mboost-dp1
Ny Linux box
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
jeg har p.t. et par gamle pc'er stående til at lege linux-servere, til mail-server, ftp, web etc (ikke særlig krævende opgaver), men jeg synes de larmer en del og bruger meget strøm, så jeg vil høre hvad man gør idag hvis man gerne vil have en rimelig strømsvag, støjsvag og gerne billig linux-dunk op at køre.
jeg har overvejet noget shuttle eller en af de nye Eee PC'er (klon?) med usb harddisk.
nogle forlsag?
jeg har overvejet noget shuttle eller en af de nye Eee PC'er (klon?) med usb harddisk.
nogle forlsag?
Jeg hører af og til om folk som benytter en gammel bærbar som server.
Du ved, sådan en hvor batteriet ikke kan holde på strømmen længere, og det ikke kan betale sig at sætte nyt batteri i. Så har man en "stationær bærbar", og det er for mange næsten værdiløst som workstation. Til gengæld fylder den meget lidt i skabet, og er designet til at være strømbesparende.
Du ved, sådan en hvor batteriet ikke kan holde på strømmen længere, og det ikke kan betale sig at sætte nyt batteri i. Så har man en "stationær bærbar", og det er for mange næsten værdiløst som workstation. Til gengæld fylder den meget lidt i skabet, og er designet til at være strømbesparende.
#7 Er 2000 (svenske kr) dyrt for en FW?
Uden jeg ved det, vil jeg da tro den kasse bruger (endnu) mindre strøm end en bærbar - men jeg har ingen anelse...
Uden jeg ved det, vil jeg da tro den kasse bruger (endnu) mindre strøm end en bærbar - men jeg har ingen anelse...
Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm
+Støgsvag
-dyr i indkøb
-svær/umulig at opgradere
En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor
-Larmer
-Sluger meget strøm
Det er nok fornuftigt at installere, hvad man nu vil, på en gammel aflagt slæde og så gennem teste det - og så bagefter købe sådan en kasse, eller måske en bærbar?
Men jeg ved det ikke - har PT ingen af delene ;-)
Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm
+Støgsvag
-dyr i indkøb
En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor
-Larmer
-Sluger meget strøm
Det er nok fornuftigt at installere, hvad man nu vil, på en gammel aflagt slæde og så gennem teste det - og så bagefter købe sådan en kasse, eller måske en bærbar?
Men jeg ved det ikke - har PT ingen af delene ;-)
#10:
Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm - Måske, spekulation. :>
+Støgsvag - Måske.
-dyr i indkøb
En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor - måske. Desktop PCere er meget små, og kan laves endnu mindre. :)
-Larmer - Kun hvis de ikke er samlet ordentligt. Passiv køling er godt!
-Sluger meget strøm - Meget og meget.. Jeg har en, der sluger 40W, jeg synes ikke det er meget. Det er også den mest lydløse af mine tre PC'ere.
Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm - Måske, spekulation. :>
+Støgsvag - Måske.
-dyr i indkøb
En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor - måske. Desktop PCere er meget små, og kan laves endnu mindre. :)
-Larmer - Kun hvis de ikke er samlet ordentligt. Passiv køling er godt!
-Sluger meget strøm - Meget og meget.. Jeg har en, der sluger 40W, jeg synes ikke det er meget. Det er også den mest lydløse af mine tre PC'ere.
#13: Det lød sådan - jeg har bare en kritik overfor alt der lige vil prøve at sælge noget hurtigt og nemt. Princippet i "routeren" er sandsynligvis blot en meget lille maskine (måske endda embedded!) som kører pfsense eller lign. (BSD/Linux baseret OS, med udbygninger til firewall / router). Det lyder som et scam i min bog. :-)
Jeg tror #11 mener Micro-ATX. Søg evt. på dette inde på EDBpriser.dk.
Eksempelvis sådan.
Jeg tror #11 mener Micro-ATX. Søg evt. på dette inde på EDBpriser.dk.
Eksempelvis sådan.
jeg har selv kigget på at bygge noget op på et mini itx atom kort
det er kraftig og bruger ikke meget strøm
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449...
jeg har selv kigget på at bygge noget op på et mini itx atom kort
Du kan evt se på en soekris boks fra coretexsystems
Jeg har selv en 4801-60 med 5 nics. Super som lille firewall men hvis den skal bruges til de lidt mere krævende opgaver skal du nok se på en fra 55xx serien.
Jeg har selv en 4801-60 med 5 nics. Super som lille firewall men hvis den skal bruges til de lidt mere krævende opgaver skal du nok se på en fra 55xx serien.
#14: Jeg tror da det er mini-itx jeg har, har købt det af Azuria her på siden. VIA EPIA-ML8000A hedder det.
Jeg fandt lige tråden, så her er endda et billede af da jeg afprøvede det
Det er med kabinet (større billede), kabler og hdd (2 GB kommer jeg i tanke om, og xp tager 1,3 :/) og slimline dvd-brænder i sort
Jeg fandt lige tråden, så her er endda et billede af da jeg afprøvede det
Det er med kabinet (større billede), kabler og hdd (2 GB kommer jeg i tanke om, og xp tager 1,3 :/) og slimline dvd-brænder i sort
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.