mboost-dp1
Hydrogen-generator
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har brug for en hydrogengenerator til at generere hydrogen... Jeg havde tænkt mig at den skulle være baseret på PEM-teknologien (Proton Exchange Membrane), som kan spalte vand til hydrogen og oxygen ret effektivt.
Jeg skulle gerne have fat i en generator, som på en eller anden måde leverer hydrogenen med et vist tryk, således at jeg kan fylde balloner osv. op. Jeg ønsker nemlig ikke selv at rode med komprimering af gassen efterfølgende.
Den genererede gas vil jeg opbevare forholdsvis ukomprimeret, så derfor søger jeg en sæk med ventil, lavet af et godt materiale som H2-gassen ikke kan trænge igennem.
Er der nogen der har erfaringer med sådan noget?
Jeg skulle gerne have fat i en generator, som på en eller anden måde leverer hydrogenen med et vist tryk, således at jeg kan fylde balloner osv. op. Jeg ønsker nemlig ikke selv at rode med komprimering af gassen efterfølgende.
Den genererede gas vil jeg opbevare forholdsvis ukomprimeret, så derfor søger jeg en sæk med ventil, lavet af et godt materiale som H2-gassen ikke kan trænge igennem.
Er der nogen der har erfaringer med sådan noget?
Baseret på ren intuition: Jeg tror ikke at et PEM-rig kan lave H2 i så store mængder og ved så stort tryk, at du kan fylde balloner op direkte. Jeg tænker at der er nogle store udfordringer i idealgasloven, som gør, at det ikke kan lade sig gøre.
Du mener ikke der vil kunne genereres nok hydrogen til, at der bliver overtryk i cellen? Eller vil elektroderne blive for varme?
Anyways, jeg har set færdigbyggede løsninger der proklamerer at kunne levere hydrogen med tryk > 1 bar (~1 atm). Der er vist nok indbygget kompressor i disse, hvilket er helt fint - så skal man ikke selv rode med det. Jeg kender bare ingen danske forhandlere eller har nogen anelse om anskaffelsesprisen på sådanne apparater.
Du mener ikke der vil kunne genereres nok hydrogen til, at der bliver overtryk i cellen? Eller vil elektroderne blive for varme?
Anyways, jeg har set færdigbyggede løsninger der proklamerer at kunne levere hydrogen med tryk > 1 bar (~1 atm). Der er vist nok indbygget kompressor i disse, hvilket er helt fint - så skal man ikke selv rode med det. Jeg kender bare ingen danske forhandlere eller har nogen anelse om anskaffelsesprisen på sådanne apparater.
Thinq (7) skrev:Hvorfor vil du overhovedet bruge hydrogen til balloner? Risiciene taget i betragtning synes jeg ikke det giver meget mening.
Hvorfor ikke "nøjes" med helium, der både er sikkert og kan give sjov stemme?
http://static2.nemli.com/380x380/922541.png
For the lulz?
Sådan nogle slanger er jo ret tunge.. Du skal nok have fat i en noget tyndt latex gummi alá balloner
Der har du nok ret. Jeg kender ikke målene for sådan nogle slanger, men eftersom der nok kun kan være ~1 m^3 luft i sådan en, vil det ligeledes kun give en løfteevne i stand til at løfte 1,1 kg.
Findes der så nogle kæmpeballoner med ventil, således at de kan genbruges?
Findes der så nogle kæmpeballoner med ventil, således at de kan genbruges?
Hvad er det du skal løfte?
Mit umiddelbare gæt er vejrballoner..
Dem ved jeg du kan købe hos http://www.metcon.no/, men hvad de koster skal jeg ikke kunne sige, men kunne forestille mig de ikke var alt for dyre.
De har dog ikke en ventil og de kan helt sikkert ikke genbruges, da gummiet bliver slapt efter de har været pustet op..
De er desuden heller ikke særlig holdbare, da gummiet er virkelig tyndt.
Mit umiddelbare gæt er vejrballoner..
Dem ved jeg du kan købe hos http://www.metcon.no/, men hvad de koster skal jeg ikke kunne sige, men kunne forestille mig de ikke var alt for dyre.
De har dog ikke en ventil og de kan helt sikkert ikke genbruges, da gummiet bliver slapt efter de har været pustet op..
De er desuden heller ikke særlig holdbare, da gummiet er virkelig tyndt.
Forresten, hvis du skal løfte højere end 50 meter (tror jeg det er), så skal du have en tilladelse fra SLV!! Er ret vigtigt. Jeg sendte engang en vejrballon op med et kamera ifbm. med noget undervisning, og der fik vi en meget sur opringning fra politiet og advarsel om død og ødelæggelse, da vi ikke havde fået (eller bedt) om en tilladelse.. Vores ballon kom endda kun 100 meter op pga. en fejl..
Tukanfan (10) skrev:Fordi hydrogen har en bedre løfteevne end helium. Derudover er helium også ret dyrt.
Forskellen i løfteevne er under 10%, men det er da klart at helium ikke er noget man selv lige kan lave. Sikkerhed har en pris - jeg ville personligt aldrig vælge H frem for He til balloner (med mindre det var en feature at de skulle brændes af).
Udover elektrolyse, kan du også overveje at gå aluminium/NaOH vejen. Det er et relativt simpelt og billigt setup. Men uanset metode så gør det for guds skyld udendørs.
Jeg tror du får problemer med at bruge diverse “tilfældige” beholdere, de vil typisk være for tunge. Materialet skal være meget tyndt og tæt, og helst noget metalliseret som f.eks. folie balloner. De kræver ikke det samme overtryk som alm. gummiballoner og holder bedre på gassen. Vejrballoner som MZ foreslår er sikkert et godt bud.
Under alle omstændigheder skal du bruge en rigtig stor ballon (ell. mange små) til at løfte 20kg. Såvidt jeg kan se skal du regne med omtrent 1 m3 Hydrogen (eller He) per kilo der skal løftes, men det gælder kun hvis ballon”stoffet” er let og kan negligeres i det samlede regnskab.
Folieballoner lyder ikke som nogen dårlig idé. Jeg kan forstå på dig, at det så ikke ville være nødvendigt at få leveret hydrogenen med et særlig højt tryk. Er det korrekt?
Mht. sikkerheden, så er det da noget jeg har overvejet. Hvis koncentrationen af hydrogen dog er større en 95 %, så burde der ikke være noget problem med knaldgas. Derfor er elektrolyse-metoden nok også lidt bedre, da den laver mere ren hydrogen.
Og tak for noten om SLV
Mht. sikkerheden, så er det da noget jeg har overvejet. Hvis koncentrationen af hydrogen dog er større en 95 %, så burde der ikke være noget problem med knaldgas. Derfor er elektrolyse-metoden nok også lidt bedre, da den laver mere ren hydrogen.
Og tak for noten om SLV
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.