mboost-dp1

Køb af bærbar?

Gå til bund
Gravatar #1 - HURRDURR
7. jan. 2009 16:40
Jeg står i den situation at jeg skal hjælpe min søster på 12 med at finde en bærbar der gerne skulle holde hende et godt stykke tid. Mit problem er bare at jeg ikke har en skid forstand på bærbare, men da det er mig der står får IT i huset skal jeg altså hjælpe hende.

Den skal primært bruges til skole, men nu kender jeg da min søster en smule og ved hun godt kan finde på at spille The Sims. Derfor ville det nok være godt hvis den kan trække The Sims 3 når det en gang kommer (Mindes at have læst en nyhed på railgun med system krav? Kan ikke finde den lige nu.).

Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal begynde. Hvilke mærker der er billige, hvad der er noget bras, hvor det kan anskaffes billigst osv. Vil gerne have hun får noget ordentligt, både for hendes egen skyld og for min. Det er mig der kommer til at bøvle med det når hun fucker noget op.

Jeg har selv en aldrende dell bærbar som jeg fik foræret i forbindelse med skolestart, men svjv er Dell pisse dyrt i forhold til hvad man egentlig får for pengene.

Ca. pris på omkring 7.000, lidt mere eller mindre gør ingen forskel.
Gravatar #2 - vandfarve
7. jan. 2009 16:47
Jeg vil ellers mene, at med det budget og til de behov er Dell nok en af de bedste bud.

Hvis hun skal bruge den til skolen, så skal skærmen helst være i 12-14,1"-størrelsen, ellers bliver den for voldsom. Dell har nogle fine og rigtig dejlige XPS-maskiner med en 13'3" skærm. Hvis man skal have bærbar med en ordentlig konfiguration, så skal du nok betale omkring 8.000 kroner, men så er pengene IMO også givet godt ud.

Skal jeg prøve at finde et eksempel, hvis du er interesseret?
Gravatar #3 - vandfarve
7. jan. 2009 17:22
... ellers er der også en mulighed for at købe en MacBook. De er meget lette, meget holdbare (den nye version, forstås), meget energieffektive og meget innovative.

Hvis hun er 12 år, så burde det ikke være det store problem at lære et nyt styresystem. Til Sims kan man altid bruge en sandbox (eller hvad nu den slags programmer hedder - hjælp mig lige her, guys!), så man kan installere og starte Windows inde i OSX.

En af de billigste MacBooks koster ikke mere end 7.000 kroner, og hvis du kender en studerende, så kan du endda få mellem 5-10% rabat.
Gravatar #4 - 3214N
7. jan. 2009 19:01
Man kan installere Windows på en Mac via Boot Camp.
Gravatar #5 - HURRDURR
7. jan. 2009 19:20
#2 Først og fremmest tak for et hurtigt svar, vil meget gerne have et eksempel hvis du gider grave noget frem. Mht Macbooks, hvordan er pris/ydelse i forhold til en windows maskine? Ville egentlig helst hvis det kunne blive uden windows da jeg har en gammel XP licens jeg ikke bruger til noget.
Gravatar #6 - vandfarve
8. jan. 2009 16:38
#5 Jeg kan give dig et eksempel i aften på de versioner af Dell-maskiner, som jeg ville købe dem inden for den økonomiske grænse, som du har givet mig.

Jeg vender tilbage ved 19-20-tiden.
Gravatar #7 - Nextnx
8. jan. 2009 17:00
Nu er Sims ikke super kvævende men alligevel nok til det nok ikke bør være "onboard" grafikkort

Jeg ville kigge på HP's da de har nogle okey middelklasse bærbare til okey penge.

Feks DV5-1145eo hvilket er med.:
- ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB
- Athlon X2 QL-62 2.1 GHz
- 3 GB Ram
- 15.4" tomme skærm
Pris cirka 5.563 iflg. edbpriser

Eller hvis den skal være med 17" skærm
Feks DV7-1135 hvilket er med.:
- ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB
- Turion X2 RM-72 2.1 GHz
- 4 GB
- 17" tomme skærm
Pris cirka 5.995 iflg. edbpriser

Iflg Tomshardware kan "ATI Mobility Radeon HD 3450 - 512 MB" køre "Crysis v1.21" i (1280x1024, 0xAA, Trilinear, High Quality) med 25 frames per sekund.
Hvilket jeg ville mene også skulle være nok til sims ;-)

Anyways my 2 cents
Gravatar #8 - vandfarve
8. jan. 2009 19:20
Okay, her kommer mine forslag i fuldstændig tilfældig rækkefølge:

Dell XPS M1130
- PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5800 (2.00GHz, 800Mhz FSB, 2MB cache) Rediger
- OPERATIVSYSTEM Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk Rediger
- FARVEVALG Tuxedo Black med webkamera på 2,0 megapixels til CCFL-skærm Rediger
- LCD 13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skærm (220 nit) med TrueLife™ Rediger
- BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeraftryksaflæser Rediger
- HUKOMMELSE 3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [1x1024+1x2048] Rediger
- HARDDISK 250 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.) Rediger
- GRAFIKKORT 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS Rediger
- OPTISKE DREV Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software Rediger
- PRIMÆRT BATTERI 9-cellet primært lithium-ion-batteri (85 W/t)

- PRIS: 7.290 kroner med moms og levering (indtil d. 14/1 2009)

Bemærkninger

Dejlig, lille og let bærbar, der er beregnet til at blive slæbt frem og tilbage fra skole i flere år. Jeg har valgt den næstmindste model, da man får flere ram, bedre grafikkort og en større harddisk. Du kan dog spare 500 kroner med moms, hvis du vil tage tage den mindste model med 2 GB ram, X3100 og 160 GB HDD i stedet.

Hvis i har råd, så vil jeg anbefale jer at opgradere skærmen til en LED-skærm for 800 kroner længere. Det giver IMO et bedre lys, og det sparer strøm (= længere batteritid).

To af mine venner har sådan en fætter, og de vil begge anbefale den pga. finish og batterilevetid.

Dell XPS M1530
- PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5800 (2.00GHz, 800Mhz FSB, 2MB cache) Rediger
- OPERATIVSYSTEM Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk Rediger
- FARVEVALG Kamera på 2,0 megapixel og Tuxedo Black CCFL-skærm Rediger
- LCD 15,4" TFT-skærm i bredformat med WXGA+ (1440x900) og TrueLife™ Rediger
- HUKOMMELSE 3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [1x1024+2x2048] Rediger
- GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikeret grafikhukommelse Rediger
- OPTISKE DREV Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software Rediger
- PRIMÆRT BATTERI 9-cellet primært lithium-ion-batteri (85 W/t) Rediger

- PRIS: 7.100 kroner med moms og levering (indtil d. 14/1 2009)

Bemærkninger
En lidt større computer med både større skærm og højere opløsning. Den er bedre at arbejde med og på, men er til gengæld også tungere, og den vil bruge mere strøm og have dårligere batteritid end ovenstående.

Ellers er de næsten ens bortsat fra grafikkortet.

Dell Vostro 1310
- PROCESSOR Intel® Core™2 Duo Processor T8100 (2,1 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache) Rediger
- OPERATIVSYSTEM Original Windows Vista® Business SP1 - Danish Rediger
- LCD 13,3" skærm i bredformat med WXGA (1280 x 800) og TrueLife™ Rediger
- BIOMETRIC IDENTIFICATION Biometrisk fingeraftrykslæser Rediger
- INTEGRERET WEBCAM Blank sort med 1,3 megapixel kamera Rediger
- HUKOMMELSE 3072 MB (1 x 2048 og 1 x 1024) DDR2 Dual Channel på 667 MHz Rediger
- GRAFIKKORT 128 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS-grafikkort (64-bit) Rediger
- STRØMFORSYNING 65 watt AC-adapter - 3 ledninger Rediger
- OPTISKE DREV Fast, internt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading og software Rediger
- PRIMÆRT BATTERI Primært 6-cellet litium-ion-batteri på 58 W/t
- SUPPORTSERVICES 3 års Basic Warranty - Next Business Day Rediger

- PRIS: 7563,75 kroner med moms og levering (indtil d. 14/1 2009?)

Bemærkninger
Også en lille bærbar, men denne kender jeg ikke så meget til ang. finish, byggekvalitet, holdbarhed osv. Den er en del billigere end resten af Dell-maskinerne, og der er nok en grund.

Derudover vil du her få en af de nye T8100-processorer, en god skræm, et rimeligt grafikkort, en stor harddisk og 3 års basic garanti. Det halter dog på batterisiden, da det kun er 6-cellet.

Og så er jeg for doven til at poste andre... :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login