Kinas pendant til Facebook, WeChat, er nu oppe på én milliard brugere.
Selv om det er et imponerende tal for en tjeneste, som hovedsageligt bliver brugt i Kina, er der dog stadig et godt stykke op til Facebook, som i sidste kvartal af 2017 kunne prale med 2,13 milliarder aktive brugere.
WeChat er ejet af den mest værdifulde kinesiske virksomhed, Tencent, og chefen for virksomheden, Pony Ma, annoncerede selv det imponerende tal.
At Pony Ma siger, de har en milliard ‘brugere’, er dog en sandhed med modifikationer, da en virksomheds-repræsentant senere måtte påpege, at der menes en milliard brugerkontoer.
En undersøgelse anslog, at WeChat sidste år havde 494,3 millioner individuelle brugere. De en milliard brugere tæller altså brugere, der eksempelvis har separat personlig og arbejdsbruger, hvilket er normalt i Kina, da WeChat nærmest har overtaget e-mails funktion.
Foruden e-mails bruges WeChat til en række forskellige ting så som internet-handel, mobilbetaling, togbooking og blogs.
En WeChat-fokuseret konsulent vurderer, at en stor del af de nye brugere kommer uden for Kina i Sydøst-asien, Europa og USA.
Det kan både ske i form af kinesiske emigranter, der holder kontakt med deres familie gennem WeChat, eller forretningsfolk, der handler med kinesere.