mboost-dp1
spuninst.exe
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Mine forældre har en harddisk med et par beskadigede sektorer. Jeg er ved at prøve at reparere dem. Den ene af de dårlige sektorer er i en fil på 214752 bytes, der hedder WINDOWS/SoftwareDistribution/Download/82d9859a193fb6a27819d05402a35dbd/spuninst.exe.
Jeg prøvede at søge på nettet efter et sted hvor jeg kunne downloade et eksemplar fra. Men alle de download sider jeg fandt lignede scam sites. Er her nogen som ved, hvor jeg kan finde den fil?
Den anden dårlige sektor er i en fil på 5505024 bytes, der heder WINDOWS/system32/config/system. Så vidt jeg har forstået er det en konfigurationsfil, så der er ingen chance for at finde en identisk fil et andet sted. Hvordan reparerer man sådan en fil, hvis den dårlige sektor er helt umulig at læse?
Jeg prøvede at søge på nettet efter et sted hvor jeg kunne downloade et eksemplar fra. Men alle de download sider jeg fandt lignede scam sites. Er her nogen som ved, hvor jeg kan finde den fil?
Den anden dårlige sektor er i en fil på 5505024 bytes, der heder WINDOWS/system32/config/system. Så vidt jeg har forstået er det en konfigurationsfil, så der er ingen chance for at finde en identisk fil et andet sted. Hvordan reparerer man sådan en fil, hvis den dårlige sektor er helt umulig at læse?
Hvad gør den ved de områder, der ikke kan læses?cyandk (5) skrev:/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
Jeg har allerede kopieret alle læsbare sektorer over på en ekstern harddisk, så jeg kan konstruere filer med samme indhold bortset fra de dårlige sektorer hvor jeg er nødt til at fylde op med noget.
Det er der ingen grund til med moderne harddiske. Disken marker selv dårlige områder, og så har den nogle ekstra sektorer den kan bruge i det tilfælde.gnarfsan (7) skrev:Hmm har ikke prøvet for nyligt, men i gamle dage blev de markerede, så de ikke blev brugt igen.
Det jeg egentlig vil vide er, hvad sker der med de filer, der ligger i de dårlige områder?
Så vidt jeg har forstået er det en konfigurationsfil, så der er ingen chance for at finde en identisk fil et andet sted. Hvordan reparerer man sådan en fil, hvis den dårlige sektor er helt umulig at læse?
Det er en del af windows registreringsdatabase - Windows skulle gerne selv lave en backup af den - du kan læse mere om hvordan du kan restore den fra backup, her: http://support.microsoft.com/kb/307545
Jeg fandt en backup under System Volume Information som er fra ca. tre uger før problemet opstod. Med lidt held kan jeg nøjes med at kopiere de manglende 512 bytes fra backup kopien. Hvis det ikke virker kan jeg vel få et brugbart system ud af det, hvis jeg kopierer hele filen fra backupen.Bundy (9) skrev:Det er en del af windows registreringsdatabase - Windows skulle gerne selv lave en backup af den
Den første fil 'spuninst.exe' betyder ikke så meget, med mindre du vil afinstallere en servicepack/opdatering, hvilket man sjældent har brug for ;)
Den anden fil kan også reddes hvis du laver en normal Windows gen-installation fra den CD/DVD maskinen blev installeret med, men så vælge at reparere den, istedet for at overskrive, så systemfilerne bliver overført igen:
Repair and Reinstall
Alle programmer osv. vil forblive på systemet. Også dokumenter osv. men en backup skader selvfølgelig ikke.
Den anden fil kan også reddes hvis du laver en normal Windows gen-installation fra den CD/DVD maskinen blev installeret med, men så vælge at reparere den, istedet for at overskrive, så systemfilerne bliver overført igen:
Repair and Reinstall
Alle programmer osv. vil forblive på systemet. Også dokumenter osv. men en backup skader selvfølgelig ikke.
Jeg tror ikke jeg får brug for installationsmediet. Mine forældre prøvede det allerede inden jeg fik fat i maskinen, og alt hvad reperationsfunktionen gjorde var at give en DOS prompt, hvor man så selv må finde ud af at reparere fra.
Da jeg heller ikke ved hvad gavn en DOS prompt kan gøre i den situation netbootede jeg maskinen med Linux og lavede derefter et image af harddisken som en fil på en ekstern harddisk.
Alt hvad jeg har foretaget mig derefter er at arbejde med det image for at finde ud af, hvilke filer, der var beskadiget.
Og jeg tror sagtens den der system fil kan redes med lidt hjælp fra backupkopien. Det viste sig, at sektorerne hhv. før og efter den dårlige sektor var identisk i backupkopien og den beskadigede fil. Så jeg forventer, at det vil virke, hvis jeg blot kopierer den sektor over fra backupkopien. De berørte data lå enda stadigvæk på samme offset i filen.
Og spuninst.exe filen bliver heller ikke noget problem, for jeg har lige opdaget at der ligger 14 identiske eksemplarer af den. Og kun et eksemplar er beskadiget.
Da jeg heller ikke ved hvad gavn en DOS prompt kan gøre i den situation netbootede jeg maskinen med Linux og lavede derefter et image af harddisken som en fil på en ekstern harddisk.
Alt hvad jeg har foretaget mig derefter er at arbejde med det image for at finde ud af, hvilke filer, der var beskadiget.
Og jeg tror sagtens den der system fil kan redes med lidt hjælp fra backupkopien. Det viste sig, at sektorerne hhv. før og efter den dårlige sektor var identisk i backupkopien og den beskadigede fil. Så jeg forventer, at det vil virke, hvis jeg blot kopierer den sektor over fra backupkopien. De berørte data lå enda stadigvæk på samme offset i filen.
Og spuninst.exe filen bliver heller ikke noget problem, for jeg har lige opdaget at der ligger 14 identiske eksemplarer af den. Og kun et eksemplar er beskadiget.
Ehm, hvorfor bekymrer du dig om de systemfiler? Kan du ikke bare redde hvad der kan reddes af dokumenter, og så lave en ny installation, evt. på en anden harddisk?
Fordi det vil være rart at få den til at køre med samme opsætning, som den havde før. Og fordi jeg ikke gider sætte Windows op. Jeg har naturligvis redet alle dokumenter fra maskinen.trylleklovn (14) skrev:Ehm, hvorfor bekymrer du dig om de systemfiler? Kan du ikke bare redde hvad der kan reddes af dokumenter, og så lave en ny installation, evt. på en anden harddisk?
kasperd (15) skrev:Fordi det vil være rart at få den til at køre med samme opsætning, som den havde før. Og fordi jeg ikke gider sætte Windows op.
Ehm. Tror du er blevet lidt for vant til *nix. Det er min erfaring at du kommer til at bruge ualmindelig meget tid, på at få en ikke specielt stabil opsætning op at køre igen, end hvis du bare laver en ny install, som tager noget kortere tid.
Skal det forstås sådan at du mener jeg er for godt vant? (Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skulle tolke det).trylleklovn (16) skrev:Ehm. Tror du er blevet lidt for vant til *nix.
Privat bruger jeg Linux fordi det kan det jeg har brug for. Jeg har tidligere brugt Linux til at reparere et deffekt Windows system, og jeg tror sagtens det skal lykkes igen. (Hvor tit har du brugt Windows til at reparere et deffekt Linux system).
De erfaringer jeg har gjort mig privat kan sagtens bruges professionelt. Jeg har været i mit nuværende job i tre år, og har i den tid skullet bruge fire forskellige unix varianter. Jeg har på intet tidspunkt skullet røre ved Windows.
Det er jo smart at de erfaringer jeg har fra Linux faktisk hjælper mig, når jeg skal bruge andre operativsystemer. Har man erfaringer med Windows, så hjælper de ikke ret meget, hvis man skal bruge et andet operativsystem.
Det er min erfaring at du kommer til at bruge ualmindelig meget tid, på at få en ikke specielt stabil opsætning op at køre igen, end hvis du bare laver en ny install, som tager noget kortere tid.Nej, jeg kommer ikke til at bruge meget tid på det. For, hvis ikke det virker efter jeg har kopieret backupkopierne tilbage over de dårlige sektorer, så sletter jeg bare det hele og installerer Linux i stedet for.
Jeg har nu tænkt mig at holde mig til de værktøjer jeg kender, for så ved jeg nemlig præcist hvad jeg foretager mig. Og jeg har alle de oplysninger jeg skal bruge. Når jeg har haft fat i maskinen igen, skal jeg nok fortælle, om det lykkedes.Clauzii (17) skrev:Netop derfor jeg henviste til Repair & Reinstall...
kasperd (15) skrev:Fordi det vil være rart at få den til at køre med samme opsætning, som den havde før. Og fordi jeg ikke gider sætte Windows op. Jeg har naturligvis redet alle dokumenter fra maskinen.
Så burde du kigge på USMT. Dejligt stykke værktøj der kan gemme alle indstillinger til programmer, desktop osv osv i en fil, som du så kan hente ind på en ny maskine.
Det ville tage mig længere tid at sætte mig ind i hvad dit forslag går ud på, end at afprøve den løsning jeg allerede har fundet.Clauzii (20) skrev:Repair & Reinstall ville tage maks. en time, men det står dig selvfølgelig frit at bruge flere dage på det ;)
Til gengæld gider jeg ikke bruge flere dage på at diskutere alle mulige løsninger. Jeg foretrækker en løsning, hvor jeg ved præcist hvad der bliver gjort ved systemet, og det står ikke til at ændre.
Jeg kopierede de to sektorer fra de andre kopier oveni de to ulæselige sektorer på harddisken, og derefter virkede Windows igen, så det blev ikke nødvendigt at reinstallere maskinen i den her omgang.
(Det tog mig 20 minutter at afprøve det, hvoraf halvdelen gik med at gennemskue at jeg havde glemt at gå uden om caching når jeg skrev til disken).
(Det tog mig 20 minutter at afprøve det, hvoraf halvdelen gik med at gennemskue at jeg havde glemt at gå uden om caching når jeg skrev til disken).
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.