mboost-dp1
Min paniken ven
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej,
en af mine venner havde igår en kortslutning i sit system. (Han havde taget 4pin stik ud af ekstern HD og ville sætte det ind igen imens systemet kørede. Stikket nåede kun lige at røre drevet og systemet slukkede).
Nu påstår min ven altså så at hans system larmer mer efter denne kortslutning. Det skal siges han er MEGET paniken, dvs. bare der kommer en vibration (eller lign.) der ikke "har været der før" så tror han straks hele systemet er ustabilt eller noget!
I hvert fald, skal jeg så ikke sige til ham det er noget han bilder sig ind? Kan personligt ikke se hvordan en kortslutning skulle gøre systemet mer larmende, da det jo bare er som hvis han slukkede for stikkontakten. Tror forresten han mener BLÆSERNE når han siger den larmer mer.
Men hvordan sq blæserne larme mer på grund af kortslutning? o0
Synes hellere han ska være glad for ikke systemet er gået i stykker og alt fungerer fint. Men hva siger i? Bilder han det sig ind eller ej?
- På forhånd tak.
en af mine venner havde igår en kortslutning i sit system. (Han havde taget 4pin stik ud af ekstern HD og ville sætte det ind igen imens systemet kørede. Stikket nåede kun lige at røre drevet og systemet slukkede).
Nu påstår min ven altså så at hans system larmer mer efter denne kortslutning. Det skal siges han er MEGET paniken, dvs. bare der kommer en vibration (eller lign.) der ikke "har været der før" så tror han straks hele systemet er ustabilt eller noget!
I hvert fald, skal jeg så ikke sige til ham det er noget han bilder sig ind? Kan personligt ikke se hvordan en kortslutning skulle gøre systemet mer larmende, da det jo bare er som hvis han slukkede for stikkontakten. Tror forresten han mener BLÆSERNE når han siger den larmer mer.
Men hvordan sq blæserne larme mer på grund af kortslutning? o0
Synes hellere han ska være glad for ikke systemet er gået i stykker og alt fungerer fint. Men hva siger i? Bilder han det sig ind eller ej?
- På forhånd tak.
Altså hvis det larmer mere er blæser styringen gået hvilket jeg tvivler på har lavet samme nummer et par gange, sågar sat pci kort i fordi jeg glemte systemet var tændt.
lolage (1) skrev:Kan personligt ikke se hvordan en kortslutning skulle gøre systemet mer larmende, da det jo bare er som hvis han slukkede for stikkontakten.
Hvis du slukker på stikkontakten sker der ikke en kortslutning men en afbrydelse :P
Det er ren indbildning. Den har med garanti larmet lige så meget før, men det var han vant til. Nu, da han har lavet det nummer, er han ekstra opmærksom på om der er opstået fejl, og har så lagt mærke til at skidtet rent faktisk larmer.
og hvorfor kan man ikke hotplugge dem længere. Det kunne man da engang på IDE. det har jeg ihvertfald gjort.
Det kan man også i dag. Hans maskine slukkede fordi PSU'en i hans maskine detekterede en overbelastning, hvor en af spændingerne røg udenfor de tilladte områder pga. diskens høje sartstrøm.
IDE var ikke bygget til hotplug, men de fleste controllere kunne dog håndtere det. For at være bygget til hotplug er det nødvendigt at designe stikkene sådan så at 0V altid bliver tilsluttet først efterfulgt af forsyningsspændingerne og til sidst datasignaler når stikket sættes i. SATA og SAS er dog designet som et to-trins stik med 0V og forsyningsspændingerne først efterfulgt af datasignalerne.
IDE var ikke bygget til hotplug, men de fleste controllere kunne dog håndtere det. For at være bygget til hotplug er det nødvendigt at designe stikkene sådan så at 0V altid bliver tilsluttet først efterfulgt af forsyningsspændingerne og til sidst datasignaler når stikket sættes i. SATA og SAS er dog designet som et to-trins stik med 0V og forsyningsspændingerne først efterfulgt af datasignalerne.
#11 Normalt ikke. De er jo bygget til at lukke ned hvis de bliver overbelastet. Hvis overbelastningen sker pga. af en kortslutning eller en kraftig stigning i belastningen, som i dette tilfælde, så er det meget usansynligt.
#14 Ja, med mindre du sætter stikket meget skævt i. I normale hotplug-miljøer sidder diskene i skuffer/rammer, som sikrer at stikket er helt parallelt med disken, når den sættes i.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.