mboost-dp1

MacBook Air til når man Rejser?

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
16. aug. 2008 16:49
Heii.
Min far rejser meget ned til Sydafrika og arbejder der (Tækkemand). Til når han rejser vil han gerne have en bærbar i "luxus", så jeg tænkte Macbook Air.
Vi snakker forresten den "lille" model (1.6 GHz, 80GB HD). Jeg tænkte jeg først ville finde nogle grunde til hvorfor den kunne være dårlig, og fandt nogle, men mangler lidt hjælp til hvad jeg ikke ved hvad er, spgs. står forneden.

No optical drive. This means you have to beg others to let you install a software Apple gave you on their PC so you have access to their drive.

Jeg er på ingen måde sikker på hvad dvs. at IKKE have en optical drive. Men læste at hvis man ikke har et er det et problem at installere noget hvis man er "on the go". Kan nogen forklare hva det er hvis man ikke har et optical drive? Og hva ulempen ved det er?

It doesn’t have firewire

Kan ikke helt huske hvad FireWire er, men er det ikke noget med Video Redigering? Hvad er ulempen ved ikke at have det?

It doesn’t have ethernet.

Har hørt ordet før men kender ikke til det. Min far skal jo kunne gå online hvilket han jo vil gøre via trådløs net. Er der nogen ulemper ved så ikke at have ethernet?

Så er der selvf det at processoren er kun 1.6 GHz og at HDen kun er 1.8", 4200 rpm. Gør det ikke computeren til en MEGET langsom en? :l
En anden ulempe er så nok at der kun er én USB port, ærgeligt nok, men det er noget en USB hub vel kan klare. Og så kan man jo altid bare køre med Bluetooth mus for at spare en port. Men alt i alt, er den så god til hans behov?

Ja og dem skal i jo lige ha';
Han skal bruge den til; Rejse, så derfor en god batteritid er vigtig, skrive (Word osv.), Email, general internetbrug, musik.

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - dkbooster
16. aug. 2008 17:54
Lige til en start så er det en RIGTIG lækker maskine.... hvis man ellers kan finde sig i at den kører OSX... ;)

At den ikke har et "optical drive" betyder at den ikke har noget dvd-drev... dvs. man kan ikke afspille cd/dvd...

Firewire er en port lidt ligesom USB, bare hurtigere - men er ikke noget man bruger med mindre man har f.eks. et videkamera eller en ekstern harddisk der kører på det.

At den ikke har ethernet betyder, at man ikke kan tilslutte den til netværk med et normalt kabel - gør ikke noget hvis man ved man kan komme på trådløs - men kan man ikke det, er det lidt noget øv.

1,6GHz og 4200 rpm er ikke hurtigt, men så længe det er surfing, musik og word går det nok...

Istedet for en Macbook Air kunne han jo også overveje en Lenovo X300

Den har alle de ting en Air ikke har...(plus at den imo er federe)
Men prisen er self. også lidt en anden...
Gravatar #3 - MiniatureZeus
16. aug. 2008 18:04
Hej,

Min far har selv en MacBook Air, dog med SSD, og han har været super glad for den, da han også rejser en del, da den ik fylder meget, er rimelig holdbar og har en god ergonomi når man sidder i et smalt fly sæde og skriver eller ser film.

Men tilbage til dine spørgsmål.
1) Optical Drive er, på dansk, Optisk Drev. Optisk drev er til de medier som er optiske, altså CD'er, DVD'er etc. (og sikkert også meget andet) Du (din far) har altså ikke et indbygget CD/DVD/Superdrive(apples betegnelse) i MacBook Air'en (MBA). Så rigtig nok kan han ikke lige smide en CD i maskinen og hører musik on-the-go.
MBA'en har dog den funktion, så du via et USB kabel, kan bruge en andens PC's optiske drev / CD/DVD-drev således at du kan installere nyt styresystem (Mac OS X eller Windows) på den, installere drivere og så videre.
Det er dog noget nemmere at købe Apples eget eksterne superdrive som vidst koster 6-800 kr.
Alt i alt så har det både nogle ulemper og nogle fordele, at MBA'en ikke har optisk drev i sig. Fordelene er jo selvfølgelig, at du både sparer en masse plads og lidt strøm, således der er længere batteritid.

2) FireWire eller IEEE 1394 som det også mere teknisk kaldes, er "Apples" svar på USB stikket, som jo bruges til nærmest alt. Det er ikke Apple som har opfundet stikket, men de er (var..) vældig glade for det. Det er helt rigtig, at (semi-)professionelle bruger firewire til at overfører data fra videokamera til computer, primært pga. den hurtige hastighed i forhold til USB (en større teknisk forklaring).
Firewire er ikke noget som er livsvigtigt, og det bliver nok sjælendt din far kommer til at bruge det.

3) Ethernet er internetstik, hvis du vil haveinternet igennem et kabel, istedet for over det trådløse netværk. Apple sælger en USB-til-Ethernet omformer som er dum ikke at købe sammen med MBA'en, da man helt sikkert får brug for den på et tidspunkt, og så er det surt at mangle den fordi man var nærig.

4) Nu har jeg ikke rigtig nogen erfaring med den "lille" model, men min fars har masser af "overskud" til det som han bruger den til, hvilket umiddelbart også er det din far skal bruge den til. Man skal dog ikke købe den, for at køre Windows på den, for det er den ikke så glad for.

Men alt i alt skal din far, overveje om han "gider" Mac OS X, om han har brug for mere end hvad MBA'en kan give eller om han hellere vil have en windows bærbar, f.eks. #2's forslag
Gravatar #4 - lolage
16. aug. 2008 18:14
Er stadig lidt blank ang. optical drive. Forstår godt at den så ikke har et drev man kan tage ud og sætte disk i, men hvordan installerer man så ting på den? :s. Som Software osv hvis den ikke har noget til diskene o0?

Du skriver dog så man kan købe et eksternt super drev, og med det mener du vel en du tilslutter med usb som kan læse diske, ikke?

Men hvis man ser bort fra at man IKKE har et eksterne super drev, hva gør man så til sine ting der skal installeres?

Edit:

Og så lige til dit #2, jeg tænkte Macbook Air kun fordi jeg så den billigt til salg privat, og altså ikke de 12-13k, derfor ville jeg lige være hurtig og høre. Prisen på X300 er jo hele 22k, fuldstændig sindssygt. xD
Gravatar #5 - dkbooster
16. aug. 2008 18:17
overfører dem over netværk... lægger dem over på en USB-stick..

Der er mange muligheder...
Gravatar #6 - lolage
16. aug. 2008 18:37
5 skrev:
lægger dem over på en USB-stick..

Dvs. som .iso fil, ikke?
Gravatar #7 - zacho
16. aug. 2008 20:23
#6, jo hvis det er det du skal installere. Men i dag kan du jo hente meget software fx. som .exe-filer (ved ikke hvad OSX's standart er), så du har massere af muligheder. Derudover kan du som MiniatureZeus i #3 også beskriver bruge andres computeres dvd/cd-drev, og installere fra dem.

Jeg sidder selv med en IBM Thinkpad x60s, som heller ikke har noget drev, og jeg overlever ganske udemærket uden drevet. Jeg har købt et ekstern dvd-drev, som jeg bruger når jeg skal formatere computeren, men det er stortset også det eneste tidspunkt jeg gør brug af drevet.

Det eksterne drev, som du kan købe til MBA (som MiniatureZeus også beskriver i #3), tror jeg derfor ville være en rigtig god løsning, hvis din far vælger at købe MBA'en. Det fylder heller ikke mere end han nemt vil kunne have det med.

Det største minus jeg ser i MBA'en er netop at den ikke har ethernet. Men hvis din far har adgang til trådløs netværk de steder han arbejder, er det jo ikke det store problem.
Gravatar #8 - noramskull
17. aug. 2008 08:06

Lige netop den metode som iso-fil vil man ikke kunne bruge, da billedet gerne skulle kunne live læst fra boot, men du kan lægge det over på en ekstern harddisk og installere via usb eller du kan gøre det over det trådløse netværk.

Jeg vil dog mene at en almindelig macbook er en langt bedre investering, den ser måske ikke ligeså fancy ud, men den har optisk drev, ethernet udgang og skulle også gerne have firewire så vidt jeg husker.

Jeg vil sige at ethernet og optisk drev er undervurderede. Især hvis man rejser er det lækkert med ethernet udgang, da det ikke er sikkert at det sted man havner har trådløst netværk, dette er især gældende i udlandet.

Derudover synes jeg altid det er rart at kunne smække en dvd i og se en film eller lignende, det kan man ikke på en air.

Derudover er en macbook også billigere, og det er virkelig ikke fordi at den er så meget større når det kommer til stykket. Macbook Air, er i mine øjne lidt mere til blær end egentlig funktionalitet.
Gravatar #9 - izym
17. aug. 2008 11:04
Jeg ville nu hellere spare nogle penge og vente på den nye MacBook, som kommer midt i næste måned. Kig evt. her: http://buyersguide.macrumors.com
Gravatar #10 - trylleklovn
17. aug. 2008 11:52
Den eneste grund til, at købe en macbook air er SSD og vægten. (Og blærerøvseffekten)

Den almindelige MacBook er lige så stor, dog lidt højere, men har langt bedre specs og mange flere indgange og koster tilmed mindre.
Gravatar #11 - izym
17. aug. 2008 12:05
#10 Og SSD er jo også en "uofficiel" mulighed i en normal MacBook.
Gravatar #12 - lolage
17. aug. 2008 22:58
Han vil meget gerne have en computer snart da han skal rejse snart, kan ikke vente. Nogen links til den nye dog ? :b. Ville godt se den - Og så bliver det en Normal Macbook han køber. Tak for hjælpen, han vil godt have et drev.
Gravatar #13 - Emil
18. aug. 2008 05:07
En Lenovo X300 er klart at foretrække frem for en MacBook Air. Og så kører den Windows, hvilket jeg tror din far vil føle sig mest hjemme i.

http://www.engadget.com/2008/02/15/lenovo-x300-vs-...

Havde jeg dog bare pengene, så skrev jeg den her besked fra sådan en :D
Gravatar #14 - lolage
18. aug. 2008 11:44
Tror X300 er lige i overkanten af prisen til hvad han vil give desværre :l
Gravatar #15 - izym
18. aug. 2008 17:49
#12 Der er kun rygter om den nye so far. Men det ville være komplet idiotisk, at købe en MacBook nu bare fordi man ikke kan vente.
Gravatar #16 - MiniatureZeus
18. aug. 2008 18:18
#15 fis..

Hvis han skal bruge den nu, så kan man lige så godt købe den nu..
Du kan altid vente på det nyeste nye... Hellere købe nu, og så være glad for det man får.

Desuden er MacBook'en en yderst godt køb, idet de fleste børnesygdomme er blevet rettet og computeren er godt gennemtestet.
Gravatar #17 - izym
18. aug. 2008 18:21
#16 Selvfølgelig rigtig nok, men der er (i følge rygterne i hvert fald) mindre end en måned til den update.
Gravatar #18 - MiniatureZeus
18. aug. 2008 18:31
Der har været rygter om en ny MacBook siden marts-april, og Buyersguide har lang tid sagt, at man skulle vente...
Gravatar #19 - noramskull
18. aug. 2008 18:37
En af mine venner ville købe en macbook pro, men han bliver ved med at ville have den sidste nye model, så nu har han ikke fået den købt i over et år.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
18. aug. 2008 18:43
#19 Den tankegang havde jeg også, da jeg ville investere i sådan en lækker maskine... Men jeg valgte at slå til, da en bruger herinde fra, tilbød at tage en med hjem fra USA, og har ikke fortrudt det et øjeblik, og vil heller ikke gøre det, når der kommer en ny..
Gravatar #21 - Bornslippy
18. aug. 2008 19:22
MiniZeus:
Hvad kostede sådan en, i guds eget land?
En af mine venner har arbejdet der ovre siden februar nu og kommer hjem her til november. Så jeg overvejer lidt at høre om han ikke kan tage sådan en med hjem til mig...
Gravatar #22 - MiniatureZeus
18. aug. 2008 19:33
Hm, kan sq ik huske hvad jeg gav for den, mener det var 9k, men kan ikke huske det præcist lige pt.
Gravatar #23 - noramskull
18. aug. 2008 21:32

Jeg vil skyde på at der er en del penge at spare, dollaren er rimelig lav i øjeblikket, og de har kun 10% sales tax derovre, altså moms. Er dog ikke 100% på at sales tax er 10% i alle stater.

Problemet med at importere på den måde, er at den vil have et amerikansk tastatur.
Gravatar #24 - MiniatureZeus
19. aug. 2008 12:47
#23 amerikansk tastatur er intet problem.. Du skifter bare opsætning i OS X til Dansk og den første uges tid, kan man evt. have tastatur-fremviser fremme, så lærer man det hurtigt
Gravatar #25 - izym
19. aug. 2008 13:10
#24 Tror ikke det ville være noget problem for mig, kigger alligevel aldrig på tasteturet.
Gravatar #26 - noramskull
19. aug. 2008 13:24

Hvis jeg var dig, så ville jeg få min ven til at slæbe et ordentligt læs billige iphones med hjem, jailbreake dem og så sælge dem til tre dobbelt pris, det kunne man nemt slippe af sted med, og så bruge profitten på at købe en macbook med et dansk tastatur :D
Gravatar #27 - lolage
19. aug. 2008 13:51
Har personligt brugt US layout tastatur på de seneste 2 tastaturer. Jeg kom ved en fejltagelse til at købe US Layout Logitech G15, som jeg brugte 2 års tid, nu har jeg så Saitek Cyborg Keyboard, også US layout. Er helt besat af US layout nu og DK layout ville være underligt for mig :b. Det er også et + i CS at have US layout så man kan finde rundt i alle iconerne XD

I hvert fald, det er ikke svært at venne sig til. Kun lige starten med Æ, Ø og Å.
Gravatar #28 - trylleklovn
19. aug. 2008 13:53
#26 Kræver så han er villig til at oprette et "ordenligt læs" abbonnementer.
Gravatar #29 - fidomuh
19. aug. 2008 13:55

Er der ikke en "nerfed" enter-tast paa US layout?
Det er det eneste problem jeg lige kan faa oeje paa - vi er jo alle noerder og kigger ikke paa keyboardet naar vi slamkoder :P
Gravatar #30 - noramskull
19. aug. 2008 13:55

Skal man det nu? Mente bare at man kunne købe Iphonen og så slæbe den med hjem og først der finde ud af abonnementet.
Gravatar #31 - trylleklovn
19. aug. 2008 14:01
#30 Det var i gamle dage.
Gravatar #32 - lolage
19. aug. 2008 18:29
#28 På nogle er der, en aflang enter. På mit nuværende er den dog "normal", som også er US layout.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login