mboost-dp1
unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Fedt! Så ville man kunne låne et stikkontakt i en 5 minutters tid til sin bærbare, som så vil være fuldt opladet når man går igen. Det vil gøre det en del nemmere hvis man som mig har undervisning i et lokale med kun et par stik kontakter i den forkerte ende.. :P
endelig på rette vej med de batterier, syns generelt de eksisterende batterier er noget skod for at sige det lige ud... tager 28 dage at oplade og bliver brugt i løbet af ingen tid..
overdrivelse fremmer forståelsen, syns vi mangler batterilevetid i både telefoner og bærbare, de jeg kender til der har bærbarer(er en del, går på HTX, så kender alle dem fra IT-klasserne) der er mange af deres bærbarer der ikk kan køre 30 time uden at den skal ha strøm, nogle lidt længere, men meget dårligt...
og det er altså alle mulige forskellige slags mærker.. og en ny bærbar holder fin strøm det første stykke tid, men så bliver det hurtigt dårligt... det er ihvert fald min erfaring..
men kunne gerne se denne teknologi i telefoner, hvis det da kan lade sig gøre.. det har jeg ihvert fald brug for... :)
overdrivelse fremmer forståelsen, syns vi mangler batterilevetid i både telefoner og bærbare, de jeg kender til der har bærbarer(er en del, går på HTX, så kender alle dem fra IT-klasserne) der er mange af deres bærbarer der ikk kan køre 30 time uden at den skal ha strøm, nogle lidt længere, men meget dårligt...
og det er altså alle mulige forskellige slags mærker.. og en ny bærbar holder fin strøm det første stykke tid, men så bliver det hurtigt dårligt... det er ihvert fald min erfaring..
men kunne gerne se denne teknologi i telefoner, hvis det da kan lade sig gøre.. det har jeg ihvert fald brug for... :)
Dette giver nye muligheder for opladningsstationer på længere tog,taxi og/eller bus rejser. Eller stationer der kan minde om telefonbokse. Hvilket nu vil gøre det markant mere attraktivt at tage sin laptop med på farten. En ganske nyttig udvikling altså. Den har da også ladet vente på sig efter min mening. Vi har i lang tid godt kunne bruge bedre batterier.
Tror bestemt #3 mener 30 minutter.
Selv er jeg også meget utilfreds med mit eget batteri i min bærbar. Dette er mit andet batteri som er direkte til at smide ud fordi det simpelhen ikke kan mere.
Jeg kan lade det op på fuld og så kører den max 5 minutter. Så slukker lortet.
Men den nye teknologi lyder virkelig godt. Jeg synes næsten det lyder for godt, og vil se det før jeg helt tror på det.
Selv er jeg også meget utilfreds med mit eget batteri i min bærbar. Dette er mit andet batteri som er direkte til at smide ud fordi det simpelhen ikke kan mere.
Jeg kan lade det op på fuld og så kører den max 5 minutter. Så slukker lortet.
Men den nye teknologi lyder virkelig godt. Jeg synes næsten det lyder for godt, og vil se det før jeg helt tror på det.
Det må jeg have til mit digitalur :-P
On-topic: Det er da nærmest også på tide, de får gjort noget ved de elendige opladningstider! Glæder mig til at kunne oplade svinet på "nul-komma-fem" ;-)
/Zkii
On-topic: Det er da nærmest også på tide, de får gjort noget ved de elendige opladningstider! Glæder mig til at kunne oplade svinet på "nul-komma-fem" ;-)
/Zkii
Det lyder da godt, var godt nok oxo ved at være på tide der skete noget på den front, mon det så vil være muligt at købe og bruge disse nye batterier i sin nuværende bærebar, eller skal man så ud og invistere i en hel ny bærbar .. igen ?!?
Hov hov, det lyder ganske vist sejt, men så meget strøm på så lidt tid - det batteri må da få sendt noget af en strømstyrke til sig på den korte tid - jeg mener, den må da suge en del ampere i de få minutter den lades op, hvis den skal kunne klare flere timer uden forbindelse...
Derfor er dette netop ikke en teknologi der efter min logik, kan integreres nemt i taxa'er og andre køretøjer med relativt begrænset batteri i forvejen, da det ville suge bilens batteri ret voldsomt i den korte tid opladningen ville tage.
Det er dog alligevel den bedste nyhed jeg har hørt længe, for det er ikke for mig det at opladning tager lidt tid, men det at batteriet slides så hurtigt og koster så voldsomt meget at skifte ud, der er et problem.
Derfor er dette netop ikke en teknologi der efter min logik, kan integreres nemt i taxa'er og andre køretøjer med relativt begrænset batteri i forvejen, da det ville suge bilens batteri ret voldsomt i den korte tid opladningen ville tage.
Det er dog alligevel den bedste nyhed jeg har hørt længe, for det er ikke for mig det at opladning tager lidt tid, men det at batteriet slides så hurtigt og koster så voldsomt meget at skifte ud, der er et problem.
#8
Du kan vist godt forberede dig på at skulle have ny bærbar. Ladestrømmen til et sådan nyt batteri må blive helt enormt, så det kan nuværende ladere og strømforsyninger slet ikke klare.
I artiklen fremgår det desuden at Toshiba i første omgang ser teknologien anvendt i især elektriske biler.
Du kan vist godt forberede dig på at skulle have ny bærbar. Ladestrømmen til et sådan nyt batteri må blive helt enormt, så det kan nuværende ladere og strømforsyninger slet ikke klare.
I artiklen fremgår det desuden at Toshiba i første omgang ser teknologien anvendt i især elektriske biler.
Min har været tæ på de 5 timer. Centrino 1400 MHz. Der var self ingen DVD afspilningen indblandet.
De siger intet om batteriets kapacitet i forhold til bærbare pc'er. På mit Li-ion batteri til min bærbare står der 11,1V jævnstrøm, 6486mAH. 6486 er lidt mere end 600, som tog 1 minut. Jeg ved at min bærbare lader ret hurtigt op... Og det er ikke mit største problem. Problemet er mere vægten og capaciteten.
De siger intet om batteriets kapacitet i forhold til bærbare pc'er. På mit Li-ion batteri til min bærbare står der 11,1V jævnstrøm, 6486mAH. 6486 er lidt mere end 600, som tog 1 minut. Jeg ved at min bærbare lader ret hurtigt op... Og det er ikke mit største problem. Problemet er mere vægten og capaciteten.
Man skal ikke tro alt man læser! -husk på det ... kloge ord!
Mit batteri på min bærbar kan ikke engang leve en time mere.. Glæder mig til sådan et batteri.
Mit batteri på min bærbar kan ikke engang leve en time mere.. Glæder mig til sådan et batteri.
#11 jeg har nu læst dit indlæg flere gange men kan stadig ikke få det til at give mening ..
Udover dette er batterilevetiden på bærbare idag generelt lav ..
min holder omkring 4 timer hvis jeg sørger for at dimme ned og køre et minimum af programmer, ellers kun op til 2 timer.
Generelt er problemet at der bruges almindelige cpu'er i nogle bærbare uden nogen videre strømsparing og så ender man op med en kraftig bærbar der holder strøm i en times tid .. :|
Men det er jo sådan set "næsten" ligemeget når man fremover vil have mulighed for at lade den op på et par minutter :D
Spøg til side, vil gerne se en markant udvikling på batteri-levetiden istedet.
Udover dette er batterilevetiden på bærbare idag generelt lav ..
min holder omkring 4 timer hvis jeg sørger for at dimme ned og køre et minimum af programmer, ellers kun op til 2 timer.
Generelt er problemet at der bruges almindelige cpu'er i nogle bærbare uden nogen videre strømsparing og så ender man op med en kraftig bærbar der holder strøm i en times tid .. :|
Men det er jo sådan set "næsten" ligemeget når man fremover vil have mulighed for at lade den op på et par minutter :D
Spøg til side, vil gerne se en markant udvikling på batteri-levetiden istedet.
#11
min er også en centrino på 1400mhz.. nærmere betegnet en dell inspiron 500m..
den eneste gang den har holdt over de 2 timer, var engang i sommers hvor jeg rendte rundt og legede med netstumbler.. men der brugte jeg kun et par høretelefoner, og skærmen var slukket.. :o)
#12
Hvad ved jeg, kunne godt være de havde påmonteret en vindmølle, eller noget i den retning, de er jo HTX'ere ligesom mig.. ;)
min er også en centrino på 1400mhz.. nærmere betegnet en dell inspiron 500m..
den eneste gang den har holdt over de 2 timer, var engang i sommers hvor jeg rendte rundt og legede med netstumbler.. men der brugte jeg kun et par høretelefoner, og skærmen var slukket.. :o)
#12
Hvad ved jeg, kunne godt være de havde påmonteret en vindmølle, eller noget i den retning, de er jo HTX'ere ligesom mig.. ;)
Min notebook kører 3-4 timer på en opladning. Grunden til at nogle notebooks ikke kan holde længe(ud over nedslidte batterier), er at mange af de billige notebooks ikke bruger CPUere med lavt strømforbrug, beregnet til bærbare. Jeg kan forestille mig at mange under udannelse, primært vil købe en notebook i den billigere ende.
Derudover bruger skærmen en del strøm og hvis man skruer ned for lysstyrken, fjerner screensavers andet end at slukke for skærm, og sætter denne op til at slukke så hurtigt som man kan uden man føler det generende, kan man sagtens få 50% længere batteri tid.
Derudover bruger skærmen en del strøm og hvis man skruer ned for lysstyrken, fjerner screensavers andet end at slukke for skærm, og sætter denne op til at slukke så hurtigt som man kan uden man føler det generende, kan man sagtens få 50% længere batteri tid.
#9
et bilbatteri er typisk på mellem 40 og 80Ah, sådan ca., og hvis du har et batteri med 60Ah kan det levere følgende:
60 A i én time,
30 A i 2 timer,
15 A i 4 timer,
10 A i 6 timer,
5 A i 12 timer,
2 A i 30 timer, eller
1 A i 60 timer.
og da batteriet kun skal bruge 600mA = 0,6A, kan batteriet ved 1A oplade din bærbar 3600 gange før bilbatteriet løber tør for strøm. ret mig endelig hvis det er forkert..
#15
hvilken HTX går du på.?
et bilbatteri er typisk på mellem 40 og 80Ah, sådan ca., og hvis du har et batteri med 60Ah kan det levere følgende:
60 A i én time,
30 A i 2 timer,
15 A i 4 timer,
10 A i 6 timer,
5 A i 12 timer,
2 A i 30 timer, eller
1 A i 60 timer.
og da batteriet kun skal bruge 600mA = 0,6A, kan batteriet ved 1A oplade din bærbar 3600 gange før bilbatteriet løber tør for strøm. ret mig endelig hvis det er forkert..
#15
hvilken HTX går du på.?
Det er i sidste ende lige meget med denne lille strømbesparelse.
Derfor.
Derfor.
#18 "Ja for slet ikke at snakke om at generatoren på bilen er mellem 60 & 100 Ah .."
Siden hvornår kan man opgive en generator i Ah?
ALtså, er det ikke betinget af størrelsen på benzintanken? - Og derved bliver det lidt konfekt at benævne antal ampere-timer.
Ellers ville den måske kunne levere 200 ampere per ½ time ;-)
Jeg er måske gal på den? ret mig endelig.
Siden hvornår kan man opgive en generator i Ah?
ALtså, er det ikke betinget af størrelsen på benzintanken? - Og derved bliver det lidt konfekt at benævne antal ampere-timer.
Ellers ville den måske kunne levere 200 ampere per ½ time ;-)
Jeg er måske gal på den? ret mig endelig.
#21
jo den kan jo logisk nok ikk levere strøm hvis din motor er slukket, eller hvis du løber tør for benzin, men hvor mange tror du gør det .? men mit eksempel nr. #17 var bare med et bilbatteri uden at have generatoren med i det, men den løber jo aldrig tør så længe generatoren også kører...
og nej, hvis et batteri er på 100Ah kan det MAX levere 100A, i en time, og ikke over 100A ligemeget hvor kort tid.
jo den kan jo logisk nok ikk levere strøm hvis din motor er slukket, eller hvis du løber tør for benzin, men hvor mange tror du gør det .? men mit eksempel nr. #17 var bare med et bilbatteri uden at have generatoren med i det, men den løber jo aldrig tør så længe generatoren også kører...
og nej, hvis et batteri er på 100Ah kan det MAX levere 100A, i en time, og ikke over 100A ligemeget hvor kort tid.
#18 og #21
Ampere er ligesom watt en enhed der der er "noget" pr. tidsenhed. Mere nøjagtigt er ampere ladninger der flytter gennem en grænseflade pr. sekund. Derfor giver det ingen mening at sige ampere pr. time. Man kan sige amperetimer pr time, hvilket jo bare bliver til ampere. Håber det gav lidt mening hehe..
Ampere er ligesom watt en enhed der der er "noget" pr. tidsenhed. Mere nøjagtigt er ampere ladninger der flytter gennem en grænseflade pr. sekund. Derfor giver det ingen mening at sige ampere pr. time. Man kan sige amperetimer pr time, hvilket jo bare bliver til ampere. Håber det gav lidt mening hehe..
#17
Helt enig i at der er rigtig meget energi i et bilbatteri, men hvis de (Toshiba) tror de kan lave et fuld størrelse bærbar batteri med samme spec’s som deres lille prototype er det rigtig meget energi den kan suge. Toshiba siger også deres nye batteri også kan rumme mere energi end nutidige Li-ion batterier så hvis vi bare bruger de spec’s fra #11 udmærkede model får vi et regnestykke der fortæller os hvor mange amps/watt den vil kunne trække under opladning.
11,1V x 6486mAH = små 72 WH (Toshiba siger den kan nå 80% af kapacitet på 1 min) når vi ca. 57.5WH = 3455 Watt I 60 sek. hvilket er det samme som ca. 288 A (ved 12V)
(I dette regnestykke er der ikke medtaget spild så det praktiske tal ville være højere)
Men hvis disse tal virkelig kan passe så ville det også være meget svært for ens normale 220V sikringer have problemer med at kunne leverer den nødvendige strøm.
Helt enig i at der er rigtig meget energi i et bilbatteri, men hvis de (Toshiba) tror de kan lave et fuld størrelse bærbar batteri med samme spec’s som deres lille prototype er det rigtig meget energi den kan suge. Toshiba siger også deres nye batteri også kan rumme mere energi end nutidige Li-ion batterier så hvis vi bare bruger de spec’s fra #11 udmærkede model får vi et regnestykke der fortæller os hvor mange amps/watt den vil kunne trække under opladning.
11,1V x 6486mAH = små 72 WH (Toshiba siger den kan nå 80% af kapacitet på 1 min) når vi ca. 57.5WH = 3455 Watt I 60 sek. hvilket er det samme som ca. 288 A (ved 12V)
(I dette regnestykke er der ikke medtaget spild så det praktiske tal ville være højere)
Men hvis disse tal virkelig kan passe så ville det også være meget svært for ens normale 220V sikringer have problemer med at kunne leverer den nødvendige strøm.
Ser frem til den dag hvor vi kan få et stort håndsving til den bærbare, så kan vi sidde der og lege spillemænd.
Se det er HIGH-TECH når det er bedst. Prøv at tænkt så længe man selv er i live er ens comp. også i live. Nice. Og tænkt man for motien med i købet, hvad er det for noget pis med at det er usundt at sidde foran compen :)
(ja ja det findes til mobiltelefoner, men det er ik sjovt vel)
ps. Jer med dell´erne min delle kører uden prob med word i 4-5 timer og det er en dimension 8600 1,5 768. Jeg ved ik hvad der er galt med jeres, men eftersom at jeres er en non widescreen skulle de kunne holde længere tid på batteriet end min.
Se det er HIGH-TECH når det er bedst. Prøv at tænkt så længe man selv er i live er ens comp. også i live. Nice. Og tænkt man for motien med i købet, hvad er det for noget pis med at det er usundt at sidde foran compen :)
(ja ja det findes til mobiltelefoner, men det er ik sjovt vel)
ps. Jer med dell´erne min delle kører uden prob med word i 4-5 timer og det er en dimension 8600 1,5 768. Jeg ved ik hvad der er galt med jeres, men eftersom at jeres er en non widescreen skulle de kunne holde længere tid på batteriet end min.
for det første skal man ikke regne med at et computer batteri kan lades på 1 minut men nok nærmere ca 10 minutter
desuden tror jeg at med hensyn til tab er det en fordel at lade i kortere tid da energi tabet er mindre
så faktisk tror jeg at det er bedre at lade kort tid med stor strømstyrke end lang tid med lav strømstyrke på feks. et bilbatteri
desuden tror jeg at med hensyn til tab er det en fordel at lade i kortere tid da energi tabet er mindre
så faktisk tror jeg at det er bedre at lade kort tid med stor strømstyrke end lang tid med lav strømstyrke på feks. et bilbatteri
#24
prøv lige at læse side 6 her:
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF
står højt og tydeligt at et batteri der kan aflades med 5A i 20 Timer har kapaciteten 100Ah..
:)
prøv lige at læse side 6 her:
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF
står højt og tydeligt at et batteri der kan aflades med 5A i 20 Timer har kapaciteten 100Ah..
:)
#27
et bil batteri lades i lang tid med svag strøm... dvs 20 - 130 A cirka da den ellers ikke kan klare det tryk der ligges på det...
et Li-Ion er ikke det samme som et vådcelle batteri som et bilbatteri derfor kan disse ikke sammenlignes.
desuden kan man heller ikke i en bil kontrollere en så kraftfuld ladning da den skulle trække helt op til 400 - 600 A (hurtig hovedregning) hvis man har et anlæg i som mit... dette ville lave en ustabil spænding uden lige, mest på grund af at der vil være nogle store energi svingninger, altså spændingssvingninger, når dette sker vil bilens computer begynde at tage skade, dette kan kompenseres for med 1 eller 2 kraftfulde kondensatorere, dette er altså 1 farad cirka... altså det ville være bedre med en langsom opladning her... på en bærbar ville det kræve at batteriet ikke sad i så de krædse i computeren ikke tager skade....
et bil batteri lades i lang tid med svag strøm... dvs 20 - 130 A cirka da den ellers ikke kan klare det tryk der ligges på det...
et Li-Ion er ikke det samme som et vådcelle batteri som et bilbatteri derfor kan disse ikke sammenlignes.
desuden kan man heller ikke i en bil kontrollere en så kraftfuld ladning da den skulle trække helt op til 400 - 600 A (hurtig hovedregning) hvis man har et anlæg i som mit... dette ville lave en ustabil spænding uden lige, mest på grund af at der vil være nogle store energi svingninger, altså spændingssvingninger, når dette sker vil bilens computer begynde at tage skade, dette kan kompenseres for med 1 eller 2 kraftfulde kondensatorere, dette er altså 1 farad cirka... altså det ville være bedre med en langsom opladning her... på en bærbar ville det kræve at batteriet ikke sad i så de krædse i computeren ikke tager skade....
Toshiba må have lavet noget meget effektive celler i disse nye batterier, hvis de regner med at de kan klare så kraftig en opladning normale Li-Ion ville være brændt op (pga. det spild energi de frigiver i form af varme) hvis de skulle modtage så store energimængder.
Men det bliver spændende at se hvad de får ud af denne nye teknologi, men udviklingen af nye måder at opbevare elektrisk energi på er stadig et område hvor der er langt mellem kvantespring (der har jo nærmest aldrig været et endnu).
Men det bliver spændende at se hvad de får ud af denne nye teknologi, men udviklingen af nye måder at opbevare elektrisk energi på er stadig et område hvor der er langt mellem kvantespring (der har jo nærmest aldrig været et endnu).
Jeg kom ved et tilfælde lige til at læse denne tråd, og blev ret chokeret over den dårlige bateri-levetid. Det er jo ubrugeligt! Hele konceptet ved en bærbar computer, er jo ligesom at man skal kunne tage den med sig og arbejde hvor man har lyst. 1-2 times strøm er jo ikke engang nok til en forelæsning eller til en DVD-film på en togtur.
Jeg har en 2,5 år gl. iMac, og den holder altså stadig min. 5 timer ved normalt studie-forbrug, altså surfning, teksbehandling og den slags. Da den var ny, havde jeg ca. 7 timer, hvilket betød at jeg eksempelvis aldrig behøvede tage laderen med på Uni. Dertil skal sige at den bliver brugt rigtig meget. Den bliver afladet, og opladet mindst. en gang om dagen og oftest flere gange.
En iMac er også i den billige ende af bærbar-markedet, men den bedre batteri-levetid kan måske skyldes at den bruger en anden type processor, end de fleste bærbare computere. Og så er hardware og operativ-system jo lavet af samme firma, så det spiller måske lidt bedre sammen, m.h.t. standby, processor-hastighed, og den slags.
Bare et godt råd, hvis i overveje at inverstere i noget nyt...
Jeg har en 2,5 år gl. iMac, og den holder altså stadig min. 5 timer ved normalt studie-forbrug, altså surfning, teksbehandling og den slags. Da den var ny, havde jeg ca. 7 timer, hvilket betød at jeg eksempelvis aldrig behøvede tage laderen med på Uni. Dertil skal sige at den bliver brugt rigtig meget. Den bliver afladet, og opladet mindst. en gang om dagen og oftest flere gange.
En iMac er også i den billige ende af bærbar-markedet, men den bedre batteri-levetid kan måske skyldes at den bruger en anden type processor, end de fleste bærbare computere. Og så er hardware og operativ-system jo lavet af samme firma, så det spiller måske lidt bedre sammen, m.h.t. standby, processor-hastighed, og den slags.
Bare et godt råd, hvis i overveje at inverstere i noget nyt...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.