7. maj sidste år omkom ejeren af en Tesla Model S, da han med bilens autopilot sat til kørte direkte ind i siden på en lastbil. Teslaen registrerede ikke den hvide lastbil, fordi den faldt i ét med omgivelserne på den meget solrige dag i Florida.
De trafikale myndigheder i USA har nu undersøgt ulykken og kommet frem til, at der ikke er grund til tilbagekaldelse af biler eller andre handlinger overfor bilfabrikanten Tesla.
Det konkluderes, at der ikke er fundet en generel sikkerhedsrelateret defekt. Bilens fører lod til at være distraheret i sekunderne op til sammenstødet.
Ved ulykken kørte Teslaen 9 mph (cirka 14,5 km/h) hurtigere end vejens fartgrænse.
I september udsendte Tesla en opdatering til autopiloten, der slår funktionen fra, med mindre føreren af bilen har hænderne på rattet.
Analyser af ulykker, hvor Teslaer er indblandet, viser et fald på 40 procent i antal efter autopiloten blev installeret. Så tallene peger i retning af, at systemet er en større hjælp end en risiko.