mboost-dp1

Ny laptop: (Thinkpad vs. Zepto Notus A12)

Gå til bund
Gravatar #1 - Kristian_eh
4. aug. 2008 15:23
Min gamle HP nc4000 er død af varme, og det er nu på tide at finde noget nyt.

Jeg er på udkig efter en meget bærbar laptop (subnotebook, ikke?). Jeg lægger meget vægt på at den skal være ca. 12" og have god batteri tid.
Jeg skal ikke bruge den til at spille på, (andet end måske gnometris ^^) og har derfor tænkt mig at køre ubuntu som jeg gjorde på min gamle nc4000.
Derfor ville det være bedst hvis den kan købes uden OS. Dog vil XP være okay, da jeg så vil dual boote.

jeg har 10.000 at gøre godt med hvis det skal være en ny og smart en, men hvis nogle her på newz ligger inde med en brugt ville jeg muligvis være interesseret.

Indtil videre er jeg kommet frem til at det enten skal være:

http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=971 Notus A12
Fordi den er lille, har awesome batteri-tid og ser nice ud.
Jeg er dog usikker på om der er få lidt "saft og kraft" i den til at køre +10 vinduer åbne og f.eks. en HD film, men det ved jeg ikke så meget om.

eller en thinkpad, fordi de holder og efter min opfattelse er bedre dokumenteret (hardware mæssigt) angående linux.

På forhånd tak :)

/Kristian
Gravatar #2 - Mnc
4. aug. 2008 15:28
Evt. kan der kigges på laptop4u.dk under "rejse bærbare"
Easyness, http://laptop4u.dk/mobile-baerbare.html

edit
Dog klarer alle ikke kravet, med 12". Har kun kigget nærmere på Lenovo T61.
Gravatar #3 - Kristian_eh
4. aug. 2008 15:38
tjaah, 14-15" er ikke særlig rejse-agtigt, så det der mest fanger mit blik er MSI Wind (da Eee, er dårligt designet efter min mening)...men er der nogle der har prøvet MSI Wind? og har noget at sige, om f.eks. design flaws, batteritid og varmeudvikling?
Gravatar #4 - vandfarve
4. aug. 2008 15:46
Du skal have en Lenovo X60 eller X61, og så er der ikke mere at sige om det.

Laptops.dk havde på et tidspunkt en ret interessant model til salg (X60 Tablet) til en billig penge, men den har de vist ikke længere.

Du kan evt. købe en X61s med en L7500 og uspecificeret batteri til 9.695 kroner. Dertil kan du så købe et større batteri i den.
Gravatar #6 - Mnc
4. aug. 2008 16:01
3 skrev:
tjaah, 14-15" er ikke særlig rejse-agtigt
En større maskine behøver ikke at være SÅ meget tungere. Men ellers kan man jo kigge på en Dell maskine.
http://www1.euro.dell.com/content/products/product... står som den eneste i "under 2.2 kg" gruppen, og er med en 13,3"
Gravatar #7 - Kristian_eh
4. aug. 2008 16:45
uuh, http://www1.euro.dell.com/content/products/product... er egentlig et meget godt bud, kan den godt trække "standard" spil som WoW, CSS og Portal? og har i/du noget fornemmelse eller kan se noget om batteritiden, jeg synes ikke lige det var til at se.

EDIT: jeg snakker om den længst til højre :)
Gravatar #8 - natterjack
4. aug. 2008 23:04
Zepto er, iflg. en brugerundersøgelse foretaget af Tænk & Test, de bærbarer som oftest går i stykker. Thinkpad ligger i den anden ende, med færrest bærbarer sendt til reparation, siden 2004.
Gravatar #9 - Kristian_eh
5. aug. 2008 00:22
Så bliver valget nok nærmere mellem den der 13" Dell XPS og Thinkpad.

Men som de fleste andre spørger jeg; hvad er det lige jeg betaler for med en thinkpad, den koster ca. det sammen som XPS'en men ligger klart under den andgående specs.
Gravatar #10 - Mnc
5. aug. 2008 08:51
Hvis du er villig til at betale lidt mere, så ville jeg næsten vælge Dell'en. Mest pga deres service aftaler, og deslige.
Du kan, hvis du køber den store pakke, ringe til dem om et par år og sige at du, ved et uheld, er har tabt et glas cola udover maskinen, og at den er totalskadet. Så kommer de og henter maskinen, og du får en ny.
Kender en der har siddet i Dell tlf-support. :)
Gravatar #11 - rackbox
5. aug. 2008 08:59
#9 Du betaler mere for kvaliteten, ganske enkelt.

Alle andre (som jeg kender, og som ikke har Thinkpad) bruger en ekstern mus, og er ved at brækker sig over tastaturet på den bærbare. Alle, jeg kender der har Thinkpad, kunne aldrig drømme om at tilføje eksterne pegeredskaber til deres bærbare, samt glædes over skriveglæden ved tastaturet.

Du får en robust arbejdshest med gennemprøvede komponenter - lortet virker out-of-the-box, og bliver ved med det længe fremover.
Gravatar #12 - praktikant muffe AKA pewbe
5. aug. 2008 10:32
jeg har ikke en thinkpad... og jeg kan godt lide mit tastatur/interne mus...

der hvor jeg gik i skole havde de thinkpad... og jeg kunne virkelig ikke lide musen...

men ellers vil jeg give dig helt ret :D
Gravatar #13 - Kristian_eh
5. aug. 2008 18:15
okay, Dell XPS mod en Thinkpad, hvad ville så være mest linux venligt? ^^
Gravatar #14 - themuss
5. aug. 2008 18:21
Thinkpad!!!!!!!!

Alt virker på den her T61.

Feks
~$ sudo lort
Password or swipe finger:
osv i den dur.

Har ingen problemer med hverken bluetooth, 3D, LCD, thinkpad-knapper, touchpad eller trackpoint, selv de afskyelige Windows.knapper der er kommet på tastaturet ;)
Gravatar #15 - Mnc
6. aug. 2008 10:51
Så fordi alt virker på din thinkpad(!!!!!!), så kan Dell umuligt være en mulighed. :)

måske værd at nævne, at T61'ere er ret dyere end Dell'en.
Gravatar #16 - themuss
6. aug. 2008 11:30
Måske værd at nævne thhinkpadden ikke ern en stinkende bunke lort... Det er nok derfor prisen er lidt højere ;))))
Gravatar #17 - Kristian_eh
6. aug. 2008 21:09
Tak, for alt supporten. Men det hele endte med at jeg købte en Sort MSI Wind ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login