forum at de sagtens burde kunne køre fint ved 1,8-1,9v.

Jeg testede iøvrigt mine ram ved hjælp af MemTest 3.7, hvor jeg åbnede det 4 gange, hvor 3 af dem kørte med at bruge 800mb ram, den 4. med "All unused ram". Jeg har haft den til at køre nogle timer med nuværende settings uden errors.. men stadigt crashs i spil..

Håber der er nogle der kan hjælpe.. tak på forhånd :)
Gravatar #2 - cHiNgAcHg00k
18. aug. 2008 00:15
Sæt dine RAM og CPU indstillinger til auto i BIOS'en for at minimere evt. forkerte indstillinger. Kør dernæst Memtest86+ og se om de fejler. Gør de det, så find det defekte modul og erstat det/pil det ud.

Fejler de ikke så er den næste synder nok som du selv siger dit gfx kort. Det er vel ikke OC'et? Får du grafikfejl når du spiller i form af grafiske artefakter, farveforvrængninger el. lign.? Hvis du har mulighed for det så prøv at anvend et andet gfx kort og se om pc'en stadig crasher.

Af andre ting der kan være skyld i problemerne er bl.a. uilstrækkelig køling (både på CPU og gfx kort), software der fårker og til sidst PSU'en.
Gravatar #3 - munckster
18. aug. 2008 14:23
har prøvet med auto, men SPD'en på mine ram er kun PC2-6400, hvilket gør at de jo kun kører 800Mhz, selvom det er 1000Mhz ram.. fail @ OCZ?

Hverken min CPU eller mit GFX er clocket og tempen er nogenlunde... Jeg får heller ingen grafiske artifakter under spil.

De nævnte farver der kommer frem før crash har jeg opdaget egentligt er W'er rundt omkring i forskellige farver :S

Så er egentligt stadigt lidt på bar bund, men vil lige prøve med Memtest86+ og se om de hjælper at køre med et ram modul for at se om det er et defekt modul der forårsager det hele.
Gravatar #4 - cHiNgAcHg00k
18. aug. 2008 15:43
PC2-6400 = 800 MHz
PC2-8000 = 1000 MHz
Enten er dine RAM PC2-6400 eller PC2-8000 ;-)

Hvis din computer genstarter lige efter et crash så er windows nok sat til at genstarte ved crash. Slå det fra (inde i system indstillingerne et eller andet sted) og se om der ikke er en blå skærm der giver noget mere info når den crasher...?
Gravatar #5 - Borg[One]
18. aug. 2008 17:06
Er din maskine designet, så den kan komme af med varmen?
- Ved heavy load, vil din maskine udvikle en del varme, sørg for der er tilpas stort airflow til at den kan komme af med varmen. Prøv at mærk dine RAM-kredse, lige efter maskinen er gået i dørken.

Prøv at kør med først den ene RAM-blok og se om du kan få fejlen, og derefter den anden og ditto.
Hvis der er fejl i RAM, så er sandsynligheden for at begge blokke er fejlbehæftet ikke synderlig stor.

Yder din PSU som den skal? Kan du mål dit strømforbrug? Hvis den ligger for tæt på peak, kan det være et problem. Husk at en PSU aldrig er 100% effektiv. 85% af 500 = 425 watt - og det skal ikke være træk i den mængde. Det kan være din PSU yder mindre end 85%, så skal du naturligvis regne med det tal.

Just my 5 cents...

PS: Når folk er flinke at fosøge på at hjælpe dig, er det mindste du kan gøre, at rate dem positivt...
Gravatar #6 - munckster
19. aug. 2008 11:29
#4 Det er 1000Mhz ram, men SPD'en siger 800Mhz, men jeg har leget en del med settings og læst og læst, og det synes at være stabilt nu(yay!). Tak for informationen om at man ka slå genstart fra, det er nu rart at nå at ku læse fejlen:P

#5 Jeg har ikke mulighed for at måle strømforbruget fra computeren, men den burde da kunne trække mit system, i flere test er den også målt til at være yderst habil. Men man kan jo have fået en mandagsmodel.

Jeg er selvfølgelig meget glad for svarene og vil da med glæde rate jer positivt:P men hvor er det lige man gør det? hehe..
Gravatar #7 - cHiNgAcHg00k
19. aug. 2008 13:09
#6 kræver sit man har en høj nok karma/rating selv... er ikke selv så meget inde i rating systemet her på newz.

Hvilken fejl fik du nu hvor du kan læse den og har du fået det fikset?
Gravatar #8 - munckster
19. aug. 2008 13:25
som jeg skrev virkede det til at den kørte stabilt.. og efter jeg har slået genstart fra har den sådan set heller ikk crashet.. så ved ik hva fejlen var, men det er vel os ligemeget nu :P men tak for hjælpen
Gravatar #9 - cHiNgAcHg00k
19. aug. 2008 19:05
Hehe fint nok - velbekomme!
Gravatar #10 - Borg[One]
21. aug. 2008 21:55
#7 Du kan først rate, når du har været medlem et stykke tid - det er så også muncksters problem, da han er totalt nyoprettet.

#8 Jeg synes svagt jeg erindre denne her fejl, men kan ikke lige sætte fingeren på hvad problemet er, og hvorfor den crasher.

Men hvis den virker, er det jo også det vigtigste..! :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login