mboost-dp1

Hvorfor lød de gamle modem så forfærdeligt?

Gå til bund
Gravatar #1 - Wikzo
30. maj 2008 15:09
Fik lige nogle nostalgiske tanker fra Internettet i "gamle dage" ...
http://www.pcworld.dk/blogs/Notesbloggen/1346?a=rs...

Derfor kom jeg til at tænke på det gamle telefonmodem, vi havde. Hver gang man skulle på nettet, kaldte modemmet op og lavede en forfærdelig, mærkelig lyd. Det lød nærmest som noget fra en gammel sci-fi film med skratten og krassen indimellem.

Hvor stammer denne karaktisktiske lyd fra, og hvad gør den godt for?
Gravatar #2 - arne_v
30. maj 2008 15:13

Jeg mener at den lyd blev brugt til at modemerne i hver ende blev enige om hastighed m.v..
Gravatar #3 - myplacedk
30. maj 2008 15:38
1 skrev:
Hver gang man skulle på nettet, kaldte modemmet op og lavede en forfærdelig, mærkelig lyd.

Det er udelukkende fordi man ikke har slået lyden fra. Der er intet der gør det nødvendigt at høre på.

Det er sådan set kun relevant hvis man ringer til BBS'er osv hvor der er risiko for at ringe et menneske op. (Modsat altid at ringe til det samme indkodede nummer som altid rammer en opkaldscentral.)
Så kan det jo være praktisk nok at man kan høre nogen sige "hallo", hvorefter man selv kan tage røret, og sige at man prøvede at ringe computeren op. Så får man måske en halvsur kommentar om at BBS'et kun har åbent mellem 24 og 6.

Når modemerne er færdige med at bekræfte at det er to modemer der snakker sammen, slukkes højtaleren. Med der er skratlyde i ledningen så længe der er forbindelse.

1 skrev:
Hvor stammer denne karaktisktiske lyd fra, og hvad gør den godt for?

De gammmeldags modemer (pre-ADSL) fungerer ved at overføre data over et medie, som er beregnet til lyd. Derfor skal data omsættes til lyd. Valget var vel så mellem syntetisk tale (med en bitrate lavere end min skostørrelse og enorme CPU-krav), eller lave underlige lyde som kun en computer forstår.

I øvrigt er det de lyde der kommer sidst i sekvensen der minder mest om den rigtige dataoverførsel. Starten handler som antydet om at finde ud af om der overhovedet er et modem i den anden ende, hvilken slags osv. Modemet forudsætter nemligt intet, og der er maaange standarder at vælge imellem. Hyl og bip hjælper med at synkronisere, og finde den "højeste fællesnævner", hvorefter der testes om linjekvaliteten er god nok, eller der skal vælges en lavere hastighed.

Blablah, jeg kan blive ved, jeg tror jeg har fået sagt det vigtigste. :)
Gravatar #5 - Xill
30. maj 2008 17:14
ja kort sagt er det informationer repræsenteret som bip lyde i forskellige frekvenser.
Gravatar #6 - Wikzo
31. maj 2008 10:43
Ok, tak, så blev jeg lige lidt klogere i dag :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login