mboost-dp1

Microsoft Corporation

Masseproduktion af Xbox One er startet med forbedret CPU-hastighed

- Via Neowin.net -

Sony har været ude og offentliggøre hvornår de lancerer PlayStation 4, men der er forsat ikke sat dato på lanceringen af Xbox One. Marketingschef for sidstnævnte konsol, Yusef Mehdi, har dog ved en konference kunne afsløre, at alt går som planlagt, uden dog at nævne en dato.

Således er masseproduktion af konsollen gået i gang, og Mehdi kunne samtidigt afsløre, at den endelige udgave vil have en processor, der arbejder ved 1,75 GHz, mod tidligere oplyst 1,6 GHz.

Denne hastighedsstigning kommer i kølvandet på en mindre stigning for GPU’en, der tidligere fik et løft fra 800 MHz til 853 MHz.

Både Xbox One og PS4 bygger på teknologi fra AMD, men det har fra starten været klar, at PS4 havde et forspring i forhold til ydelse sammenlignet med konkurrenten, et forspring som nu er blevet lidt mindre.





Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
4. sep. 2013 09:39
Både Xbox One og PS4 bygger på teknologi fra AMD, men det har fra starten været klar, at PS4 havde et forspring i forhold til ydelse sammenlignet med konkurrenten, et forspring som nu er blevet lidt mindre.


Har det nu også det?

Det eneste folk har fablet om har jo været "FLERE TERAFLOPS!!" uden at tage hensyn til hvordan resten af systemet er lavet.
Gravatar #2 - Montago.NET
4. sep. 2013 09:41
Handler den her nyhed om XBONE eller PS4 ?
Gravatar #3 - Jim Night
4. sep. 2013 09:43
#2 Ja, det gør den ;-)
Gravatar #4 - Montago.NET
4. sep. 2013 09:47
#3

jeg måtte læse den 4 gange for at forstå hvad der blev talt om..

virker lidt som om Pernicious er PS4 fanboy
Gravatar #5 - KasperChristensen
4. sep. 2013 09:58
Jeg er nu ligeglad med teoretisk regnekraft. Bare nogen spil med et ordentlig gameplay, så er jeg glad.
Gravatar #6 - Legin
4. sep. 2013 09:59
Montago (4) skrev:
#3

jeg måtte læse den 4 gange for at forstå hvad der blev talt om..

virker lidt som om Pernicious er PS4 fanboy


Overskriften giver et godt hint :)
Gravatar #7 - gramps
4. sep. 2013 10:05
Legin (6) skrev:
Overskriften giver et godt hint :)


Den overskrift som får det til at lyde som om selve produktionsapparatet har fået en opdateret CPU?
Gravatar #8 - Pernicious
4. sep. 2013 10:35
Montago (4) skrev:
virker lidt som om Pernicious er PS4 fanboy

Ikke rigtig, har aldrig ejet en PS, faktisk er den eneste konsol jeg nogenside har haft, en Xbox. Brugte den bare for lidt så den blev solgt :)
Gravatar #9 - Hack4Crack
4. sep. 2013 11:11
Rettelser på et endelig produkt indtil sidste øjeblik...

Kun mig der fornemmer en ny omgang RROD?
Gravatar #10 - Nåkja
4. sep. 2013 11:13
Montago (2) skrev:
Handler den her nyhed om XBONE eller PS4 ?


Den handler vel lidt om feature kapløbet.
Gravatar #11 - XorpiZ
4. sep. 2013 11:17
Hack4Crack (9) skrev:
Rettelser på et endelig produkt indtil sidste øjeblik...

Kun mig der fornemmer en ny omgang RROD?


Jep.
Gravatar #12 - Magten
4. sep. 2013 11:18
Hack4Crack (9) skrev:
Rettelser på et endelig produkt indtil sidste øjeblik...

Kun mig der fornemmer en ny omgang RROD?
Er det ikke meget normalt at man først starter produktionen når man ved at "nu har vi det produkt vi gerne vil have"?
Gravatar #13 - Dr_Mo
4. sep. 2013 11:28
XorpiZ (1) skrev:
Både Xbox One og PS4 bygger på teknologi fra AMD, men det har fra starten været klar, at PS4 havde et forspring i forhold til ydelse sammenlignet med konkurrenten, et forspring som nu er blevet lidt mindre.


Har det nu også det?

Det eneste folk har fablet om har jo været "FLERE TERAFLOPS!!" uden at tage hensyn til hvordan resten af systemet er lavet.

Er den en teori du har, eller har lidt mere tekniske sammenligninger vist at de ligestillede, og den ene har ikke en forspring i ydelsen i forhold til det andet?

Hvis det er det sidste, kan du så poste et link til den artikel? Vil jeg gerne læse.
Gravatar #14 - XorpiZ
4. sep. 2013 11:40
#13

Der er ingen benchmarks og ingen tests af de to maskiner, så i sagens natur er der ingen der kender deres performance (edit: som har lov til at fortælle om det), hvilket også er grunden til, at det er forkert at skrive, at PS4 har et forspring.

John Carmack har dog udtalt, at performance er stort set identisk på de to maskiner.
Gravatar #15 - Chucara
4. sep. 2013 11:48
Hvis man bringer PC'en ind i sammenligningen er forskellen vel omtrent det samme som en 2 år gammel PC vs en 2 år og 2 måneder gammel PC? Altså nærmest ligegyldig - det interessante bliver eksklusive titler samt hvor godt OS'et kommer til at køre.

(Jeg ser belejligt bort fra, at det er muligt at optimere til platformen meget mere end det er på en PC)
Gravatar #16 - Hylle
4. sep. 2013 12:01
Hmm så PS4 er billigere men har samme hardware som Xbox One, og samtidig udkommer Xbox One først officielt sidst i marts her. Spændt på hvordan det udfolder sig. Og nu overclocker de lige CPU og GPU'en lidt :)
Gravatar #17 - XorpiZ
4. sep. 2013 12:04
Hylle (16) skrev:
Hmm så PS4 er billigere men har samme hardware som Xbox One, og samtidig udkommer Xbox One først officielt sidst i marts her.


De har ikke samme hardware. Jo, CPU'en er af samme fabrikat, men det er så også ca. der lighederne hører op.
Gravatar #18 - Hylle
4. sep. 2013 12:11
XorpiZ (17) skrev:
De har ikke samme hardware. Jo, CPU'en er af samme fabrikat, men det er så også ca. der lighederne hører op.


Skulle måske have sagt det på en anden måde: PS4 så ud til have bedre specs end X1.

Men så har X1 jo en kinect sensor med... det er åbenbart noget alle skal have mener MS.
Gravatar #19 - Hubert
4. sep. 2013 12:13
Hylle (18) skrev:
Men så har X1 jo en kinect sensor med... det er åbenbart noget alle skal have mener MS.


Tja det er jo ikke et krav at den er sat til... :)
Gravatar #20 - Kian
4. sep. 2013 12:22
gramps (7) skrev:
Den overskrift som får det til at lyde som om selve produktionsapparatet har fået en opdateret CPU?


Jeg er enig! Det er også det eneste jeg kan læse i overskriften.
Måske en EB-journalist har været gæsteskribent.
Gravatar #21 - ochita
4. sep. 2013 12:25
1,75 GHz, mod tidligere oplyst 1,6 GHz. skrev:


Overclock bare pcu'en 2 måneder før release, det kan kun gå godt for MS har jo aldrig haft problemer med overophedning før.

Gravatar #22 - Decipher
4. sep. 2013 12:27
OK, så alt går som planlagt. Men lanceringen er udskudt og de misser julehandelen? Der er da noget, der ikke passer sammen.
Gravatar #23 - Magten
4. sep. 2013 12:28
ochita (21) skrev:
Overclock bare pcu'en 2 måneder før release, det kan kun gå godt for MS har jo aldrig haft problemer med overophedning før.
Tror du simpelthen at MS bare overclocker den og sætter produktionen igang uden at teste det?

Decipher (22) skrev:
OK, så alt går som planlagt. Men lanceringen er udskudt og de misser julehandelen? Der er da noget, der ikke passer sammen.
Det er ikke i alle lande de har udskudt lanceringen.
Gravatar #24 - Høegh
4. sep. 2013 12:34
Magten (23) skrev:
Tror du simpelthen at MS bare overclocker den og sætter produktionen igang uden at teste det?



Når det er firmaet bag RROD, kan alt vel ske.
Men når det så er sagt, så går jeg stærkt ud fra, at de har lært deres lektie denne gang - Og gør alt hvad de kan for at undgå at sådan noget skulle kunne ske igen.
Gravatar #25 - Clauzii
4. sep. 2013 12:45
XorpiZ (14) skrev:
#13

Der er ingen benchmarks og ingen tests af de to maskiner, så i sagens natur er der ingen der kender deres performance (edit: som har lov til at fortælle om det), hvilket også er grunden til, at det er forkert at skrive, at PS4 har et forspring.

John Carmack har dog udtalt, at performance er stort set identisk på de to maskiner.


Rent GPU-mæssigt har en PS4 50% flere shadere, så hvis de to APUer i PS4 og XB1 ellers køre med nogenlunde samme clock, er der helt sikkert mere saft i en PS4 på dét punkt.

Systembåndbredden i en PS4 bliver ca. 176 GB/s i båndbredde, holdt op mod XB1s 68,3 GB/s. Altså igen mulighed for en del mere tempo. Om XB1s embedded eSRAM med 102 GB/s kan gøre noget ved den forskel, tvivler jeg faktisk lidt på.

Men rigtigt - indtil Benchmarks er der selvfølgelig ikke noget der er 100% sikkert endnu.
Gravatar #26 - RpR
4. sep. 2013 12:48
Er jeg den eneste der synes 1.7GHz lyder af imponerende lidt?
Gravatar #27 - gramps
4. sep. 2013 12:59
#26
Der skal ikke trækkes et tungt OS. Samtidig skrives softwaren specifikt til den processor, og det giver bare en øget performance.
Gravatar #28 - XorpiZ
4. sep. 2013 13:02
Clauzii (25) skrev:
XorpiZ (14) skrev:
#13

Der er ingen benchmarks og ingen tests af de to maskiner, så i sagens natur er der ingen der kender deres performance (edit: som har lov til at fortælle om det), hvilket også er grunden til, at det er forkert at skrive, at PS4 har et forspring.

John Carmack har dog udtalt, at performance er stort set identisk på de to maskiner.


Rent GPU-mæssigt har en PS4 50% flere shadere, så hvis de to APUer i PS4 og XB1 ellers køre med nogenlunde samme clock, er der helt sikkert mere saft i en PS4 på dét punkt.

GPUdelen i en PS4 får ca. 128 GB/s i båndbredde, holdt op mod XB1s 68 GB/s. Altså igen mulighed for en del mere tempo. Om XB1s embedded RAM med 103 GB/s kan gøre noget ved den forskel, tvivler jeg faktisk lidt på.

Men rigtigt - indtil Benchmarks er der selvfølgelig ikke noget der er 100% sikkert endnu.


1. Xbox'ens esRAM kører ikke 103 GB/s, men "op til" 204 GB/s.
2. At kigge på teraflops og konkludere noget ud fra det er som at kigge på GHz og konkludere ud fra det.

http://techreport.com/review/22192/amd-radeon-hd-7...

PS4 og Xbox One er to forskellige maskiner, så man kan ikke bare sammenligne uden videre.

http://semiaccurate.com/2013/08/29/a-deep-dive-int...

http://semiaccurate.com/2013/08/30/a-deep-dive-in-...

http://semiaccurate.com/2013/09/03/xbox-ones-sound...

Lidt god læsestof.

RpR (26) skrev:
Er jeg den eneste der synes 1.7GHz lyder af imponerende lidt?


Forhåbentlig.
Gravatar #30 - Clauzii
4. sep. 2013 13:18
#28
Havde lige et par rettelser, mens du postede.

--

Jeg læste artiklerne på Semiaccurate i går, men stadig - med 50% flere shadere på samme arkitektur, er der ikke tvivl om at PS4eren indtil videre er en armslængde foran XB1, hvad GPUen angår. Det er jo lidt a la HD 7850 vs HD 7870.
Gravatar #31 - RpR
4. sep. 2013 13:23
gramps (27) skrev:
#26
Der skal ikke trækkes et tungt OS. Samtidig skrives softwaren specifikt til den processor, og det giver bare en øget performance.

Ændrer ikke ved det er en x86 arkitektur der anvendes, og selvom der skrives direkte til hardwaren (hvilket DirectX nu også tillader, i større eller mindre udstrækning), så tvivler jeg stærkt på en 1.75GHz kan hamle op med en moderne i7 på 3GHz eller mere.
1.6GHZ er laveste speedstep trin i min 2600k :P
Gravatar #32 - XorpiZ
4. sep. 2013 13:27
Clauzii (30) skrev:
Jeg læste artiklerne på Semiaccurate i går, men stadig - med 50% flere shadere på samme arkitektur, er der ikke tvivl om at PS4eren indtil videre er en armslængde foran XB1, hvad GPUen angår. Det er jo lidt a la HD 7850 vs HD 7870.


Et pikhår foran, måske. Vi ved det ikke.

Der er alt for mange faktorer i spil til at man kan sige noget som helst om performance, især når vi ikke ved ret meget om PS4s indmad. Hverken Xbox One eller PS4 kan sammenlignes 1-1 med en PC med samme specs, fordi arkitekturen bag er så forskellig. Det eneste de har tilfælles, groft sagt, er vel at det er x86 hele vejen rundt.

#31

Verden er kommet videre fra "flere GHz = højere performance". Beklager hvis vi ikke lige fik ventet på dig.

Gravatar #33 - Montago.NET
4. sep. 2013 13:50
RpR (31) skrev:
gramps (27) skrev:
#26
Der skal ikke trækkes et tungt OS. Samtidig skrives softwaren specifikt til den processor, og det giver bare en øget performance.

Ændrer ikke ved det er en x86 arkitektur der anvendes, og selvom der skrives direkte til hardwaren (hvilket DirectX nu også tillader, i større eller mindre udstrækning), så tvivler jeg stærkt på en 1.75GHz kan hamle op med en moderne i7 på 3GHz eller mere.
1.6GHZ er laveste speedstep trin i min 2600k :P


Program skrevet i Assembler / C, optimeret 100% til arkitekturen på 1,75 Ghz x 8 core

vinder nemt over

Generelt kodet C++/Java/C# på en Core i7 3.5Ghz x 4 cores x 2 thread
Gravatar #34 - Chucara
4. sep. 2013 13:51
#32: Jeg forstår din pointe, men jeg vil da påstå, at:

"Flere GHz = mere performance, alt andet lige"
Gravatar #35 - fennec
4. sep. 2013 14:08
#34
Nope. For at tage et par eks:

2GHz single core <> 2GHz quad core
2GHz snapdragon <> 2GHz i7
2GHz i7 <> 2GHz i5

GHz er for flere år siden blevet en mere vejledende værdi, frem for en endegyldig sandhed. Den kan ikke så alene...

Gravatar #36 - Montago.NET
4. sep. 2013 15:54
#35

egentlig burde man angive CPU hastigheder i antal instruktioner pr sekund...

jeg ved godt at hyperthreading gør at man potentielt kan tage mere end 1 instruktion ind pr ALU pr clock... men det må jo så angives som et gennemsnit eller min/max

3,5ghz Core i7 ville i så fald have en værdi på
4 | 8 * 3,5 mia = 14 | 28 Giga Instruktioner / sekund
Gravatar #37 - DrHouseDK
4. sep. 2013 17:15
XorpiZ (28) skrev:

1. Xbox'ens esRAM kører ikke 103 GB/s, men "op til" 204 GB/s.


Jep, og Fullrate sælger stadig forbindelser "op til" 20 mbit.
Gravatar #38 - Legin
4. sep. 2013 17:40
Montago (36) skrev:
#35

egentlig burde man angive CPU hastigheder i antal instruktioner pr sekund...

jeg ved godt at hyperthreading gør at man potentielt kan tage mere end 1 instruktion ind pr ALU pr clock... men det må jo så angives som et gennemsnit eller min/max

3,5ghz Core i7 ville i så fald have en værdi på
4 | 8 * 3,5 mia = 14 | 28 Giga Instruktioner / sekund


Problemet vil være, at mange folk lige pludseligt vil tro at "snapdragon quad core" ikke er lige så godt som de tror det er. På trods af, at man blot vil se et mere relevant tal. Markedstings afdelingerne vil ikke være med på det. Og dog, måske hos Intel.

Personligt vil jeg meget gerne se noget lignende det implementeret. Dog vil jeg frygte, at cache osv. vil blive anset som mindre vigtigt.
Gravatar #39 - duppidat
4. sep. 2013 17:52
#38 Cache, opdaterede instruktionssæt vil også blive ignoreret, ligeledes en masse andre ting.

Men du har ret i at det nok er bedre end den tamme "XGhz" der bliver brugt i dag.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-23961357

November 22 er datoen den bliver sat til salg.
Gravatar #40 - duppidat
4. sep. 2013 17:56
Montago (33) skrev:
RpR (31) skrev:
gramps (27) skrev:
#26
Der skal ikke trækkes et tungt OS. Samtidig skrives softwaren specifikt til den processor, og det giver bare en øget performance.

Ændrer ikke ved det er en x86 arkitektur der anvendes, og selvom der skrives direkte til hardwaren (hvilket DirectX nu også tillader, i større eller mindre udstrækning), så tvivler jeg stærkt på en 1.75GHz kan hamle op med en moderne i7 på 3GHz eller mere.
1.6GHZ er laveste speedstep trin i min 2600k :P


Program skrevet i Assembler / C, optimeret 100% til arkitekturen på 1,75 Ghz x 8 core

vinder nemt over

Generelt kodet C++/Java/C# på en Core i7 3.5Ghz x 4 cores x 2 thread


Igen med ekstremerne.

Når vi når til det punkt hvor det er 100% optimeret, så er en i7 forældet og så er koden på de fleste gængse programmer også blevet optimeret til Core i7.

En Core i7 vil yde mere end CPUen i Xone på lancerings datoen og langt efter det.
Gravatar #41 - gramps
4. sep. 2013 18:17
#36
Er det ikke det vi har FLOPS til?
Gravatar #42 - RpR
4. sep. 2013 18:55
Og find lige et spil der kan udnytte 8 kerner fuldt ud, jeg vil vædde med det ikke kommer til at ske i den tid som Xone er forventet at leve i.
Gravatar #43 - Hack4Crack
4. sep. 2013 20:25
RpR (42) skrev:
Og find lige et spil der kan udnytte 8 kerner fuldt ud, jeg vil vædde med det ikke kommer til at ske i den tid som Xone er forventet at leve i.

Blev Cell processoren i PS3 nogensinde udnyttet 100%?
Gravatar #44 - gramps
4. sep. 2013 20:29
#43
FF13, MGS:R, Crysis 2; alle tre skulle bruge PS3'erens hardware fuldt ud.
Gravatar #46 - Montago.NET
4. sep. 2013 20:41
gramps (41) skrev:
#36
Er det ikke det vi har FLOPS til?


ja og nej... FLOPS giver kun mening i forbindelse med GPU'er fordi det stort set er den eneste form for beregninger de laver.

CPU'er laver MANGE andre slags beregninger/operationer pr sekund.
Gravatar #47 - Remmerboy
4. sep. 2013 20:44
Hack4Crack (43) skrev:
Blev Cell processoren i PS3 nogensinde udnyttet 100%?

det er ikke svært at udnytte alle kerner fuld ud. det interessante er om man optimerer programmet til alle kerner.
en uendelig løkke på thread 1, og en uendelig løkke på thread 2 osv, vil kunne udnytte en cell processor 100%, men ikke særlig effektivt
Gravatar #48 - cryo
5. sep. 2013 02:45
Montago (36) skrev:
jeg ved godt at hyperthreading gør at man potentielt kan tage mere end 1 instruktion ind pr ALU pr clock... men det må jo så angives som et gennemsnit eller min/max


Nej en ALU kan vel kun foretage en enkelt operation. Hyperthreading er mere til at udnytte at ALUen kan foretage en operation samtidig med en FP unit også gør, selv hvis programmet ikke har brug for det. Men måske en anden tråd har. Hvis begge tråde laver det samme giver det ikke rigtig noget.

Men ja, gennemsnit baseret på et stort udvalg af programmer kan man godt tale om, men der er jo rigtig mange faktorer lige fra branch prediction til memory sync.
Gravatar #49 - terracide
5. sep. 2013 09:58
Well, det ændre ikke på dette:


Konsollerne er outdated i forhold til PC'en...og det bliver kun værre de næste 5-6 år...og så bliver det spændende om dette er den sidste genration konsoller...elelr Sony og MS har lyst til at tabe flere penge^^
Gravatar #50 - Magten
5. sep. 2013 10:06
terracide (49) skrev:
Well, det ændre ikke på dette:


Konsollerne er outdated i forhold til PC'en...og det bliver kun værre de næste 5-6 år...og så bliver det spændende om dette er den sidste genration konsoller...elelr Sony og MS har lyst til at tabe flere penge^^
Du forstår stadig ikke at der findes folk som bare vil have en maskine at spille på uden at skulle bekymre sig om hardwaren nu kan trække det osv osv?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login