mboost-dp1
Slet harddisk uden mulighed for genskabelse
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Overskriften siger det hele, jeg vil gerne formatere min harddisk på en måde så den ikke kan genskabes igen?
Boot op på en linux skive, linux rescue og så kør en shred.
Start med at kør en fdisk -l (for at se hvad disken hedder (/dev/hda eller lignende)
Derefter: shred -vvv /dev/hda
(hvis det er den første P-ATA-disk)
-vvv er for at få vist på skærmen hvor langt den er nået i processen.
Efter 25 overskrivninger med random bits burde det ike være ret let at genskabe data (hvis ikke umuligt?) kør evt. flere gange (af 25 overskrivninger).
Start med at kør en fdisk -l (for at se hvad disken hedder (/dev/hda eller lignende)
Derefter: shred -vvv /dev/hda
(hvis det er den første P-ATA-disk)
-vvv er for at få vist på skærmen hvor langt den er nået i processen.
Efter 25 overskrivninger med random bits burde det ike være ret let at genskabe data (hvis ikke umuligt?) kør evt. flere gange (af 25 overskrivninger).
#8 Det kommer an på hvad for noget HW du har i maskinen. Jeg har f.eks. oplevet at det gik stærkere da jeg brugte Fedora core 4 disk 1 end da jeg brugte Fedora core 8, sikkert noget med nogle drivere.
Jeg har altid brugt Fedora skiver, men det er vel underordnet, bare du kan få den der command-line/konsol-ting/whatever frem.
Jeg har altid brugt Fedora skiver, men det er vel underordnet, bare du kan få den der command-line/konsol-ting/whatever frem.
Lav en ganske almindelig low-level formatering af den, så er der sq ikke særlig stor mulighed for at genskabe noget.
Den gode gamle DOS kommando "Format" laver en low-level format, med mindre man bruger /q parameteren ;)
Du kan også bare gå ind i Windows' diskhåndtering, slette alle partitioner (vigtigt), og formatere disken UDEN at sætte flueben i "quick format", så bliver hele disken overskrevet med 0'er.
Den gode gamle DOS kommando "Format" laver en low-level format, med mindre man bruger /q parameteren ;)
Du kan også bare gå ind i Windows' diskhåndtering, slette alle partitioner (vigtigt), og formatere disken UDEN at sætte flueben i "quick format", så bliver hele disken overskrevet med 0'er.
Der er 3 forskellige mål:
1) slette data således at en tilfældig kvik gymnasie elev ikke kan genskabe data med unxxxxx
2) slette data således at en professionel (f.eks. IBAS) ikke kan genskabe data
3) slette data således at disken kan godkendes til genbrug selvom den har indeholdt hemmeligt materiale
re 1)
En ganske almindelig overskrivning af data en enkelt gang er rigeligt.
re 2)
Overskrivning N gange anses for tilstrækkeligt. N er typisk 10 eller 25.
re 3)
Afhænger af specifikke regler. Nogle regler siger at er den overskrevet N gange med et bestemt mønster, så er det OK. Andre regler siger at disken skal fysisk destrueres. I den verden er reglen vigtigere end de faktiske muligheder for recovery.
1) slette data således at en tilfældig kvik gymnasie elev ikke kan genskabe data med unxxxxx
2) slette data således at en professionel (f.eks. IBAS) ikke kan genskabe data
3) slette data således at disken kan godkendes til genbrug selvom den har indeholdt hemmeligt materiale
re 1)
En ganske almindelig overskrivning af data en enkelt gang er rigeligt.
re 2)
Overskrivning N gange anses for tilstrækkeligt. N er typisk 10 eller 25.
re 3)
Afhænger af specifikke regler. Nogle regler siger at er den overskrevet N gange med et bestemt mønster, så er det OK. Andre regler siger at disken skal fysisk destrueres. I den verden er reglen vigtigere end de faktiske muligheder for recovery.
16 skrev:#12 jeg må skuffe dig, hvis du tror format gør en forskel.
Gider du uddybe?
Hvis du low level formaterer et drev, bliver samtlige sektorer overskrevet, hvilket er nøjagtig samme princip som diverse "shredder"-programmer bygger på.
En almindelig formatering af en partition, eller en quick format af et drev i Windows, er high level og overskriver ikke filerne. Men formaterer du en disk (ikke en partition), uden at sætte flueben i "Quick format", så udføres der en low level formatering.
"format" low level formaterer faktisk slet ingen ting. Den der formatering du laver i windows gør to ting: opretter et nyt filsystem-index, og kontrollerer for dårlige sektorer.
Stort set alt data kan genskabes efterfølgende.
Stort set alt data kan genskabes efterfølgende.
Hvis du blot laver en "quick", så hopper du blot kontrollering for dårlige sektorer over. Derfor er den hurtige så meget hurtigere.
Nope når jeg har kørt keyboard osv. igennem spørger den hvor rescure image er og når jeg så vælger CDROM skriver den den ikke kan finde den?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.