Der har altid været megen debat om, hvorvidt computerspil er godt eller skidt at bruge meget tid på, og nu kommer en ny undersøgelse, der peger på, at det kan påvirke indlæringsevnen.
Undersøgelsen er den første af sin art og har kigget nærmere på, hvordan unge drenge (6 til 9 år) med og uden en konsol i hjemmet har klaret sig i skolen.
Tilgangen har været videnskabelig ved at lave to testgrupper, en hvor drengene fik udleveret en PS2, og en hvor de ikke fik, og er således ikke blot baseret på en brugerundersøgelse blandt tilfældige børn.
Efter en observationsperiode på fire måneder kan forskerne konkludere, at drengene, der fik udleveret en PS2, har haft svære ved at lære at læse og skrive.
Det er ikke spillene eller konsollerne i sig selv, der er “onde”, men mere det faktum, at der bruges overdreven meget tid på at spille.
Robert Weis, psykolog ved Denison University skrev:
There’s nothing evil about video games per se. It’s just that we need to monitor kids’ usage of these games and to urge moderation in the amount that kids play these games.
Til trods for resultatet af undersøgelsen, peger Weis på, at nogle spil kan have den modsatte effekt, de såkaldte edutainment-spil, ligesom spil kan have andre positive egenskaber.