mboost-dp1

Mac til PC - Ja, det er ligeså normalt.

Gå til bund
Gravatar #1 - caffery
26. aug. 2008 08:17
Oprindeligt ville jeg ikke have skrevet denne tråd, men da 4 elever her på skolen pludselig konverterede fra Mac til PC i løbet af 2 dage...så opstår indlægget altså alligevel.

Jeg arbejder med IT-support på en handelsskole og har lige oplevet den 4. sure Macbook bruger på 2 dage. Alle 4 vil nu skifte til PC. Den ene har allerede købt en Zepto Titan fordi han bla. er træt af Macbook'ens skrøbelighed (hans egen ord) og fordi noget software har overspammet hans Mac så den ikke kan connecte ordentligt til internettet mere.

2 andre Mac-brugere savner simpelthen PC'ens alsidighed og følte sig begrænset af OSX softwaren. De ville gerne bruge/installere programmer med avancerede specialfunktioner som tilsyneladende ikke findes til OSX - og de savner ting som det naturlige højreklik. De bruger nu udelukkende skolens Windows-maskiner og skal højst sandsynlig et smut til den nærmeste Edb-butik snart.

Den sidste konvertit kunne simpelthen bare ikke lide måden at navigere rundt i OSX. Det var forvirrende, ulogisk og hun savnede i den grad maximize windows funktionen.

Alt dette er ord der kommer direkte fra de 4 elevers mund, unedited.

Dette er ikke en flamebait-tråd (selvom den sikkert nemt kunne udvikle sig således hvis visse folk insisterede på det) men den er nærmere ment som et eksempel på at det ikke KUN er pc-folk der konverterer til Mac, men det sker så sandelig også den modsatte vej. Og både af hardware- og software grunde lader det til. Mac'en er altså derfor langt fra så perfekt som mange prædiker den til at være.

Mit personlige bud på hvorfor nogen Mac-brugere konverterer tilbage til PC'en er at de nok har opdaget at de lader sig forblænde og lader sig nøjes af henholdsvis hardwaredesignet og OSX, og så snart de skal igang med ting der kræver brug af specialsoftware som de før brugte..så er de på den. De kan selvfølgelig installere Bootcamp men min personlige erfaring fra derhjemme er at man vil savne småtingene (højreklik, klik på touchpad osv.). Vi har en Imac stående på sønnikes værelse der bruges som dvd-afspiller...og det er eks. enoormt irriterende at man ikke kan ejecte en film før den får loadet OSX ind på de der 1-1½ minut.
Gravatar #2 - themuss
26. aug. 2008 08:21
Fryd fryd fryd, dø apple døøøøøøø!
Gravatar #3 - MiniatureZeus
26. aug. 2008 08:23
Hvor lang tid, har de givet, til at blive vandt til at bruge mac/os x.

Det tog mig lit over en måned, rigtig at blive glad for min MacBook Pro, men nu ville jeg aldrig gå tilbage til windows. Indeed, det tager lang tid at vende sig til, ikke at kunne maximere vinduerne.

Forstår ikke hvilket program han/hun har installeret, som skulle overspamme computeren, og gøre så den ikke kan gå på nettet. Alle programmer, kan jo slettes, simpelthen ved at trække ikonet/mappen fra "Programs"-mappen til skraldespanden i dock'en.

Både Bootcamp og Parrallels er meget alsidigt, og med Parrallels kan du kører Windows og mac side-by-side, eller endda ovenpå hinanden. Og med nok ram, kan du kører lige godt alle programmer. Især i Bootcamp.
Gravatar #4 - caffery
26. aug. 2008 08:33
#3, jeg så vedkommendes "mac-skrivebord" og den var bla. blevet overfyldt med mystiske filer med mærkelige endelser. Efterfølgende kunne han kun komme ind på én hjemmeside (eks. Google), så frøs internetforbindelsen og han blev smidt af.
Ved ikke hvilket program han installerede men der var i hvert fald sket noget skummelt.

Jeg ved at de første 3 har været Mac-brugere i lang tid. De har i hvert fald haft Mac hele 2008 hvor jeg har været her.

Bootcamp og Parallels er meget fint som alternativ. Men man får stadig ikke den native understøttelse af eksempelvis højreklik. Og det vil heller ikke køre lige så hurtigt og stabilt som på en "ren" Windows maskine. Og hvis de så ikke generelt kan lide OSX og deres Mac-hardware længere - så er et skifte jo nødvendigt.
Gravatar #5 - Bundy
26. aug. 2008 08:40
Hm - Min erfaring med bootcamp er nu at det kører lige så godt som en på en PC.. fordi det kører på en PC? :)
Gravatar #6 - MiniatureZeus
26. aug. 2008 08:44
4 skrev:
#3, jeg så vedkommendes "mac-skrivebord" og den var bla. blevet overfyldt med mystiske filer med mærkelige endelser. Efterfølgende kunne han kun komme ind på én hjemmeside (eks. Google), så frøs internetforbindelsen og han blev smidt af.
Ved ikke hvilket program han installerede men der var i hvert fald sket noget skummelt.

Hmm, virker noget skummelt ja, men en restore burde kunne gøre det (læs: ikke formatering)

4 skrev:
Jeg ved at de første 3 har været Mac-brugere i lang tid. De har i hvert fald haft Mac hele 2008 hvor jeg har været her.

Ja, de har jo så, muligvis, ikke tænkt sig så godt om, inden de investere i en Mac.

4 skrev:
Bootcamp og Parallels er meget fint som alternativ. Men man får stadig ikke den native understøttelse af eksempelvis højreklik. Og det vil heller ikke køre lige så hurtigt og stabilt som på en "ren" Windows maskine. Og hvis de så ikke generelt kan lide OSX og deres Mac-hardware længere - så er et skifte jo nødvendigt.

Ja, så har de heller ikke den dejlige funktion, at klikke med to fingre for at højreklikke :D En kanon funktion.
Gravatar #7 - caffery
26. aug. 2008 08:46
#5, umiddelbart kører det også fint her i Bootcamp på konens Macbook, men dog ikke så godt som på en underlegen PC vi har stående. Irritationerne opstår oftest i forbindelse med keyboardet hvor man skal bøvle med at mappe diverse keys samt den manglende touchpad click understøttelse (og naturligvis højreklik).

#6, ah ja den funktion findes jo - selvom den vil virke unaturlig i Windows og kræver lidt mere koncentration/præcision end et native højreklik :)
Gravatar #8 - MiniatureZeus
26. aug. 2008 08:49
#7 Unaturligt? nææ, det er jo som man bliver vandt til, så snart jeg kommer hen på en windows maskine, går de første 5 minutter med, at jeg bander og svovler over, at den skide højrekliksfunktion ikke virker, hvorefter man finder ud af, at det er fordi man sidder ved en windows maskine ; )
Gravatar #9 - rasmusv
26. aug. 2008 08:52
For min skyld må du gerne give dem en sviner med tilbage på vejen. Størstedelen af de ting du nævner er fejl 40^60.

[er træt af Macbook'ens skrøbelighed]

Ganske sandt med kontruktionsfejlen lågelukkemekanismen og keyboarded sidder for højt således at det trykkker på skærmen hvis man ikke passer ordentligt på computeren. Det er kedeligt Apple ikke laver det om. Men de her impulsive mennesker som køber computer for at være hippe må jo så også selv tage konsekvenserne når man ikke spørger andre om eventuelle kendte fejl, mangler og problemer før man køber skidtet.

[fordi noget software har overspammet hans Mac så den ikke kan connecte ordentligt til internettet mere.]

Fejl 40^60. Der kommer ikke bare ligepludselig software ud af ingenting som ødelægger computeren.

[De ville gerne bruge/installere programmer med avancerede specialfunktioner som tilsyneladende ikke findes til OSX]

Rimeligt meget ligegyldig kommentar når man ikke ved hvad de savner. Det meste kan erstattes i dag og hvis jeg må nævne det, er man ved at komme tilbage til 90'er æraen hvor der også fandtes specialsoftware til os 8/9. I dag f.eks. Papers og Macnification der i dag ikke har en windowspendant og ligeså gør det svært at skifte den anden vej. Derudover undersøger man sgu da markedet for inkompatibilitetsproblemer før man køber. Det var mit aller største problem at jeg ikke kunne bruge noget af mit eget windows-only programmmel som jeg var vant til - da jeg skiftede. Fejl 40.

[og de savner ting som det naturlige højreklik]

Der er højreklik. Tæsk to fingre på touchpadden (undskyld apple: trackpadden) og tryk på knappen. Det er virkeligt et no-issue. Fejl 40. Det samme gælder jo når du kommer tilbage til en windows-computer. Hvorfor forstår touchpadden ikke gestures?

[Den sidste konvertit kunne simpelthen bare ikke lide måden at navigere rundt i OSX. ]

Prøv det lidt mere end 2 dage, vil du ikke godt? Min far har lige fået vista i stedet for xp på computeren og han vælter også rundt. Klart der vil være en tilvænningsperiod før man føler sig hjemme.

[hun savnede i den grad maximize windows funktionen]

Der er maksimerknappen på alle vinduer. Fejl 40^60.

---
Med de fejl du beskriver lyder det mest som om dit klientel er hippe newbs, som køber Apple fordi de vil være med på moden, og som køber computer med hjertet. De har fundet ud af de var nogle klovner og har tabt - og jeg har svært ved at have medfølelse for jeg køber computer med hjernen.
Gravatar #10 - trylleklovn
26. aug. 2008 08:53
Jeg kan ikke arbejde med pc laptops. De har valgt at lave to fysiske knapper til musen??? Det forstår jeg ikke. Jeg kan slet ikke bruge to fingre på touchpadden?? Og hvordan scroller man dog på sådan en?

Jeg kan heller ikke bruge mine yndlingsprogrammer på PC'en, og når man skal installere programmer så er det af en eller anden grund vildt besværligt. Jeg kan ikke finde ud af det når jeg ikke bare kan flytte programmet over på computeren, ved at klikke på det og trække det hen. Meget underligt det der pc! *Suk* nu kommer der reklamer frem i IM klienten, og jeg som troede at jeg havde betalt for denne computer og styresystemet.

Og det er som om jeg slet ikke må multitaske på den der underlige PC, alt skal bare fylde hele skærmen :( Nu skal jeg selv justere vinduernes størrelse så de passer, i stedet for at de kan gøre det selv :(

Det der PC er altså vildt dårligt, giv mig min mac igen!

---

Man ejecter en cd ved at holde museknappen nede når man starter mac'en. At man ikke kan finde ud af at bruge den betyder ikke at den er dårlig. Det sjove ved de kommentarer folk kommer med er, at de er vant til, at de skal gøre det på en indviklet windows måde. De er vant til at de rent faktisk skal lære at bruge den før de kan bruge den.
Gravatar #11 - caffery
26. aug. 2008 09:06
#8, jeg vil til enhver tid påstå at et højreklik er mere brugervenligt og naturligt at finde med 2 fysiske knapper end at man liiige skal gennemskue at det fungerer med 2 fingre på touchpad'en. Højreklik = højre knap :)

#9,

[fordi noget software har overspammet hans Mac så den ikke kan connecte ordentligt til internettet mere.] - Fejl 40^60. Der kommer ikke bare ligepludselig software ud af ingenting som ødelægger computeren.

I dunno - det var ikke mig der installerede noget. Men istedet kan man nok bare konkludere at spyware/spamware også findes til Mac.

Derudover undersøger man sgu da markedet for inkompatibilitetsproblemer før man køber.

Helt enig. Gad vide om de har ladet sig forblænde af Apples slogan: "Det virker bare".

Prøv det lidt mere end 2 dage, vil du ikke godt?

Læs venligst mit forrige indlæg. Det er brugere der har brugt Mac i lang tid, vi taler om her.

#10, heheh du kunne ikke dy dig for lidt halv-flame agtigt ;)

Man ejecter en cd ved at holde museknappen nede når man starter mac'en. At man ikke kan finde ud af at bruge den betyder ikke at den er dårlig. Det sjove ved de kommentarer folk kommer med er, at de er vant til, at de skal gøre det på en indviklet windows måde. De er vant til at de rent faktisk skal lære at bruge den før de kan bruge den.

Det er nemlig rigtigt. Det er vildt indviklet at trykke på en dedikeret eject-knap på cd-drevet ligesom man gør på alle andre PC-drev, dvd-afspillere, bluray-afspillere osv.osv. Meeeeget mere indviklet end at man skal til at finde musen frem..og sørge for at holde knappen nede lige inden man starter Mac'en.

#generelt: Man gør generelt ting anderledes på en Mac. Det betyder altså ikke at det altid er den mest brugervenlige og naturlige måde at gøre tingene på.
Gravatar #12 - trylleklovn
26. aug. 2008 09:13
11 skrev:
Man gør generelt ting anderledes på en Mac. Det betyder altså ikke at det altid er den mest brugervenlige og naturlige måde at gøre tingene på.

Men det betyder heller ikke, at den måde andre gør det på er den mest brugervenlige.
Gravatar #13 - Norrah
26. aug. 2008 09:18
#1 hvaaa, kender du så ikke 4 personer der har nogle macs til salg?
Gravatar #14 - caffery
26. aug. 2008 09:23
#12,

nææ bestemt ikke. Eject-tingen mener jeg dog er klart mest brugervenligt på en PC/Linux maskine og så kunne jeg vælge at tolke din larmende tavshed om det emne som at du faktisk også er enig..men det er du næppe :)

#13,

jo ham den ene der købte Zeptoen har sin til salg. Spørger ham lige om specs, kvittering, prisønske osv. når jeg ser ham næste gang.
Gravatar #15 - reefermadness  
26. aug. 2008 09:23
#10 - Multitaske? Wtf... Har du svært ved at finde alt+tab? Den tror jeg forresten også virker på mac..
Gravatar #16 - noramskull
26. aug. 2008 09:28

Mac er ikke nødvendigvis bedre, at sammenligne mac, en windows pc og en linux pc, er lidt ligesom at sammenligne Tuborg, Carlsberg og Odense Classic. Forskellige mennesker vil have forskellige præferencer.

I dunno - det var ikke mig der installerede noget. Men istedet kan man nok bare konkludere at spyware/spamware også findes til Mac.

Spamware? Hvorfor skulle nogle lave et program som fyldte ens computer's skrivebord med filer som har underlige endelser? Spyware er det heller ikke, for det undgår helst at gøre opmærksom på sig, så det kan samle flere informationer om brugerne. Adware? Nej, det lyder heller ikke som decideret reklame.

Det kan være virus, men det lyder ikke som noget jeg har hørt om før. Så mit gæt ville nok være at enten er der et eller andet underligt program han har hentet som gør det, ellers har en af hans venner set sig sur på ham og lavet et sjovt lille shellscript til ham som bliver aktiveret ved opstart eller lignende. Der er nødvendigvis heller ikke sammenhæng mellem det problem og så at den er gal med internet forbindelsen, for Apple har her på det sidste været nogle idioter mht. trådløst netværk. Men prøv at se om computeren er opdateret.

Og så skal man altså ikke lade sig forblænde af Apple's det virker bare. Det er lidt ligesom i cillit bang reklamen når de dypper en 25-øre fra det forrige århundrede i stadset og så den bliver helt ny.
Gravatar #17 - caffery
26. aug. 2008 09:41
#16,

jeg ved kun at før dette "spam" kom ind på skrivebordet, virkede hans internet helt fint. Kender intet til udbredelsen af den slags på Mac men hans virusprogram opfangede ikke noget. Det virker som noget spam/malware agtigt noget lidt a la den på Windows hvor de hijacker startsiden.
Gravatar #18 - Spiderboy
26. aug. 2008 09:45
Det er da helt sikkert noget spamware af en slags så. Sådan noget findes også til Mac og ligesom med Windows er det i høj grad et spørgsmål om at bruge sin sunde fornuft til at undgå den slags. Jeg synes det er en smule søgt at bebrejde MacOSX for det.
Gravatar #19 - trylleklovn
26. aug. 2008 09:49
#17 Efter som der ingen virus findes til mac virker det lidt overkill overhovedet at have et antivirus program installeret...
Gravatar #20 - caffery
26. aug. 2008 10:26
#18+19,

enig. Det var bare ikke hans eneste irritation ved Mac OSX der gjorde at han nu har købt PC.
Gravatar #21 - noramskull
26. aug. 2008 12:21

Jeg har ikke hørt om den form for "spamware" før, så vidt jeg ved, så er spamware en benævnelse for en applikation som er i stand til at generere en masse mail adresser og fake headers således at man kan spamme folk med mail?

http://en.wikipedia.org/wiki/Spamware
Gravatar #22 - Spiderboy
26. aug. 2008 15:47
Jeg ved ikke med spamware, men malware generelt findes til Mac.
Gravatar #23 - natterjack
26. aug. 2008 16:55
Da jeg ikke har prøvet Vista er dette primært rettet mod Windows XP. Jeg købte min Macbook sidste efterår, efter et par måneder i Mac OS X var jeg så pissetræt af det, at jeg hoppede tilbage til XP via Boot Camp. Et par måneder senere havde jeg igen fået nok af XP og besluttede mig for, denne gang, at sætte mig ordentligt ind i Mac OS X. Med teorien om at jo mindre man behøver bevæge mus og fingre, jo bedre, i baghovedet, gik jeg igen igang med styresystemet. Jeg vænnede mig bl.a. til at vinduer ikke nødvendigvis skal maksimeres, så man lettere har adgang til dem, jeg lærte styresystemets genvejstaster og jeg installerede og opsatte Quicksilver (hvorigennem næsten al management af filer kan styres med få tastetryk, der kræver bare man gider sætte sig ind det). Fx. videresendelse og arkivering af filer, og naturligvis åbning af programmer.

Det er et par måneder siden og jeg er helt vild med Leopard, nu. Et par eksempler på hvorfor: Noget af det første man vænner sig til med Mac OS X er nok genvejskombinationerne Æble + W og Æble + W, det gør det langt lettere at lukke tabs og vinduer end på Windows, hvor den sidder på Ctrl + W. I modsætning til "Æble" sidder Ctrl helt ude til venstre, og det er noget mere besværligt at ramme genvejen, efter min erfaring, naturligvis. Dernæst er der den essentielle funktion at åbne links i tabs, i baggrunden (Æble+musetast). De fleste bruger nok musens midterknap til dette, men efter et tip, på en hjemmeside, ændrede jeg knappen til at aktivere Exposé (som gør alle vinduer til thumbnails på skærmen så der kan klikkes på det relevante). Denne ændring alene gav mig en hel ny forelskelse i styresystemet, det er så meget hurtigere end Windows' (og Macs egen, for den sags skyld) Alt+Tab, hvor man først skal finde det korrekte vindue.

Dertil har Mac OS X dejlige funktioner som Quicklook, hvor man hurtigt kan tage et kig på filer, med et tryk på mellemrum. Med et par plugins virker det også med arkiverede filer. Andre funktioner, som muligheden for at omdøbe eller flytte filer, selvom de er åbne, gør bare at Mac OS X, for mig, er vanvittig effektivt og hurtigt at arbejde med. Igen, jeg har ikke prøvet Vista, så ved ikke hvor mange af de nævne funktioner der medfølger der.

Derudover vil jeg langt hellere undvære en højrekliksknap end Macs geniale to-fingersscroll.
Gravatar #24 - madeinrussia
26. aug. 2008 17:25
#1 Jeg troede mac books var til folk som godt kunne lide at skifte billeder på sådan en fantastisk animeret måde, og ikke til studerende..
Gravatar #25 - fidomuh
26. aug. 2008 18:09
#Caffery

Du mener altsaa at det er brugervenligt at trykke paa en knap nede under bordet, hvor de fleste pc'er staar, fremfor at holde eject-knappen paa keyboardet inde?

Eject-knappen virker ogsaa ved boot.

#Topic

Selvfoelgelig er der folk der skifter tilbage, det er da logisk.
Jeg kender ogsaa folk der skifter fra Windows til Mac, til Windows Vista og saa til Linux - for til sidst at sidde og rive sig i haaret fordi alting er noget lort :)

Der er kompromiser alle steder, for mit eget vedkommende er der faerrest af dem i OS X, det gaelder dog langt fra alle :)

Ioevrigt kunne det vaere ganske relevant at naevne hvilke "special programmer" der er tale om, om ikke andet, saa blot for at udelukke Diskys "Der er ingen dykkerjournal!111!1!"-argument :)
Gravatar #26 - fidomuh
26. aug. 2008 18:11
#23 Off-topic

det er så meget hurtigere end Windows' (og Macs egen, for den sags skyld) Alt+Tab, hvor man først skal finde det korrekte vindue.

Alt-tab er noget de introducerede i Tiger update 4 vistnok, alene for at have en pendant til Windows' alt-tab :)
Jeg kender meget, meget, faa som reelt bruger det i OS X - og det er allesammen folk der primaert bruger windows ;)

Expose pulls your pants off :P
Gravatar #27 - vandfarve
26. aug. 2008 18:13
natterjack (23) skrev:
Derudover vil jeg langt hellere undvære en højrekliksknap end Macs geniale to-fingersscroll.

To fingers-scroll er så tæt på genialt, som man kan komme. Jeg er i den grad en misundelig Windows-bruger, der ville ønske, at jeg havde den mulighed, for det gør virkelig ALT nemmere! PDF-filer, store internetsider på skærme med små opløsninger, opgaveskrivning, you-name-it...

Har Apple patent på denne teknologi, eller gider de andre software/hardware-producenter bare ikke at integrere det i deres touchpads?!
Gravatar #28 - vandfarve
26. aug. 2008 18:24
Jeg anerkender, at Windows måske ikke lige har det bedste image blandt nørder (og det nok har en grund), men nu skal vi altså ikke gøre Vista og XP dårligere, end de er.

natterjack (23) skrev:
Med teorien om at jo mindre man behøver bevæge mus og fingre, jo bedre, i baghovedet, gik jeg igen igang med styresystemet. Jeg vænnede mig bl.a. til at vinduer ikke nødvendigvis skal maksimeres, så man lettere har adgang til dem, jeg lærte styresystemets genvejstaster og jeg installerede og opsatte Quicksilver (hvorigennem næsten al management af filer kan styres med få tastetryk, der kræver bare man gider sætte sig ind det). Fx. videresendelse og arkivering af filer, og naturligvis åbning af programmer.

Og præcis det samme kan jeg næsten sige om Windows Vista. Med Win-knappen plus andre er der et hav af tastekombinationer, som kan være nyttige. Alene ved at trykke på Win-knappen uden at kombinere det, så bliver du sendt til startmenuen og er igang med at søge efter programmer right away. Sammen med Enso (som jeg stærkt kan anbefale), så kan du åbne links, dokumenter, billeder, programmer, bogmærker og meget andet ved blot et par tastetryk. Hold Capslock (eller en anden prædefineret knap nede) og så er du godt på vej.
Vista har faktisk også en Quicklook-lignende funktion - den er måske ikke så hypet, men hvis du beder Windows om at oprette ikoner, så kan du også sagtens få at vide, hvordan et bestemt billede ser ud uden at åbne det.

Så jo, OSX er et genialt system, men systemets gode ry skylder nok i høj grad af, at dets brugere kan finde ud af det. Vi har før haft en debat her på Newz.dk, hvor flere superbrugere af Windows kunne modsvare mange af OSX-brugernes begrundelser for at være Mac.
Gravatar #29 - trylleklovn
26. aug. 2008 18:28
#27 Tror det har noget at gøre med, at features ikke sælger men derimod gør store GIGAHERTZ og GIGABYTE tal, kombineret med lave priser.

Men mener da jeg så hp eller nogle komme ud med en bærbar med multitouch på touchpadden for noget tid siden..

#28 Vil vove at påstå, at det generelt bare virker bedre på OS X. Genvejene er mere konsistente, æble+q er altid luk, æble+w er altid luk vindue, æble+t er altid ny tab, osv. lige meget hvilken app man er i. Mac OS X kommer også med spotlight indbygget, som ved tryk på æble+space giver adgang til alle filer, programmer, historik, mails, det hele via et søgefelt. (tredjeparts programmet quicksilver gør det så muligt også at udføre makroer og kommandoer hurtigt.)
Gravatar #30 - rasmusv
26. aug. 2008 18:38
#28 [Og præcis det samme kan jeg næsten sige om Windows Vista. ]

Nejda. Du mislæste første sætning. Han hentyder sandsynligvis til enten fitts'- eller Accots-lov som pr. defination ikke kan være et udviklingsparadigme hos Microsoft, idet de enkelte grupper pr. udsagn selv fremstillet kode og UI, deraf mangler den totale gennemtænkthed. Den anden halvdel om hvilke genveje der er lettest kan selvfølgelig diskuteres som du gør. Hicks lov er også meget interessant i diskussionen herfor, hvis du går på google for at finde de andre to nu.
Gravatar #31 - engfeh
26. aug. 2008 19:54

De nye Asus Eee's har multitouch.
Gravatar #32 - DanaKaZ
26. aug. 2008 20:08
#22 Såsom?
Gravatar #33 - Borg[One]
26. aug. 2008 21:26
Er jeg den eneste der ikke synes det er underligt, at Mac rammer nogle mennesker, mens andre foretrækker PC?!?

Langt hen ad vejen, er det jo vidt forskellige konkurrenceparameter de spiller på.

For at komme med en uduelig analogi der er så populære herinde, så er det jo lidt ligesom nogle foretrækker B&O, mens andre hellere vil sammenstykke deres lydanlæg med stumper fra den lokale lyd-pusher (med mere eller mindre heldigt resultat).
Gravatar #34 - reefermadness  
27. aug. 2008 07:52
#33 - Jeg kan godt lide at du sammenligner mac med b&o som langt hen af vejen er underlegen teknologi pakket ind i børstet stål og slick design :)
Gravatar #35 - Saxov
27. aug. 2008 08:10
vandfarve (27) skrev:
To fingers-scroll er så tæt på genialt, som man kan komme. Jeg er i den grad en misundelig Windows-bruger, der ville ønske, at jeg havde den mulighed, for det gør virkelig ALT nemmere! PDF-filer, store internetsider på skærme med små opløsninger, opgaveskrivning, you-name-it...

Har Apple patent på denne teknologi, eller gider de andre software/hardware-producenter bare ikke at integrere det i deres touchpads?!
Øh, to fingers scroll.. ? all de laptops jeg har haft fingrene i siden 98 (hvor der var installeret "rigtige" drivers til touchpad) havde vertikalt scroll, ved bare at køre fingeren op/ned i højre side, og horisontalt scroll ved at køre fingeren til højre/venstre i bunden - Så hvorfor skulle man bruge to fingre, når en klare det. ?
Gravatar #36 - Fjolle
27. aug. 2008 08:31
reefermadness (34) skrev:
#33 - Jeg kan godt lide at du sammenligner mac med b&o som langt hen af vejen er underlegen teknologi pakket ind i børstet stål og slick design :)

Det passer så ikke.

[spoiler]det er aluminium[/spoiler]

Edit: Hvorfor virker det nu ikke....
Gravatar #37 - rasmusv
27. aug. 2008 08:40

Fordi det er en elendig løsning? Du har en touchpad, der på alt andet ends apples computere er alt for lille i forvejen og reserverer 1/3 af pladsen til en størrelsesmæssigt udefinerbar scrollfunktion. Ud over det er en brugermæssig dårligt ting afleder funktionen direkte fejl hvis du kører fingeren i en lille vinkel til horisontalt over touchpadden og rammer scrollfunktionen. Det samme med den horisontale scrollfunktion gør sig gældende. En lignende fejl som de touchpadder der er overfølsomme og reagerer når man bruger tastaturet uden at være i kontakt med touchpadden.

Det er jo detaljen som gør forskellen på god og dårlig løsning. Jeg tænkte ikke selv på det da jeg købte bærbar sidste gang, men jeg gør det næste gang - for det betyder virkeligt noget for om man kan holde ud af bruge den uden mus.

Derudover er det igen en løsning som overholder fitts lov dårlige end at tæske to fingre på padden.
Gravatar #38 - Fjolle
27. aug. 2008 08:56
rasmusv (37) skrev:

Fordi det er en elendig løsning? Du har en touchpad, der på alt andet ends apples computere er alt for lille i forvejen og reserverer 1/3 af pladsen til en størrelsesmæssigt udefinerbar scrollfunktion. Ud over det er en brugermæssig dårligt ting afleder funktionen direkte fejl hvis du kører fingeren i en lille vinkel til horisontalt over touchpadden og rammer scrollfunktionen. Det samme med den horisontale scrollfunktion gør sig gældende. En lignende fejl som de touchpadder der er overfølsomme og reagerer når man bruger tastaturet uden at være i kontakt med touchpadden.

Det er jo detaljen som gør forskellen på god og dårlig løsning. Jeg tænkte ikke selv på det da jeg købte bærbar sidste gang, men jeg gør det næste gang - for det betyder virkeligt noget for om man kan holde ud af bruge den uden mus.

Derudover er det igen en løsning som overholder fitts lov dårlige end at tæske to fingre på padden.

Det må bare være en dårlig touchpad du har.. Har næsten aldrig problemer med det...
Gravatar #39 - DanaKaZ
27. aug. 2008 09:50
rasmusv (37) skrev:

Uddyb venligst.
#38 Mine erfaringer er mere eller mindre de samme som rasmusv. Generelt er ideen okay, men koblet med en alt for ofte for lille trackpad er udførelsen oftest elendig.

Derudover har Saxov vist ikke overvejet at Apples løsning giver langt større frihed med hensyn til bevægelse, da den kan scrolle i alle retninger og at man kan scrolle hvor som helst, ikke kun i siderne.
Gravatar #40 - fidomuh
27. aug. 2008 09:59

Samtidigt skal man ogsaa huske pinch, swipe, etc :)

Det er ikke *bare* scroll de har implementeret, der er gestures i det ;)
Gravatar #41 - MiniatureZeus
27. aug. 2008 10:00
Det mest smarte med Apples trackpad (de nyeste vel og mærke i MBA og MBP) er de mange forskellige multitouch funktionerne de har, f.eks. den jeg bruger mest: tre fingre fra en side til en anden, skifter tilbage eller frem i browsere, finder etc. således at man ikke skal koncentrere sig om at finde tilbage knappen eller trykke backspace (som jo hedder delete). Vll jeg aldrig kunne undvære igen tror jeg.
Gravatar #42 - caffery
27. aug. 2008 10:51
#25,

Du mener altsaa at det er brugervenligt at trykke paa en knap nede under bordet, hvor de fleste pc'er staar, fremfor at holde eject-knappen paa keyboardet inde?

Eject-knappen virker ogsaa ved boot.

Ja det mener jeg faktisk. Sjovt nok skal man typisk tage/indsætte en skive ud på samme tidspunkt som man trykker på Eject. Og så er det da vildt praktisk at man i samme kropsbevægelse kan trykke på Eject og samtidig indsætte/skifte en cd, ikke sandt?

Iøvrigt så virker Eject-knappen IKKE ved boot på den Imac vi har stående derhjemme.
Gravatar #43 - caffery
27. aug. 2008 11:02
#29,

Vil vove at påstå, at det generelt bare virker bedre på OS X. Genvejene er mere konsistente, æble+q er altid luk, æble+w er altid luk vindue, æble+t er altid ny tab, osv. lige meget hvilken app man er i

Altså...ALT-F4, CTRL-C, CTRL-V, CTRL-T osv. gør da altid det samme i Windows apps? Det er vist kun ved specialprogrammer udviklet af 3. parts firmaer der indimellem bruger andre genveje. Det ville sikkert også være tilfældet hvis OSX havde lige så stor markedsandel og udviklere lavede lige så mange programmer til det. En ganske naturlig ting :)
Gravatar #44 - MiniatureZeus
27. aug. 2008 11:04
caffery (42) skrev:
Iøvrigt så virker Eject-knappen IKKE ved boot på den Imac vi har stående derhjemme.

Du skal vidst holde museknappen nede samtidig med at du booter op.. Eller også er det får at vælge hvor man vil boote fra...
Gravatar #45 - caffery
27. aug. 2008 11:07
#44, jep det er det jeg mener. En eject-knap på drevet = langt mere logisk og brugervenligt end at finde en mus frem for at ejecte en skive under den 2min lange opstart :)
Gravatar #46 - fidomuh
27. aug. 2008 11:11

Ja det mener jeg faktisk. Sjovt nok skal man typisk tage/indsætte en skive ud på samme tidspunkt som man trykker på Eject. Og så er det da vildt praktisk at man i samme kropsbevægelse kan trykke på Eject og samtidig indsætte/skifte en cd, ikke sandt?

Pfffft, koeb dig en neger til at samle cd'erne op :P

Okay?
Det virker paa min, og min MBP og vores Mac Pro paa arbejdet :)
At holde Eject nede har samme effekt som at holde muse-knappen nede, hvis det endelig er, kan du holde ALT nede ogsaa - saa kommer den med en boot-prompt hvor du kan ejecte ;)
Gravatar #47 - caffery
27. aug. 2008 11:17
Dvs. hvis jeg holder Eject-knappen på tastaturet nede i x antal sekunder..så spytter den skiven ud? Det må jeg lige prøve (selvom et enkelt tryk bør være nok for at komme i nærheden af drev-eject-knappens enkelthed)

Iøvrigt...raciiiiiiist ;) (har desværre ikke råd til en negerløn) ;)
Gravatar #48 - Newt
27. aug. 2008 11:22
og de savner ting som det naturlige højreklik

Hvad er et naturligt højreklik???

Nu må den højreklik mac myte snart dø! Højre klik har været understøttet siden OS 9 (så vi snakker tilbage fra 1999). Det kan godt være at hardwaren ikke har været dertil (1-knaps mus), men funktionen har været der i snart 10 år. Hvis man installerer de medfølgende drivere til Bootcamp og Parallels (og VMware i øvrigt også) så virker to-finger højreklik på en Mac laptop i windows også.

Har altid syntes at de der 2-knaps trackpads på windows laptops er mega besværlige -Apples løsning på deres trackpads er totalt overlegen.

Har i snart 10 år arbejdet som IT administrator i en virksomhed der er 100% Mac baseret (ca 200 maskiner alt i alt) og jeg har til dato ikke oplevet nogen former for mal -eller spamware på nogen maskine -Ama'r halshug!

Nej, det er rigtigt at eftersom de fleste Mac'er har slot-in DVD/CD drev, så findes der ikke nogen fysisk knap, som på de fleste andre PC'er, DVD afspiller osv. Det er sgu lidt svært at klandre Apple/Mac'en for det ;-)

Ja, eject eller muse-knappen skal holdes nede i et par sekunder under opstart, så vil den spytte DVDen ud.
Gravatar #49 - fidomuh
27. aug. 2008 11:29

Du skal holde den nede i en del sekunder vist, min pointe var bare at det var muligt :D

Om det er nemmere er jo smag og behag, jeg foretraekker at goere alt fra keyboardet ;)
Gravatar #50 - Borg[One]
27. aug. 2008 11:30

Jeg sammenligner med B&O, fordi du ved at købe B&O-ting ikke køber et anlæg eller en telefon, men et koncept.

Der er mange meget lange diskussioner om kvaliteten af B&O's stumper, såvel som Mac's, og jeg finder i bund og grund diskussionerne temmelig ligegyldige.
Enten kan du lide deres design, og det brand de udgør, eller også kan du ikke - kvalitet, funktionalitet og StateOfTheArt er sekundært i begge produkter.

Desuden var min pointe også alene, at nogen har det bedst med en Mac, andre med en PC - og jeg har lidt svært ved at se hvorfor folk undrer sig over der er folk der går fra den eneplatform til den anden...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login