mboost-dp1
Ny forstærker der kan spille højt!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej
Som opfølgning på denne tråd er det blevet besluttet vi køber en ny forstærker til køkkenet.
Forstærkeren skal drive et par Cervin Wega højtallere, så det behøves ikke være at højeste kvalitet - den skal ´faktisk´ bare kunne spille højt - forstå mig ret
Jeg leder derefter en forstærker der kan
* Spille højt ~ 80-150w @ 8 ohm
* Er rimelig robust
* Har 2-3 input
Pris idé: ~ 1200-1800 kr.
Kan du anbefale en butik i hovedstadsområdet hvor jeg ville kunne finde noget?
Er selv fra Jylland, bor nu på Nørreport og kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om det sted der sælger ´disko/balle´ forstærkere.
Jeg takker
/Bjørn
Som opfølgning på denne tråd er det blevet besluttet vi køber en ny forstærker til køkkenet.
Forstærkeren skal drive et par Cervin Wega højtallere, så det behøves ikke være at højeste kvalitet - den skal ´faktisk´ bare kunne spille højt - forstå mig ret
Jeg leder derefter en forstærker der kan
* Spille højt ~ 80-150w @ 8 ohm
* Er rimelig robust
* Har 2-3 input
Pris idé: ~ 1200-1800 kr.
Kan du anbefale en butik i hovedstadsområdet hvor jeg ville kunne finde noget?
Er selv fra Jylland, bor nu på Nørreport og kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om det sted der sælger ´disko/balle´ forstærkere.
Jeg takker
/Bjørn
Det kommer da ikke an på forstærkerens pris.
Da der er tale om CW højttalere, regner jeg ikke med at Bjørn er ude efter en klasse A forstærker, så der kan han da sagtens få en forstærker der kan levere nok til "bassen".
Det kommer da ikke an på forstærkerens pris.
Da der er tale om CW højttalere, regner jeg ikke med at Bjørn er ude efter en klasse A forstærker, så der kan han da sagtens få en forstærker der kan levere nok til "bassen".
I det prisleje tror jeg du må du på brugtmarkedet.
Noget ældre HK eller NAD vil nok kunne klare tricket da de har rimeliggode strømforsyninger.
evt noget alla http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-nad/id-65...
eller http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-nad/id-65...
skal det være nyt kan du vel se på noget dynavox eller deromkring http://www.danstv.dk/shop/dynavox-miniforstaerker-... du kan også rimelig hurtig cykle op til Dans TV og se om det er noget værd.
Vil tro det bedste nye bud lidt over dit budget er denne her http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstar...
Noget ældre HK eller NAD vil nok kunne klare tricket da de har rimeliggode strømforsyninger.
evt noget alla http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-nad/id-65...
eller http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-nad/id-65...
skal det være nyt kan du vel se på noget dynavox eller deromkring http://www.danstv.dk/shop/dynavox-miniforstaerker-... du kan også rimelig hurtig cykle op til Dans TV og se om det er noget værd.
Vil tro det bedste nye bud lidt over dit budget er denne her http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstar...
Har muligvis en brugt ~500 watts forstærker som du kan få for en slik, kigger på den her på lørdag da jeg skal ud og hente noget udstyr fra opbevaring.
Den har været brugt til et mindre mobil diskotek, og så vidt jeg er orienteret fungere den stadig fint. Den bliver bare ikke brugt mere da den ikke spiller højt nok.
Men hvis det har interesse skriver jeg lige model nummer osv ned på lørdag, og kommer med et prisforslag.
Den har været brugt til et mindre mobil diskotek, og så vidt jeg er orienteret fungere den stadig fint. Den bliver bare ikke brugt mere da den ikke spiller højt nok.
Men hvis det har interesse skriver jeg lige model nummer osv ned på lørdag, og kommer med et prisforslag.
#9 D_V
Hej - det lyder rigtig fornemt, men situationen er den vi skal bruge den lørdag, så det kan godt være det bliver meget presset tidsmæssigt.
#7 oxxy
Jeg vil prøve at kigge lidt på Dans TV´s hjemmeside - tak!
NAD´en fra HIFI ser også lækker ud :-)
# resten
Hvordan tror i det ville fungerer hvis man fx købte en
IMG STA-122 Forstærker 1439 kr
eller en
IMG Stage Line PA-forstærker 1099 kr
eller en
STA-500 - 995 kr.
Fra oversigten på http://www.disconetto.dk/shop/under-150w-8-46c1.ht...
Og så evt. fandt en lille mixer.
Eller er det total overkill?
Hej - det lyder rigtig fornemt, men situationen er den vi skal bruge den lørdag, så det kan godt være det bliver meget presset tidsmæssigt.
#7 oxxy
Jeg vil prøve at kigge lidt på Dans TV´s hjemmeside - tak!
NAD´en fra HIFI ser også lækker ud :-)
# resten
Hvordan tror i det ville fungerer hvis man fx købte en
IMG STA-122 Forstærker 1439 kr
eller en
IMG Stage Line PA-forstærker 1099 kr
eller en
STA-500 - 995 kr.
Fra oversigten på http://www.disconetto.dk/shop/under-150w-8-46c1.ht...
Og så evt. fandt en lille mixer.
Eller er det total overkill?
Altså til det brug du beskriver, lyder det ikke som at lydkvaliteten er det helt store faldpunkt.
Og der vil en STA-500 sikkert kunne klare det meste, det er dog langt fra den bedste og er lidt overrasket over hvor høj cross-talk den har.
Og igen, hvis budgettet er stramt, men nødvendigheden er der så ser det ud fra specifikationerne ud til at være en forstærker som kan levere noget power til en billig penge.
Og der vil en STA-500 sikkert kunne klare det meste, det er dog langt fra den bedste og er lidt overrasket over hvor høj cross-talk den har.
Og igen, hvis budgettet er stramt, men nødvendigheden er der så ser det ud fra specifikationerne ud til at være en forstærker som kan levere noget power til en billig penge.
Hej alle
Så fik vi købt STA-500´en igår i Roskilde.
Vi har også investeret i en Mixer så nu kan vi rigtig lege mini-disco :-)
Jeg vil gerne takke alle for jeres input - det er altid rart at få lidt feedback fra eksperterne.
Umiddelbart er den eneste uheldige ting ved vores setup at blæseren i forstærkeren larmer lige lovligt meget, hvis man fx skal se film, eller høre musik ved lav styrke.
Jeg tænker man fx kunne bygge en kasse i træ eller plexiglas for at afskærme larmen lidt (med udluftningshuller)
En anden mulighed kunne være at sætte en mindre kraftig blæser i? Evt. temperaturstyret? Er det noget i har erfaringer med. Vi kommer nok aldrig til at køre for max styrke, så mindre må kunne gøre det. Input?
Så fik vi købt STA-500´en igår i Roskilde.
Vi har også investeret i en Mixer så nu kan vi rigtig lege mini-disco :-)
Jeg vil gerne takke alle for jeres input - det er altid rart at få lidt feedback fra eksperterne.
Umiddelbart er den eneste uheldige ting ved vores setup at blæseren i forstærkeren larmer lige lovligt meget, hvis man fx skal se film, eller høre musik ved lav styrke.
Jeg tænker man fx kunne bygge en kasse i træ eller plexiglas for at afskærme larmen lidt (med udluftningshuller)
En anden mulighed kunne være at sætte en mindre kraftig blæser i? Evt. temperaturstyret? Er det noget i har erfaringer med. Vi kommer nok aldrig til at køre for max styrke, så mindre må kunne gøre det. Input?
Arg for satan. Så vælger forstærkeren simpelthen at brænde sammen for en time siden! (På dagen hvor vi har fest!) Vi hørte ligeså stille musik, og pludselig begyndte der at komme røg ud af den! Hvad sker der lige for det?
Den spillede fint i går, og havde måske været tændt 1½ time i dag før røgen kom!
Den må de vist få lige tilbage i hovedet - så skal jeg satme til Roskilde igen.
#13, 14
Cool - det er nok en meget god ide
#14: fidomouh
Finder du bare en ´normal´ blæser ala dem vi smider i vores computere?
Den spillede fint i går, og havde måske været tændt 1½ time i dag før røgen kom!
Den må de vist få lige tilbage i hovedet - så skal jeg satme til Roskilde igen.
#13, 14
Cool - det er nok en meget god ide
#14: fidomouh
Finder du bare en ´normal´ blæser ala dem vi smider i vores computere?
#15:
Jeg vil foreslå at du køber den IMQ, du selv linker til (IMQ - 1439,-).
IMQ er ikke verdens bedste, men den kan holde til lidt af hvert, og brænder normalt ikke af for et godt ord, samt har en rimelig lydkvalitet, når budgettet er småt.
En skam jeg ikke så tråden noget før, da 500eren i købte er en gang bras!
Alternativt er en gammel NAD heller ikke af vejen. De er bare ikke SÅ hårdføre, medmindre det er en af de større modeller.
Jeg vil foreslå at du køber den IMQ, du selv linker til (IMQ - 1439,-).
IMQ er ikke verdens bedste, men den kan holde til lidt af hvert, og brænder normalt ikke af for et godt ord, samt har en rimelig lydkvalitet, når budgettet er småt.
En skam jeg ikke så tråden noget før, da 500eren i købte er en gang bras!
Alternativt er en gammel NAD heller ikke af vejen. De er bare ikke SÅ hårdføre, medmindre det er en af de større modeller.
Husk iøvrigt at i ikke absolut skal skrue DJ-mixeren op i det røde felt, da den enten begynder at sende forvrængning ud, eller forstærkerens indgang bliver overstyret, og kan brænde af. (Forvrængning kan give nogle fæle firkant-kurver som kun proffesionelt grej normalt kan tåle).
Bjørn (15) skrev:Finder du bare en ´normal´ blæser ala dem vi smider i vores computere?
De fleste blæsere i disse forstærkere kører på 230V og ikke 5/12V som dem til computere.
Du skal maale den nuvaerende blaeser foer du goer noget.
Min koerer 12v, saa jeg har ikke noget problem, men koerer den 230v, skal du smide en omformer paa ( nogle modstande, etc ).
Det er ogsaa rimeligt smertefrit.
Faktisk er det mere normalt at de koerer 12v, end man lige gaar og tror.
Samtlige forstaerkere jeg har skiftet blaeser i, har faktisk koert 12v :D
Du skal maale den nuvaerende blaeser foer du goer noget.
Min koerer 12v, saa jeg har ikke noget problem, men koerer den 230v, skal du smide en omformer paa ( nogle modstande, etc ).
Det er ogsaa rimeligt smertefrit.
Faktisk er det mere normalt at de koerer 12v, end man lige gaar og tror.
Samtlige forstaerkere jeg har skiftet blaeser i, har faktisk koert 12v :D
Det ville være dejligt hvis de er begyndt at skifte til 12V
Ud af de 20+ (godtnok diskoteks-) forstærkere jeg har skiftet blæser og andre ting på, kørte 17-18 af dem på 230V.
Det er ufatteligt at man på 5000+krs forstærkere sparer 5 kroner på blæserne. Hvis man skifter dem til en god papst eller lignende, er der større luftstrøm, men kun 1/3 lydtryk.
Det ville være dejligt hvis de er begyndt at skifte til 12V
Ud af de 20+ (godtnok diskoteks-) forstærkere jeg har skiftet blæser og andre ting på, kørte 17-18 af dem på 230V.
Det er ufatteligt at man på 5000+krs forstærkere sparer 5 kroner på blæserne. Hvis man skifter dem til en god papst eller lignende, er der større luftstrøm, men kun 1/3 lydtryk.
Ironisk nok har jeg flere gange kunne noejes med at saette samme blaeser til 5v og der har ikke vaeret varme problemer :D
Men ja, det er grotesk at blaeseren i 20.000kr+ PA forstaerker skal have 100dbA lydtryk, naar luftgennemstroemmen er daarligere end Papsts gamle 17dbA blaesere.
Specielt naar der sidder en 120mm blaeser i -.-
Ironisk nok har jeg flere gange kunne noejes med at saette samme blaeser til 5v og der har ikke vaeret varme problemer :D
Men ja, det er grotesk at blaeseren i 20.000kr+ PA forstaerker skal have 100dbA lydtryk, naar luftgennemstroemmen er daarligere end Papsts gamle 17dbA blaesere.
Specielt naar der sidder en 120mm blaeser i -.-
#21:
Til gængæld kan de fleste PA-forstærkere i den professionelle klasse spille og spille og spille. Og da de oftest står i et seperat lokale, høre man dem ikke.
Det er bl.a. en af de ting der gør det stort set umuligt at brænde en Crest, Amtech, Crown o.lign af ;)
Et eksempel er også at hvis en Crown forstærker på noget tidspunkt i dens levetid ikke kan yde den effekt der loves, repareres den kvit og frit :)
Sådan var det ihf. med de ældre udgaver af CS og i-Tech serierne.
Til gængæld kan de fleste PA-forstærkere i den professionelle klasse spille og spille og spille. Og da de oftest står i et seperat lokale, høre man dem ikke.
Det er bl.a. en af de ting der gør det stort set umuligt at brænde en Crest, Amtech, Crown o.lign af ;)
Et eksempel er også at hvis en Crown forstærker på noget tidspunkt i dens levetid ikke kan yde den effekt der loves, repareres den kvit og frit :)
Sådan var det ihf. med de ældre udgaver af CS og i-Tech serierne.
#23:
De Crown forstærkere jeg har haft åbnet, kan ikke klare sig med en blæser til under 100,-. Det er nogle ret heftige nogle, der også kan dreje rundt, selvom de er fyldt med støv og røg. Og så vidt jeg har kunnet mærke, flytter de væsentligt mere luft end en hvilken som helst 'PC-blæser' jeg er stødt på. Der skal i nogle tilfælde jo køles omkring 30-40 transistore med en samlet energi på mere end 2KW.
En standardblæser ville komme fuldstændigt til kort..
De Crown forstærkere jeg har haft åbnet, kan ikke klare sig med en blæser til under 100,-. Det er nogle ret heftige nogle, der også kan dreje rundt, selvom de er fyldt med støv og røg. Og så vidt jeg har kunnet mærke, flytter de væsentligt mere luft end en hvilken som helst 'PC-blæser' jeg er stødt på. Der skal i nogle tilfælde jo køles omkring 30-40 transistore med en samlet energi på mere end 2KW.
Tjah, i sidste ende handler det om CFM. Papst ( fx ) er ekstremt gode paa det punkt, og i samtligt udstyr jeg har aabnet, har der vaeret en blaeser som var underlegen.
Men altsaa, det er bare min erfaring :)
Hvilken blaeser er der da brugt, hvis det ikke er en 'standard blaeser', som Papst vel er? :)
Tjah, i sidste ende handler det om CFM. Papst ( fx ) er ekstremt gode paa det punkt, og i samtligt udstyr jeg har aabnet, har der vaeret en blaeser som var underlegen.
Men altsaa, det er bare min erfaring :)
Hvilken blaeser er der da brugt, hvis det ikke er en 'standard blaeser', som Papst vel er? :)
Jeg sværger også til papst, men hvis det er mindre krævende og man vil have absolut mindst støj, er der intet bedre end Noctua.
Jeg sværger også til papst, men hvis det er mindre krævende og man vil have absolut mindst støj, er der intet bedre end Noctua.
fidomuh (25) skrev:Hvilken blaeser er der da brugt, hvis det ikke er en 'standard blaeser', som Papst vel er? :)
Joh, der sidder Papst i en del PA-forstærkere. Men det er ofte nogle mere eksotiske modeller end standard-Papst. Mange af dem har eksempelvis en ekstra metalplade til at sikre mod deformation. Eller indstøbte møtrikker til montering osv.
Hej alle igen
- Endnu engang tak for jeres input - særligt på blæser fronten. Det er nice at vide.
Planen er i dag at tage tilbage til Roskilde med forstærkeren, og få den byttet + opgradere til anbefalingen fra #16: Clauzii
- en STA-122 til 1439 / IMG Hjemmeside
I forudsiger ikke nogle problemer ved dette? Jeg går ud fra at der har været en produktions fejl i apparatet, og det ikke skyldes forkert brug af udstyret.
#17: Clauzii
Kan du kommenterer lidt mere på max-output på mixeren
På danguitar´s hjemmesider står der for mixeren
Output
1 Master stereo 1V/600Ohms
1 Record stereo 0.5V/600Ohms
For de to forstærkere står:
STA-500
The input signal should have line level. For rated
power of the amplifier an input signal of 1.3 V is
required as a minimum.
STA-122
Connect the output of a preamplifier or mixer to the
phono jacks or to the 6.3 mm jacks INPUT (11).
The input signal should have line level (0,2 – 1 V).
- Endnu engang tak for jeres input - særligt på blæser fronten. Det er nice at vide.
Planen er i dag at tage tilbage til Roskilde med forstærkeren, og få den byttet + opgradere til anbefalingen fra #16: Clauzii
- en STA-122 til 1439 / IMG Hjemmeside
I forudsiger ikke nogle problemer ved dette? Jeg går ud fra at der har været en produktions fejl i apparatet, og det ikke skyldes forkert brug af udstyret.
#17: Clauzii
Kan du kommenterer lidt mere på max-output på mixeren
På danguitar´s hjemmesider står der for mixeren
Output
1 Master stereo 1V/600Ohms
1 Record stereo 0.5V/600Ohms
For de to forstærkere står:
STA-500
required as a minimum.
STA-122
Connect the output of a preamplifier or mixer to the
phono jacks or to the 6.3 mm jacks INPUT (11).
The input signal should have line level (0,2 – 1 V).
Betyder typisk blot at du for at opnaa ( fx ) 500watt ( hvis det er max ), skal have 1.3V i input.
Har du kun 0.8V i input, faar du altsaa ikke 500watt ud af den, men kun 300 watt. ( eksempelvis, tal taget ud af roeven ).
Nogen forstaerkere har dog en minimumsgraense, hvorunder der slet ikke vil komme noget lyd, men det er nok ikke i den prisklasse du kigger :D
STA-500
required as a minimum.
Betyder typisk blot at du for at opnaa ( fx ) 500watt ( hvis det er max ), skal have 1.3V i input.
Har du kun 0.8V i input, faar du altsaa ikke 500watt ud af den, men kun 300 watt. ( eksempelvis, tal taget ud af roeven ).
Nogen forstaerkere har dog en minimumsgraense, hvorunder der slet ikke vil komme noget lyd, men det er nok ikke i den prisklasse du kigger :D
#28:
Selvom de skriver at mixeren kan levere 1V/600 ohm, er det ikke sikkert at den gør det uden at forvrænge. Desuden kan indgangskredsløbet også overstyres, og så står man med en udgang der forstærker et allerede overstyret signal. Men det lyder sædvanligvis ad h..... til, så det skulle være nemt at høre.
Men det er her forskellen på billigt og dyrt grej tit ligger - evnen til at håndtere 'tæsk', altså kredsløb med stort headroom og forskellige former for beskyttelse og dermed flere/dyrere komponenter.
Iøvrigt har jeg et andet forslag til en forstærker, der har lidt mere effekt og med god lyd også (bl.a. et bedre støj/signal forhold). Desuden sætter blæseren først igang ved 70 grader eller varmere:
LD-Systems Wild Tang hos Aage
Specifikationer:
- Output power 1kHz THD+N =1% Stereo 8 O 2 x 110W
- Output power 1kHz THD+N =1% Stereo 4 O 2 x 200W
- Frequency Response 20Hz-20kHz ± 0,5dB
- Input Sensitivity 0,775Vrms
- S/N ratio (A weighted RMS) 100dB
- Crosstalk at rated power output > 65dB
- Damping Factor >100
- Protection Short circuit, Thermal cut off, AC line fuse, Limiter
- Indicators Power, Protect, Limit, Signal
- Connectors Input Balanced 6,3mm jack + unbalanced RCA Phono sockets
- Connectors Output Speakon + Binding Post
- Cooling system Heat sinks + low noise fan starting at >70°C
- Power supply 230V ~ 50 Hz
- Dimension (WxHxD) 483 x 88 x 250 mm
- Weight 10,3 kg
--
#29:
Hvad er det for nogle forstærkere du tænker på? Min påstand er, at hvis en forstærker ikke kan spille med et lavt input, så er den kaput. (Ikke at der ikke findes nogle med indbyggede Gates, meeen, det er sædvanligvis noget man har i sit (digitale) delefilter...)
Selvom de skriver at mixeren kan levere 1V/600 ohm, er det ikke sikkert at den gør det uden at forvrænge. Desuden kan indgangskredsløbet også overstyres, og så står man med en udgang der forstærker et allerede overstyret signal. Men det lyder sædvanligvis ad h..... til, så det skulle være nemt at høre.
Men det er her forskellen på billigt og dyrt grej tit ligger - evnen til at håndtere 'tæsk', altså kredsløb med stort headroom og forskellige former for beskyttelse og dermed flere/dyrere komponenter.
Iøvrigt har jeg et andet forslag til en forstærker, der har lidt mere effekt og med god lyd også (bl.a. et bedre støj/signal forhold). Desuden sætter blæseren først igang ved 70 grader eller varmere:
LD-Systems Wild Tang hos Aage
Specifikationer:
- Output power 1kHz THD+N =1% Stereo 8 O 2 x 110W
- Output power 1kHz THD+N =1% Stereo 4 O 2 x 200W
- Frequency Response 20Hz-20kHz ± 0,5dB
- Input Sensitivity 0,775Vrms
- S/N ratio (A weighted RMS) 100dB
- Crosstalk at rated power output > 65dB
- Damping Factor >100
- Protection Short circuit, Thermal cut off, AC line fuse, Limiter
- Indicators Power, Protect, Limit, Signal
- Connectors Input Balanced 6,3mm jack + unbalanced RCA Phono sockets
- Connectors Output Speakon + Binding Post
- Cooling system Heat sinks + low noise fan starting at >70°C
- Power supply 230V ~ 50 Hz
- Dimension (WxHxD) 483 x 88 x 250 mm
- Weight 10,3 kg
--
#29:
Hvad er det for nogle forstærkere du tænker på? Min påstand er, at hvis en forstærker ikke kan spille med et lavt input, så er den kaput. (Ikke at der ikke findes nogle med indbyggede Gates, meeen, det er sædvanligvis noget man har i sit (digitale) delefilter...)
Mange af de stoerre PA systemer jeg har kigget paa ( til festival, hall, centre, etc ) har et minimum input signal paa fx de balancerede porte.
( Har faktisk kun set det paa forstaerkere med XLR indgange.. Weird )
Korrekt, jeg siger dog bare at noget af PA udstyr jeg har set, har kraevet et min. input.
Det er dog, som jeg skriver, slet ikke noget i den klasse han kigger efter og det er nok egentligt rimeligt sjaeldent.
Jeg mindes faktisk ogsaa at min Yamaha mixer har et minimum, og under det, er der simpelthen bare 'slukket' for inputtet.
( Det er dog ret lavt, mener det er 0.4v )
( Og det er lavet saadan, for at man skal styre outputtet med mixeren, og ikke med inputtet, saa at sige )
Nu hvor jeg taenker mig om, mener jeg faktisk kun at jeg har set det i setups med stoerre mixere paa, saa det er nok egentligt i mixeren eller 'delefilteret' det sidder, som du ogsaa siger. :)
Hvad er det for nogle forstærkere du tænker på?
Mange af de stoerre PA systemer jeg har kigget paa ( til festival, hall, centre, etc ) har et minimum input signal paa fx de balancerede porte.
( Har faktisk kun set det paa forstaerkere med XLR indgange.. Weird )
Min påstand er, at hvis en forstærker ikke kan spille med et lavt input, så er den kaput. (Ikke at der ikke findes nogle med indbyggede Gates, meeen, det er sædvanligvis noget man har i sit (digitale) delefilter...)
Korrekt, jeg siger dog bare at noget af PA udstyr jeg har set, har kraevet et min. input.
Det er dog, som jeg skriver, slet ikke noget i den klasse han kigger efter og det er nok egentligt rimeligt sjaeldent.
Jeg mindes faktisk ogsaa at min Yamaha mixer har et minimum, og under det, er der simpelthen bare 'slukket' for inputtet.
( Det er dog ret lavt, mener det er 0.4v )
( Og det er lavet saadan, for at man skal styre outputtet med mixeren, og ikke med inputtet, saa at sige )
Nu hvor jeg taenker mig om, mener jeg faktisk kun at jeg har set det i setups med stoerre mixere paa, saa det er nok egentligt i mixeren eller 'delefilteret' det sidder, som du ogsaa siger. :)
Det lyder meget mærkeligt, spændingen stiger i forhold med lydstyrken, så ved lave passager i musikken kan spændingen nemt falde til +/-0,05V, så de forstærkere vil altså cutte alle svage lyde fra?
Det lyder meget mærkeligt, spændingen stiger i forhold med lydstyrken, så ved lave passager i musikken kan spændingen nemt falde til +/-0,05V, så de forstærkere vil altså cutte alle svage lyde fra?
#31:
Jeg er ret sikker på at du snakker om gates, der bruges til at sortere (for) svage signaler på en given kanal fra på f.eks. en sangmikrofon, så den ikke behøver at stå åben, hvis der ikke synges.
En forstærker er bygget til at håndtere selv de fineste nuancer i et givent signal og som #32 også påpeger, skal selv meget svage signaler kunne forstærkes, uden at skæres fra. En god mikrofonindgang kan f.eks håndtere signaler helt ned i uV-området uden nævneværdig støj.
--
Under alle omstændigheder håber jeg at #0 får holdt nogle gode fester, når der kommer en ny forstærker hjem ;)
Jeg er ret sikker på at du snakker om gates, der bruges til at sortere (for) svage signaler på en given kanal fra på f.eks. en sangmikrofon, så den ikke behøver at stå åben, hvis der ikke synges.
En forstærker er bygget til at håndtere selv de fineste nuancer i et givent signal og som #32 også påpeger, skal selv meget svage signaler kunne forstærkes, uden at skæres fra. En god mikrofonindgang kan f.eks håndtere signaler helt ned i uV-området uden nævneværdig støj.
--
Under alle omstændigheder håber jeg at #0 får holdt nogle gode fester, når der kommer en ny forstærker hjem ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.