mboost-dp1

Valg af 24" pc fladskærm. Expert råd søges :)

Gå til bund
Gravatar #1 - Leed
17. jul. 2008 01:29
Hej.

Jeg har besluttet at skifte min gamle 19" fladskærm ud med en ny, og kunne godt bruge et par råd.

Det skal være en 24" der kan køre spil som CSS og WOW i MEGET god kvalitet. Derudover skal der bare ses lidt film på den.

Den skal koste under 3000,- kr.

Jeg har forsøgt mig på Edbpriser og lignende og efter at have leget lidt med de forskellige søge kriterier ser denne ud til at være den bedste til prisen:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpri...Area=&a...

Her er det jeg ikke kan gennemskue, hvis man kigger på foreksempel de her to 24" acer:

Så ser det for mig ud til at LG skærmen er bedre med:
10,000:1 istedet for 3000:1 og 2500:1.
75Hz istedet for 60Hz.

En ting mere jeg ikke kan greje er at de skriver: Maks. opløsning : 1920 x 1200, men et andet sted på siden skriver de: 1440 x 900 resolution. Burde det ikke være det samme, eller har jeg misforstået noget?

Hvad er det der gør LG skærmen billigere eller de andre dyrer?
Nogle bagsider ved LG skærmen?
Andre forslag?

På forhånd tusind tak for hjælpen!
Gravatar #2 - Norrah
17. jul. 2008 05:37
#1 det kunne være anbefalet opløsning, og så hvad den max kan, selvom de sjældent ikke er ens.

Har ikke lige tid til at lede efter en skærm, men jeg ville nok finde en samsung.

Men syntes lige du skal give dig til til at læse det her

Og har du mulighed for at oppe prisen, for kan nok ikke finde noget der ikke er TN panel til 3000,-
Gravatar #3 - klh
17. jul. 2008 08:41
#1 - Leed
Dine links er fucked ;)

Anyway, alle de skærme du har fundet er baseret på TN-paneler, at dømme ud fra prisen. Det er der i og for sig ikke noget dårligt i, så længe du kun regner med at bruge skærmen til ikke-grafiske opgaver (f.eks. spil). TN-paneler og også stadig de paneler med den laveste responstid (i hvert fald med overdrive, søg på det og find ud af hvordan det funker).

Kontratoplysningerne du skriver skal du ikke tage så tungt. Der er sjældent så stor forskel på de kendte mærker, at du rent faktisk kan se forskel :) Og mht. frekvensen, så har det absolut ingen betydning, da en fladskærm ikke opdaterer billedet x-antal gange i sekundet, men blot justerer lidt på en bestemt pixel når den skifter farve.

Ved ikke hvorfor de har skrevet noget forskelligt op maks. opløsning, 1920*1200 er standarden ved 24". Hvis det er mindre, vil du få dig nogle meget store pixels. Husk dog, at for at kunne køre dine spil med fuld grafik kræver det et rimelig kraftigt grafikkort i den opløsning.

Umiddelbart vil jeg, ligesom Norrah, foreslå dig en Samsung. Har selv haft en SyncMaster 226BW i over et år, og den er fuldt ud tilfredsstillende. Samsung SyncMaster 245B kunne være et godt bud.
Gravatar #4 - stargate
17. jul. 2008 09:27
Inden du køber en 24" skal du lige checke, om du har et okay skrivebord så du har en okay afstand da, jeg har en 22" og har ca 50 cm til skærmen.

Det gør når jeg gamer Need For Speed eller andre spil at jeg får hovedpine, da sidder for tæt på.

Men som #3 siger er Samsung ikke et dårligt valg har 3 af de skærme 2 x 19" og 1 x 22", men bruger mest de "små". men den
245B, kører også DVI som min 22".

DVI har gjort at mit skærmbilled er meget mere roligt, men det er kun hvis dit GFX har det, at du vil få gavn af det.
Gravatar #5 - Leed
17. jul. 2008 15:38
Tak for de gode råd.

Folk skamroser samsung i flæng på samtlige forum, så det kan jo ikke være anderledes.
Det skal være en 24" til omkring de 3000,- kr, spiller mest wow og en smule css 12 timer af gangen :P Og ser en film i ny og næ. Så jeg skal have en der er god til spil med imponerende grafik.

Min nuværende forældede skærm er:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...

Jeg har en AMD Athlon 3500+ med 1 GB DDR Ram. Og jeg går ud fra at mit gamle grafikkort skal udskiftes hvis jeg vil have det optimale uf af min nye skærm?
Tror det er det her, det er ihvertfald NVIDIA GeForce 6200 med 128 MB hukommelse og integrated RamDac.

Et par spørgsmål jeg håber i kan klare :)

Hvis det er påkrævet med et nyt grafikkort for at få det optimale ud af min nye skærm, hvad prisleje lægger sådan en fætter så i?

Hvis jeg går ned i en 22", får jeg så meget med kvalitet for pengene, koster de ekstra 2" en bondegård? Jeg mener bare at de samsung jeg har kigget på svinger fra 1400 kr til 3000 når jeg går fra 22" til 24".

Foreløbigt har jeg fået anbefalet følgende samsung skærme, hvilket vil i anbefale til mine behov:

24" Samsung SyncMaster 245B

24" Samsung SyncMaster 2493HM
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=438...

Hvad er lige den mest betydningefulde foreskel på de 2 skærme? :)
Andre anbefalinger?

På forhånd tusind tak fordi i gider svare på all mine dumme spørgsmål, men man kan jo ikke vide alt :P
Gravatar #6 - klh
17. jul. 2008 16:35
For at tage det bageste først: forskellen på de to skærme er til forskel fra 245B'eren, har 2493HM'eren HDMI-indgang og et 2 MS g2g TN-panel, hvor 245B'eren "kun" har aldmindelig DVI-indgang og et 5 ms g2g TN-panel. 2493HM'eren er kort sagt ikke de ekstra penge værd endnu, med mindre du har et ønske om at se HD-DVD eller Blu-ray film på den.

Ved at gå fra 22" til 24" er der en klar forskel, idet opløsningen er større på 24" skærme, og dermed kræver mere af grafikkortet. Uanset om det er 22" eller 24" skærm du vælger, så vil dit grafikkort ikke kunne give dig grafik på højeste niveau i spillene. Et bud på et andet grafikkort kunne være et nVidia GeForce 8800GT som dette, hvis du bare vil have god ydelse uden at spendere en formue. Men forsikr dig lige for, at du har PCI-express x16 interface i computeren :) Prisen er ca. 1.000 kr.

Ved 22" får du i hvert fald en lige så god skærm, til færre penge og en skærm, som din computer unægteligt bedre vil kunne lide i spil. Samsung SyncMaster 2232BW eller Samsung SyncMaster 226BW er to rigtig gode bud på 22" skærme i god kvalitet til ca. 2.000 kr.
Gravatar #7 - zfire
17. jul. 2008 17:47
Da jeg købte min 2493HM for et par måneder siden læste jeg også godt og grundigt på begge de 2 skærme og ud fra hvad jeg kunne læse i diverse reviews så skulle 2493HM have et bedre billlede en 245B'eren, ikke at sige at jeg har set på billedet fra en 245B'er.

Så vidt jeg husker så har 245B'eren heller ikke muligheden for at tilte(uden at pille ved dens stand), men da det nok ikke har den store betydning for Leeds beslutning da det næppe bliver brugt hos en gamer.

En anden ting som man nok også skal tage højde for er at 2493HM bruger touch knapper i stedet for fysiske knapper hvilket gør at de i dårligt lys kan virke svære at finde/bruge.

Ud over det så er 2493HM en rigtig god skærm som jeg primært kun bruger til at se videoer på, og så lige en lille rettelse, med mindre samsung har skrevet forkert på min skærm så har 2493HM en respons på 5ms
Gravatar #8 - Leed
17. jul. 2008 18:44
Du siger:
Men forsikr dig lige for, at du har PCI-express x16 interface i computeren..

Tjoeh, er det nogle stik eller? :P

Det lykkedes mig at finde mit gamle bundkort fra 2003 på nettet, kan det klare de fleste nyere grafikkort inkl det du nævnet.
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?mode...

Har hørt at det også kræver en vis strømforsyning, den er nyere da den brændte sammen for 14 dage siden.
Black Diamond 500W

Skal jeg virklelig til at investere i et nyt bundkort for at få et grafikkort der giver min nye skærm alt hvad den har brug for?

Vil have et grafikkort til krævende spil der lever op til min nye skærm og køre med en fantastisk grafik. Kan det gøres for under 1500 kr for et grafikkort der passer til mit bundkort? :)
Gravatar #9 - klh
17. jul. 2008 20:08
#7 - zfire
5 ms kan fint passe i en cyklus fra sort til sort. Skærmproducenterne promoverer bare ofte deres skærme med g2g-tiderne, da de er hurtigere. Oplysningerne er hentet fra paneldatabasen på flatpanels.dk.

#8 - Leed
Dit bundkort har PCI-Express x16, så det skal du ikke bekymre dig om :) Det er bare at skifte dit nuværende kort ud med et andet. Din strømforsyning kan sagtens klare et nyt grafikkort også, 500 W er rigeligt. Jeg har selv 480 W og en masse harddiske til at sluge strøm fra den også, udover 8800GT.

Det grafikkort jeg foreslog i mit sidste indlæg kan uden problemer køre de spil du nævner i #1 på en 22" widescreen. Modellen er kun lige over et halvt år gammel, og er stadig rigeligt tidsvarende.

Så en skærm til ~2.000 kr. og et grafikkort til ~1.000 kr. er en rimelig god investering.
Gravatar #10 - Leed
18. jul. 2008 05:57
Hold kæft hvor er det skønt med al den hjælp der er at hente her inde, især tak til dig Klh :)

Tror det ender med en 24" Samsung SyncMaster 245B

Jeg fik nogle kommentarer på et andet forum der lyder på at der ikke er megen ide i at få et super grafikkort hvis resten af min pc alligevel ikke er stor nok til at køre det så jeg får det optimal ud af det.

#1:
Er den her sammensætning helt af H til, noget du ville skifte nu vi er i gang for at få max udbytte af skærm / Grafikkort.
Kan min pc magte et nyere highend grafikkort?
Samsung SyncMaster 245B
AMD Athlon 3500+
1 GB DDR Ram
500W Strømforsyning
Grafikkort: ASUS Extreme EN6200GE/TD (128 MB)
Bundkort: http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?mode...

Og så lige et par spørgsmål til lynrunden, undskyld :P

#2:
Ville jeg få noget ud af af få nogle flere Ram, eller er 1 Gb fint?

#3:
Har hørt at man kan sætte 2 grafikkort i en maskine, er det noget jeg har brug for a vide, kan jeg evt ha et nyt og det gamle i samtidig? Eller er jeg helt på afveje :P

Jeg kan fundet ud af at MidtData i Aalborg sælger skærmen i deres forretning til 3000,- kr, så regner med at hente den i dag, og så venter jeg lige og ser om det er noget inden jeg køber grafikkortet :)

På forhånd tusind tak for hjælpen :)
Gravatar #11 - Norrah
18. jul. 2008 07:47
#10 din cpu er en smule svag til SLI vil jeg mene.

Kan se du bruger S939. Det vil sige at du kan få en dual core skulle det være power du mangler. Uheldigvis er dine ram Kun DDR, så selvom din maskine får brug for 2gb ram. Så har jeg det dårligt med at anbefale dig i at købe ram som du ikke kan tage med når du engang skifter bundkort.

Anyway. Nu hvor du har en pc med en skærmopløsning på 1920x1200. Så kan det godt betale sig at anskaffe sig et kort med over 512mb ram. Det kan godt betale sig at snuppe en af de store, så har man en del man kan tage med, når man skifter Bundkort Cpu Ram.

Men hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg købe nyt i stedet for at begynde at opgradere. Du kan nemt bruge de samme penge på nyt og få mere ud af det. Samt at du har mulighed for at opgradere yderligere.

Og hvis du alligevel ville havde et stort GFX, så kunne du smide lidt af pengene af til noget nyt hardware.

En lille Core 2 Duo 800,-
2gb ram 400,-
Bundkort 500,-

Og så 1000,- på et gfx.

Allerede her er din maskine bedre udrustet.
Og du står ikke med en Super model af et GFX, som du ikke engang kan trække ud.
Gravatar #12 - zfire
18. jul. 2008 09:46
så tidligere at du spillede wow og den gang jeg gjorde det(lige efter tbc udkom), der havde jeg med min gamle computer store problemer med framerate.
Da jeg på det tidspunkt havde et radeon 9600se(AGP) og kun 512mb ram i maskinen, valgte jeg at se hvordan det ville køre med lidt ekstra ram i, så jeg købte 1gb ekstra ram til den og det hjalp vidundre på framerate, så jeg ved at i et spil som wow der skal ram ikke undervurderes hvis man skal have det til at køre ordentligt :)
Gravatar #13 - klh
18. jul. 2008 09:50
#10 - Leed
Tak tak :)

Jeg er helt enig med Norrah. Hvis du vil bruge ca. 3.000 kr på en ny processor, lidt ram, bundkort og et nyt grafikkort vil du helt sikkert få meget mere ud af din skærm. Som Norrah siger, så er der ikke den store fidus i at købe de gamle DDR-ram i dag, når du ikke kan tage dem med dig over i en eventuel ny computer.

Et forslag til ny hardware kunne være:
Bundkort: ASUS P5K AiLifestyle Series - ~800 kr.
RAM: Kingston ValueRAM 2x1 GB, 533 MHz - ~300 kr.
Processor: Intel Core 2 Duo E4700, 2,66 GHz - ~800 kr.

Det giver et rimelig godt grundlag for en computer der kan klare din skærm uden nogen problemer, til omkring 1.900 kr. Dertil skal så grafikkortet til ca. 1.000 kr, som du også kan udnytte fuldt ud.

#12 - zfire
Ja, ram skal ikke undervurderes i nogen sammenhæng, men virker underligt at bruge penge på nogen ram, som overhovedet ikke vil kunne bruges i en eventuel ny computer - så hellere gøre det ordentligt med det samme, hvis man har råd til det.

EDIT: Leed, jeg ville dog starte med at prøve med et nyt grafikkort og se om det rent faktisk kan gøre det, før du køber ny processor, ram og bundkort. :)
Gravatar #14 - Makey
24. jul. 2008 18:21
Folk har skrevet for meget til jeg gad at læse det hele (sorry).

Hvis du virkelig godt kan lide så store skærme, så kan jeg anbefale 245B, har en selv, virkelig lækker. Har skrevet lidt mere om min PC her: http://www.dotagaming.net/forums/index.php?topic=2...

Jeg har brugt 389,- kroner på et NVIDIA Geforce 7300 GT (512 mb), og det kan sagtens trække den skærm, hvis du vil spille noget meget krævende skal du nok ofre noget mere, men, ja det kører da fint for mig, kan køre Guild Wars i max, no lags :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login