mboost-dp1
Netværksproblem / forståelse
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej, jeg har et problem som jeg ikke helt kan greje.
Jeg har et lokalt netværk, med iper 192.168.61.x, og en gateway til internettet 192.168.61.1 som kører fint. Computerne på lokalnetværket får Ip'er i 192.168.61.x familien.
Jeg har en xbox stående på etagen ovenpå, hvor der ikke er internetforbindelse og vil gerne have den forbundet til lokalnetværket så den kan streame DLNA fra min raspberry pi server som har fast IP 192.168.61.2.
Der er to løsninger på internet forbindelse til XBOX 360 når Ethernet ikke er en mulighed (for mange huller i væggene).
1) købe Xbox wireless adapter fra MS til $100 :(
2) lave en internet connection sharing fra en gammel laptop, som forbinder til wireless og får en 192.168.61.x adresse og så lave internet connection sharing via ethernet i Network Manager.
Den gamle laptop er nu sat op, og XBOXen kan forbinde til Xbox live, men ikke se miniDLNA serveren på raspberry pi, da den som sådan ikke har forbindelse til 192.168.61.x netværket, men jo får sin egen ip fra den gamle laptop (10.53.x.x.).
Hvordan får man rent teknisk xboxen til at "se" 192.168.61.x netværket?
setup:
192.168.61.1 router - gateway til internet
192.168.61.2 raspberry pi (raspbian) som har mini DLNA installeret og virker
192.168.61.9 bodhilinux (ubuntu) laptop, Network manager, connection sharing
|----> 10.53.x.x xbox360 som kan forbinde til xbox live og nettet
Jeg har et lokalt netværk, med iper 192.168.61.x, og en gateway til internettet 192.168.61.1 som kører fint. Computerne på lokalnetværket får Ip'er i 192.168.61.x familien.
Jeg har en xbox stående på etagen ovenpå, hvor der ikke er internetforbindelse og vil gerne have den forbundet til lokalnetværket så den kan streame DLNA fra min raspberry pi server som har fast IP 192.168.61.2.
Der er to løsninger på internet forbindelse til XBOX 360 når Ethernet ikke er en mulighed (for mange huller i væggene).
1) købe Xbox wireless adapter fra MS til $100 :(
2) lave en internet connection sharing fra en gammel laptop, som forbinder til wireless og får en 192.168.61.x adresse og så lave internet connection sharing via ethernet i Network Manager.
Den gamle laptop er nu sat op, og XBOXen kan forbinde til Xbox live, men ikke se miniDLNA serveren på raspberry pi, da den som sådan ikke har forbindelse til 192.168.61.x netværket, men jo får sin egen ip fra den gamle laptop (10.53.x.x.).
Hvordan får man rent teknisk xboxen til at "se" 192.168.61.x netværket?
setup:
192.168.61.1 router - gateway til internet
192.168.61.2 raspberry pi (raspbian) som har mini DLNA installeret og virker
192.168.61.9 bodhilinux (ubuntu) laptop, Network manager, connection sharing
|----> 10.53.x.x xbox360 som kan forbinde til xbox live og nettet
Jo men ethernet er ikke en mulighed som jeg skrev :(. Der er for langt (mange mure)+for rodet.
Hehe og derudover lærer man jo lidt hen af vejen, som man kan bruge en anden gang :).
Strøm er ok, den kan altid double som media encoder, er ved at lave en farm med dvd::rip hvor alle tilgængelige computere på netværket tygger på noget video encoding :)
Hehe og derudover lærer man jo lidt hen af vejen, som man kan bruge en anden gang :).
Strøm er ok, den kan altid double som media encoder, er ved at lave en farm med dvd::rip hvor alle tilgængelige computere på netværket tygger på noget video encoding :)
on_dope (3) skrev:Jo men ethernet er ikke en mulighed som jeg skrev :(. Der er for langt (mange mure)+for rodet.
Jeg tror Magten mener, at du skal købe et AP, forbinde det til dit nuværende trådløse (bruge den som extender, så at sige) og så plugge xbox'en direkte i AP'et.
edit:
Så du bruger AP'et istedet for laptoppen til at dele det trådløse.
Det lyder som om du laver dobbelt NAT. Det er ikke nogen god idé. Du kan nok få ting til at virke bedre, hvis du i stedet sætter routing rigtigt op, så du kan nøjes med et niveau af NAT.
Jeg ved til gengæld ikke om DLNA kan køre over et routet netværk, eller om det skal holdes indenfor et enkelt segment.
Nogle ting vil være nemmere at få til at virke, hvis du holder hele netværket som et enkelt Ethernet segment.
Løsningen kunne være at lade laptoppen som forbinder trådløst og kablet netværk køre bridging mellem de to i stedet for NAT/routing. Linux kan køre bridging. For at sætte det op skal man bruge brctl kommandoen.
Men bridging og WiFi spiller ikke godt sammen på grund af noget rod i den måde WiFi oprindeligt brugte MAC adresser på. Der er en nyere WiFi protokol som løser dette problem ved at sætte 4 forskellige MAC adresser på hver pakke. Jeg kan desværre ikke huske hvad protokollen hedder.
Nogen foreslår at bruge en WiFi extender. En WiFi extender er i princippet nøjagtigt det samme som at sætte laptoppen til at bridge.
Hvis du køber et WiFi AP med support for at køre som WiFi extender, så vil det sikkert både være nemmere at sætte op og bruge mindre strøm.
Jeg ved til gengæld ikke om DLNA kan køre over et routet netværk, eller om det skal holdes indenfor et enkelt segment.
Nogle ting vil være nemmere at få til at virke, hvis du holder hele netværket som et enkelt Ethernet segment.
Løsningen kunne være at lade laptoppen som forbinder trådløst og kablet netværk køre bridging mellem de to i stedet for NAT/routing. Linux kan køre bridging. For at sætte det op skal man bruge brctl kommandoen.
Men bridging og WiFi spiller ikke godt sammen på grund af noget rod i den måde WiFi oprindeligt brugte MAC adresser på. Der er en nyere WiFi protokol som løser dette problem ved at sætte 4 forskellige MAC adresser på hver pakke. Jeg kan desværre ikke huske hvad protokollen hedder.
Nogen foreslår at bruge en WiFi extender. En WiFi extender er i princippet nøjagtigt det samme som at sætte laptoppen til at bridge.
Hvis du køber et WiFi AP med support for at køre som WiFi extender, så vil det sikkert både være nemmere at sætte op og bruge mindre strøm.
Det er WDS jeg tænker på. Hvis både dit nuværende AP og laptoppen har support for WDS, så burde det være nok at sætte dem til at kommunikere med WDS og konfigurere laptoppen til at bridge.kasperd (7) skrev:Der er en nyere WiFi protokol som løser dette problem ved at sætte 4 forskellige MAC adresser på hver pakke. Jeg kan desværre ikke huske hvad protokollen hedder.
Hmmm .. du kunne måske også blot lave LAN gennem el-nettet ?
Jeg er ikke på nogen måde associeret med denne forhandler, men kig evt. på udvalget, så kan du altid se, om du kan få det billigere hos din lokale hardware-pusher:
http://dataworld.dk/product_category.php?cat_id=60...
Jeg er ikke på nogen måde associeret med denne forhandler, men kig evt. på udvalget, så kan du altid se, om du kan få det billigere hos din lokale hardware-pusher:
http://dataworld.dk/product_category.php?cat_id=60...
Jeg lavede lige et par målinger på performance.quadcore (9) skrev:du kunne måske også blot lave LAN gennem el-nettet ?
Wireless med AP indbygget i et Cisco modem ano 2012:
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99127ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.817/1.781/23.092/2.649 ms
Develo 85Mbit/s Ethernet over 220V elnet ano 2009 (eller deromkring):
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99202ms
rtt min/avg/max/mdev = 2.252/5.782/29.945/4.899 ms
Wireless med D-Link AP ano 2007:
100 packets transmitted, 99 received, 1% packet loss, time 99183ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.110/24.325/933.534/105.031 ms
Alle målinger lavet mellem en Latitude 13 laptop og en Fit-PC2i. Jo nyere udstyr, des bedre performance. Ingen klar forskel mellem performance på WiFi og Ethernet over elnet.
Hvad angår sikkerheden er der ingen form for beskyttelse i det Ethernet over elnet udstyr jeg har. Men nyere udstyr har kryptering. Jeg kan ikke udtale mig om kvaliteten af den kryptering.
Bortset fra den manglende kryptering i den ældre version ser protokollen ud til at være ganske fornuftigt skruet sammen. Jeg har i hvert fald ikke bemærket nogen problemer i måden Ethernet frames forwardes mellem Develo enhederne.
Tak for alle jeres svar.
@kasperd:
Routeren understøttede desværre ikke WDS, men tak for at lede mig hen på bridges, desværre uden held med brctl, da wlan0 så derefter ikke kunne hente en adresse.
@freesoft
Sådan en extender var en god ide var lige ved at købe en, men faldt så over
@quadcore
LAN gennem powerline it is!
Tak for hjælpen :) ærgerligt at bruge 2 dage på at rode med det, men havde slet ikke tænkt på elnettet :)
@kasperd:
Routeren understøttede desværre ikke WDS, men tak for at lede mig hen på bridges, desværre uden held med brctl, da wlan0 så derefter ikke kunne hente en adresse.
@freesoft
Sådan en extender var en god ide var lige ved at købe en, men faldt så over
@quadcore
LAN gennem powerline it is!
Tak for hjælpen :) ærgerligt at bruge 2 dage på at rode med det, men havde slet ikke tænkt på elnettet :)
Når man bruger bridges skal DHCP ikke køre på det underliggende netkort, men derimod på bridge interfacet.on_dope (11) skrev:desværre uden held med brctl, da wlan0 så derefter ikke kunne hente en adresse.
Så hvis man først kører følgende kommandoer
brctl addbr brSå kan man efterfølgende køre DHCP på br.
brctl addif br eth0
brctl addif br wlan0
ifconfig br hw ether 00:A0:24:AB:3B:53
ifconfig br up
ifconfig eth0 up
ifconfig wlan0 up
Kommandoerne er identisk med hvad jeg tidligere selv har brugt, bortset fra at jeg brugte det med to kablede netkort.
Med trådløse netkort må der også skulle et par iwconfig kommandoer ind et sted for at forbinde til et access point. Men chancen for at få det til at virke med et trådløst netkort er ikke god. Og jeg er ikke sikker på om det kan komme til at virke uden WDS.
Det er nok også et fornuftigt valg. Dem jeg har skal bare sættes i nogle stikkontaktener og så virker det. Man kan også bruge mere end to, hvis man har brug for det. Hvis det skal være med kryptering får du nok brug for en anelse mere konfiguration for at sætte det op.on_dope (11) skrev:LAN gennem powerline it is!
Nej, når du bruger bridging skal du ikke også bruge internetsharing mellem de samme netkort. De to ting ville forstyrre hinanden.on_dope (13) skrev:Men det vil sige jeg ikke skal lave setuppet med sharing via eth0?
Bridgning opretter en virtuel switch (med tre porte i dit tilfælde). Denne virtuelle switch forbinder de to fysiske netkort og br interfacet. Herefter skal du i princippet ikke røre mere ved de fysiske interfaces.
Der er en mulig løsning mere som laver NAT på MAC adresserne men ikke på IP adresserne. Dette hack bruges så vidt jeg ved på nogle WiFi bridges uden WDS support.
Linux kan så vidt jeg ved gøre noget lignende vha. proxy ARP. Men jeg har nul erfaringer med det, så det ville nok tage os noget tid at få det til at virke.
Her bliver det lidt tricky. Alt hvad der har med trådløst at gøre, det vil sige wpa_supplicant og iwconfig skal køre på det fysiske netkort under broen. Alt hvad der arbejder på højere lag skal køre på bridge interfacet. Det vil sige alt hvad der arbejder med almindelige Ethernet frames, herunder ARP og IP skal på det højere lag. DHCP er noget af det som skal på køre på det højere lag.on_dope (17) skrev:-wpa_supplicant og iwconfig (og dhcpcd?)
Som regel bruges samme værktøj til at konfigurere klientkoden til WPA og DHCP. Hvordan man bærer sig ad med at fortælle sådan et værktøj at det skal bruge to forskellige netkort til WPA og DHCP ved jeg ikke. Så man bliver nok nødt til at køre wpa_supplicant og dhcpcd separat og så huske hvilken der skal bruge hvilket interface.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.