mboost-dp1

Ny Linux box

Gå til bund
Gravatar #1 - støv
12. aug. 2008 07:53
jeg har p.t. et par gamle pc'er stående til at lege linux-servere, til mail-server, ftp, web etc (ikke særlig krævende opgaver), men jeg synes de larmer en del og bruger meget strøm, så jeg vil høre hvad man gør idag hvis man gerne vil have en rimelig strømsvag, støjsvag og gerne billig linux-dunk op at køre.

jeg har overvejet noget shuttle eller en af de nye Eee PC'er (klon?) med usb harddisk.

nogle forlsag?
Gravatar #2 - myplacedk
12. aug. 2008 08:24
Jeg hører af og til om folk som benytter en gammel bærbar som server.

Du ved, sådan en hvor batteriet ikke kan holde på strømmen længere, og det ikke kan betale sig at sætte nyt batteri i. Så har man en "stationær bærbar", og det er for mange næsten værdiløst som workstation. Til gengæld fylder den meget lidt i skabet, og er designet til at være strømbesparende.
Gravatar #3 - zin
12. aug. 2008 08:27
En EEE-PC eller ClassMate ville sandsynligvis være ganske optimal til Linux-server, eller som myplacedk forslår, en gammel brugt bærbar.

Ellers kan man jo også bare køre VMWare. :-)
Gravatar #4 - siliankaas
12. aug. 2008 08:29
#2 Se det var en spændende tanke...
jeg har selv gået lidt med samme tanker som #1 - desperat søgt efter en billig støgsvag maskine - men kan godt se at en bærbar måske ikke er så tosset en idé.

De er bare ofte ikke født med 2 netkort, men så må man vel ud i noget PCMCIA eller USB måske...
Gravatar #5 - myplacedk
12. aug. 2008 08:33
4 skrev:
desperat søgt efter en billig støgsvag maskine

Nåh ja, en gammel bærbar er også designet til at være støjsvag, da man jo ikke bare lige gemmer den under bordet. :)

(Dvs. det kan man jo så godt, når man bruger den som server.)
Gravatar #6 - siliankaas
12. aug. 2008 08:36
#1 + andre

Ellers har jeg set lidt på denne - jeg ved bare ikke helt om jeg "tør" kaste mig ud i sådan en kasse - den er jo trods alt heller ikke så let at opgradere på(?)

Måske der er nogle der kender sådan en kasse?
Gravatar #7 - zin
12. aug. 2008 08:38
#6: Jeg synes godt nok den der ser noget dyr ud for en firewall.. En aflagt PC kan gøre det bedre, vil jeg næsten påstå.
Gravatar #8 - siliankaas
12. aug. 2008 08:39
#7 Er 2000 (svenske kr) dyrt for en FW?
Uden jeg ved det, vil jeg da tro den kasse bruger (endnu) mindre strøm end en bærbar - men jeg har ingen anelse...
Gravatar #9 - zin
12. aug. 2008 08:50
#8: Tja, 2000 kr. for en helt ny kasse eller 0 kr. for en kasse du havde i forvejen eller 500 kr. for en aflagt gammel PC. :-)
Selvfølgelig bruger kassen mindre strøm en end gammel PC, men jeg tror nu ikke den slår en brugt bærbar.
Mål og meld tilbage?! :>
Gravatar #10 - siliankaas
12. aug. 2008 09:09

Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm
+Støgsvag
-dyr i indkøb
-svær/umulig at opgradere

En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor
-Larmer
-Sluger meget strøm

Det er nok fornuftigt at installere, hvad man nu vil, på en gammel aflagt slæde og så gennem teste det - og så bagefter købe sådan en kasse, eller måske en bærbar?

Men jeg ved det ikke - har PT ingen af delene ;-)
Gravatar #11 - Ronson ⅍
12. aug. 2008 10:32
Hvad med noget miniitx i stedet?
Har selv en jeg ikke rigtig får brugt, det eneste der larmer er 2½" harddisken (en gammel på 6GB eller sådan noget), men den er jo nemt skiftet.
Gravatar #12 - zin
12. aug. 2008 10:53
#10:
Kassen jeg linker til:
+Lille
+(sikkert) billigere i strøm - Måske, spekulation. :>
+Støgsvag - Måske.
-dyr i indkøb
-svær/umulig at opgradere

En aflagt Pc'er:
+(næsten)Gratis i indkøb
+Let at opgradere
-(sikkert)stor - måske. Desktop PCere er meget små, og kan laves endnu mindre. :)
-Larmer - Kun hvis de ikke er samlet ordentligt. Passiv køling er godt!
-Sluger meget strøm - Meget og meget.. Jeg har en, der sluger 40W, jeg synes ikke det er meget. Det er også den mest lydløse af mine tre PC'ere.
Gravatar #13 - siliankaas
12. aug. 2008 11:00
#12 Vil slet ikke "forsvare" den box ;-)
Jeg kender den ikke, så det er lidt svært - ville bare tro den var bedst.

Har du noget link til sådan noget - evt et sted hvor man kan købe - eller du vil måske sælge? ;-)
Gravatar #14 - zin
12. aug. 2008 13:33
#13: Det lød sådan - jeg har bare en kritik overfor alt der lige vil prøve at sælge noget hurtigt og nemt. Princippet i "routeren" er sandsynligvis blot en meget lille maskine (måske endda embedded!) som kører pfsense eller lign. (BSD/Linux baseret OS, med udbygninger til firewall / router). Det lyder som et scam i min bog. :-)
Jeg tror #11 mener Micro-ATX. Søg evt. på dette inde på EDBpriser.dk.
Eksempelvis sådan.
Gravatar #15 - moisen
12. aug. 2008 13:52
jeg har selv kigget på at bygge noget op på et mini itx atom kort

det er kraftig og bruger ikke meget strøm

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449...
Gravatar #16 - moisen
12. aug. 2008 14:16
jeg har selv kigget på at bygge noget op på et mini itx atom kort

det er kraftig og bruger ikke meget strøm

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449...
Gravatar #17 - Hubert
12. aug. 2008 15:14
Du kan evt se på en soekris boks fra coretexsystems

Jeg har selv en 4801-60 med 5 nics. Super som lille firewall men hvis den skal bruges til de lidt mere krævende opgaver skal du nok se på en fra 55xx serien.
Gravatar #18 - Ronson ⅍
12. aug. 2008 15:46
#14: Jeg tror da det er mini-itx jeg har, har købt det af Azuria her på siden. VIA EPIA-ML8000A hedder det.

Jeg fandt lige tråden, så her er endda et billede af da jeg afprøvede det

Det er med kabinet (større billede), kabler og hdd (2 GB kommer jeg i tanke om, og xp tager 1,3 :/) og slimline dvd-brænder i sort
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login