mboost-dp1
9600GT problem løst
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Oprettede en tråd vedr. mit forholdsvis nye grafikkort, NVIDIA GeForce 9600GT. Som i kan læse http://newz.dk/forum/hardware/9600gt-problem-82808#new havde jeg en del problemer.
Fandt en løsning til jer der måske har samme problem på linket her:
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=272011&mpage=4&key=񃫞
Google translate:
Jeg "downclockede" min GPU til 625 Mhz og umiddelbart har der ikke opstået nogle problemer.
Håber disse informationer kan bruges til noget til jer der havde samme problem. Yarr!
Fandt en løsning til jer der måske har samme problem på linket her:
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=272011&mpage=4&key=񃫞
Google translate:
Mange var forbløffet over, hvor godt GeForce 9600GT udføres i første anmeldelser. Selv om antallet af Shader processorer blev reduceret til 64, var det at trække vejret ned i halsen på de langt bedre rustet 8800GT. Mange reviews har brugt fabrik-overclocked kort, simpelthen fordi mange partnere besluttet at iværksætte overclocked kort i stedet for at gå med NVIDIA's reference til 650MHz. Men der har været nogle særheder, og i nogle tilfælde, GeForce 9600GT har klaret sig særdeles godt, selv på henvisningen frekvens.
I andre tilfælde, folk har måttet downclock kortet for at få det til at fungere. Nogle partnere har iværksat ganske kraftigt overclocked kort og af naturlige årsager disse var ustabil til en højere grad, men nu til en højere grad end normalt. Downclocking kort er blevet den eneste løsning, hvilket er en skam, når du har betalt for en overclocked kortet.
Dette kaldes for yderligere undersøgelser og de mennesker over på techPowerUp! bemærket en uoverensstemmelse mellem den hyppighed rapporteret af føreren og uret generator. De fleste værktøjer vil læse frekvensen fra føreren, men RivaTuner overvåge lyder direkte fra uret generator. Men overvågningen læser oplysninger forkert. Det ganger med 27 i stedet for 25.
Problemet er, at kun fysiske krystal på kortet 27MHz, men føreren bruge en krystal hyppigheden af 25MHz at beregne GPU frekvens. Dette er ikke helt tilføje op. At afprøve dette i praksis de vendte sig mod multitexture fillrate test i 3DMark 06 og sammenlignet, hvor meget bedre 9600GT udføres, når hæve PCIe frekvens. Forhøjelser af 5MHz klart viste, at udførelsen skaleres lineært til det. Tilsvarende forsøg med 8800GT viser ingen performance forbedringer, hvad der så nogensinde.
Det ser ud som NVIDIA har udviklet GPU, så at det tager den PCIe frekvens og deler med fire for at få krystal frekvens. Det betyder, at hvis du overclock den PCIe bus du også overclock GPU'en. Men de ting er, at bilister vil stadig rapport bestanden frekvens, når du overclock den PCIe bus. F.eks hvis du rejse PCIe bus fra 100 til 104MHz GPU'en vil hoppe op til 676MHz, fra 650MHz, men føreren, og alle værktøjer læsning fra føreren (GPU-Z, RivaTuner osv.), vil stadig rapport 650MHz.
Dette er en ganske fiks funktion, og noget NVIDIA bør være stolte af. Problemet er, at NVIDIA har været at skjule det fra anmeldere og redaktører. Kortet, kan simpelthen har kørt overclocked uden mennesker at kende, ikke engang forfatteren af artiklen. Temmelig dårlig udførelse af NVIDIA.
Hvis vi også tage hensyn til, at nogle bundkort sport en automagical overclock af PCIe-bussen, for eksempel LinkBoost, kan det blive en stabilitet spørgsmål. En 25MHz overclock af PCIe bus ville gøre mest 9600GT kort ustabil på grund af den meget højere GPU frekvens.
Vi virkelig anbefale dig at læse artiklen over på techPowerUp!
Jeg "downclockede" min GPU til 625 Mhz og umiddelbart har der ikke opstået nogle problemer.
Håber disse informationer kan bruges til noget til jer der havde samme problem. Yarr!
Skulle jeg også til at spørge om, da min bærbar maskine, som kommer på mandag har lige netop sådan et GFX kort i.Romkugle (2) skrev:Ved du om det samme problem med 9600GT er i bærbare pc'er?:)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.