mboost-dp1

HTPC - Noget jeg har glemt eller bør overveje?

Gå til bund
Gravatar #1 - Razzia
27. sep. 2008 22:33
Jeg overvejer at bygge mig en HTPC, som også vil komme til at fungere som min "server".

Lige for tiden har jeg en Popcorn Hour + en Epia maskine som kører webserver + ftp server samt lidt andre småting.

Da jeg vil erstatte Popcorn Hour med en HTPC som også kan afspille BluRay, så tænkte jeg, at jeg kunne nøjes med en maskine til det hele.

Kravene til maskinen er altså:
Skal kunne afspille: mkv (720p/1080p), xvid, mp3, flac, BluRay og dvd.

Desuden skal den helst være så støjsvag som muligt og strømforbrug er også en faktor. Jeg er kommet frem til følgende konfiguration:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Athlon X2 4850e 1 MB
Corsair XMS2 2 x 2 GB
LiteOnDH-4O1S
Thermaltake DH101 VF7001BNS
NorthQ 4775-400BU Ultra Silent PSU
Logitech diNovo Mini

Hvad siger i til den konfiguration? Er der noget andet hardware jeg bør overveje?
Gravatar #2 - vandfarve
28. sep. 2008 09:15
Umiddelbart ser det godt ud, men jeg lige et ankepunkt: Ved du, om den integrerede HD3200-chip kan trække 1080p i MPEG-4? Jeg ved, at AMD's integrerede grafikløsninger er forbavsende stærke, men jeg har min tvivl.

Ellers ved jeg, at man kan smide et andet grafikkort og køre dual-løsning, hvor den først tænder op under det eksterne kort, når der er brug for det. Jeg har lige glemt navnet på denne teknologi, men du kan prøve at google efter den.

Ellers thumbs her fra!
Gravatar #3 - Norrah
28. sep. 2008 09:31
#2 den skal nok kunne klare det.
Min største "bekymring" er om HDMI porten kan sende 8 kanaler LPCM.
Gravatar #4 - Norrah
28. sep. 2008 09:36
Anandtech
Læs starten af den her artikel.
Gravatar #5 - vandfarve
28. sep. 2008 09:37
#3 Ifølge Wikipedia er alle typer og versioner af HDMI kompatibel med 8 kanaler LPCM. Hvis det endda er version 1.3 eller senere, så har han adgang til stort set alle HDMI-understøttede teknologier.

Ifølge Gigabytes egen hjemmeside er det version 1.3, som sidder på bundkortet.

Problem solved!
Gravatar #6 - Norrah
28. sep. 2008 09:38
#5 Det betyder jo ikke nødvendigvis at den kan sende rigtige signaler. Har HDMI på mit gfx, det kan dog stadig kun sende det som den kan modtage over et optisk kabel. SPDIF.

SPDIF 1.5MBit
DTS-HD 24,5 MBit
Gravatar #7 - vandfarve
28. sep. 2008 09:39
Jep, og dit link har også en interessant information:

In fact, out of all three vendors, only AMD was able to deliver on their promises in a timely manner. Despite lacking in one key feature (8-channel LPCM support), the 780G chipset was honestly the most impressive chipset launch from AMD to-date.

Hmm.

Hvilket gfx har du?
Gravatar #8 - Norrah
28. sep. 2008 09:41
Asus EN9600GT HDMI

Et kort jeg købte for at jeg kunne sende mit 8800 GTS til reperation. :)
Gravatar #9 - vandfarve
28. sep. 2008 09:45
#8 Når vi snakker om HTPC, så holder jeg mig udelukkende til AMD. Deres onboard-lydchips er en del bedre end Nvidias, men du har ret. Det garanterer vel ikke for understøttelsen.
Gravatar #10 - kimx
28. sep. 2008 10:49
#1 Før du læser alt for meget af hvad Norrah og vandfarve diskuterer ( selvom det er meget relevant) så skal du have en receiver der er i stand til at modtage lyden over HDMI før at det er relevant.

Så vidt jeg ved er der ikke noget grafikkort der er i stand til at overfører DTS-HD eller lignende fuldstændigt tabsløst endnu.
Gravatar #11 - Norrah
28. sep. 2008 11:06
#10 derfor er det ikke noget man ikke bør forudse.
Er personligt først selv hoppet på receiveren nu. Men var da bevidst om det før da.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login