mboost-dp1

lave ucomprimeret zip fil i linux???

Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
24. maj 2012 11:00
Hvordan gør man det, kan man bruge "zip"?
Gravatar #2 - fjols
24. maj 2012 11:10
zip -h2 skrev:
Compression:
-0 store files (no compression)
Gravatar #3 - Qw_freak
24. maj 2012 11:21
takker, have ikke lige set -h2 .... :=
Gravatar #4 - fidomuh
24. maj 2012 11:36
...

*SLAG I ANSIGTET*

tar -cf dinmor.tar <path>
Gravatar #5 - Slettet Bruger [3082565983]
24. maj 2012 11:50
#4 var det ikke zip han efterspurgte?
Gravatar #6 - myplacedk
24. maj 2012 11:52
At give en tar-fil til nogen der efterspørger en zip-fil er nok den mest nørdede måde jeg har set nogen uddele lussinger.
Gravatar #7 - fidomuh
24. maj 2012 15:33

Man bruger ikke zip i linux.
Punktum. Period. Nichts weider. Doed med koelle.

Tar er vaerktoejet han leder efter. At forsoege at goere det med zip er bare.. Blasfemisk :D
Gravatar #8 - fidomuh
24. maj 2012 15:34

Jojo, men hvis jeg spoerger efter en si at transportere vand i, saa ville de fleste nok hjaelpe mig til en spand istedetfor :P
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3082565983]
24. maj 2012 16:33
#8 - næ, jeg ville give dig en si og underholde mig selv med at kigge på.
Gravatar #10 - Emil Melgaard
24. maj 2012 17:01
#7:

Man bruger zip i Linux. Som standard er der bedre værktøjer til zip i Linux end der er i Windows.

Hvorfor er tar bedre end zip til det her formål?
Gravatar #11 - Qw_freak
24. maj 2012 19:29
fidomuh (7) skrev:

Man bruger ikke zip i linux.
Punktum. Period. Nichts weider. Doed med koelle.

Tar er vaerktoejet han leder efter. At forsoege at goere det med zip er bare.. Blasfemisk :D

hvorfor bruger man ikke zip??

Jeg skal bruge en .zip fil alene som container, hvad gør tar som zip ikke gør?

Hvis din rant handler om at du antager jeg kan bruge en .tar fil istedet for, kan jeg fortælle dig at jeg er tvunget til at bruge zip formatet, da det er hvad Android kræver for at ændre boot animation...
Jeg siger ikke det er det du har gjort, men pas på med at antage ting uden at kende baggrunden for spørgsmål, fordet virker lidt sådan....
Gravatar #12 - BurningShadow
24. maj 2012 19:39

Det findes til flere platforme end zip, men det er nok ikke et problem for dig. Resten er bare gammel *nix vane.
Gravatar #13 - arne_v
24. maj 2012 19:45
#tar vs zip

tar formatet er ældre end zip formatet.

tar+gzip/bzip2 vil typisk komprimere en lille smule bedre end zip (gzip og zip bruger samme algoritme, men gzip komprimere hele arkivet mens zip komprimerer filerne enkeltvist).

Men zip er betydeligt mere portabelt da zip er meget brugt på ikke *nix platforme herunder Windows, men tar er et *nix format og man på andre platforme skal have noglefat i nogle *nix tools for at udpakke.

zip er også hurtigere at se indhold i og at udpakke enkelte filer, da zip er struktueret som et disk directory mens tar mere er struktureret som et tape.

zip filer kan opdateres.

Der er en vis tradition for at bruge tar+gzip/bzip2 i *nix verdenen - lidt ligesom der er en vis tradition for at bruge oktaler til mode.

Eller for risengrød og/eller risallemande til jul.

Gravatar #14 - Daniel-Dane
24. maj 2012 20:04
arne_v (13) skrev:
Eller for risengrød og/eller risallemande til jul.

wat
Gravatar #15 - Emil Melgaard
24. maj 2012 20:50
#13:

Nu var det ren arkivering uden komprimering der blev spurgt om. Jeg kender udemærket til forskellene mellem tar og zip, men jeg kan ikke se hvorfor tar skulle være bedre end zip til det der bliver spurgt om. Tværtimod nævner du jo nogle fordele ved at bruge zip.

Jeg synes derfor at det er underligt at sammenligne det med at hente vand med en si.
Gravatar #16 - kasperd
24. maj 2012 20:55
arne_v (13) skrev:
zip er struktueret som et disk directory mens tar mere er struktureret som et tape.
Jeg ved ikke nok om strukturen af zip filer til at kunne sige med sikkerhed hvorvidt dette er sandt, men jeg tvivler på at du kan slette filer fra et zip arkiv uden at genskrive alt hvad der ligger efter den slettede fil.

Afhængigt af implementation kan der i øvrigt nemt være en risiko for at miste alt hvad der ligger efter den slettede fil, såfremt opdateringen afbrydes. Der kan være taget nødvendige forholdsregler, men jeg ville ikke tage chancen med et arkiv som jeg ikke nemt ville kunne genskabe ad anden vej. (På det punkt har jeg ikke nogen grund til at tro, at der er en forskel på zip og tar).

Jeg ved at tar formatet ikke er særligt godt til random access. Man kan seeke over filer da der i hver fil header i et tar arkiv står hvor lang filen er. Men man kan ikke finde en fil mere effektivt end ved at gå over alle filheaders før den.

Jeg læste på et tidspunkt en artikel der beskrev ulemperne ved tar formatet og gav forslag til hvordan man kunne lave et format som kombinerer tar formatets gode egenskaber ved sekventiel adgang med datastrukturer til effektiv random access læsning. Jeg ved ikke om noget sådan er blevet implementeret i noget format.

arne_v (13) skrev:
zip filer kan opdateres.
Det kan tar filer også.

Der hvor tar filers store fordel ligger er ved at gemme filattributter. Skal man lave en backupkopi af et Unix system og have en forhåbning om at en restore uden videre kan bruges, så skal man have den slags oplysninger med, og der er tar nok det bedste valg.

Til gengæld er der en tendens til at hvis man har brug for et nyt filformat, der fungerer som en container for en række filer, så vælger man næsten altid at bruge zip formatet og blot kalde det for noget andet. Jeg har ikke tal på hvor mange forskellige formater jeg har set, som i bund og grund ikke er andet end en zip fil.

Til den slags formater undgår man som regel at være afhængig af metadata omkring hver enkelt fil og laver i stedet en separat fil i arkivet, som indeholder alle metadata. Og den fil laves ofte som en xml fil.

Rent teknisk kan jeg ikke pege på nogen problemer med at lave filformater baseret på zip på den måde.
Gravatar #17 - fidomuh
24. maj 2012 21:29

Fordi du vaelger at benytte *nix.

When you join the cult, you tar. Or die.
Gravatar #18 - Qw_freak
24. maj 2012 21:59
fidomuh (17) skrev:

Fordi du vaelger at benytte *nix.

When you join the cult, you tar. Or die.

Så istedet for at gøre som android er bygget skal jeg ind og omkode kernen så jeg død og pine kan benytte tar...?

Gravatar #19 - fidomuh
24. maj 2012 22:26

Well, Android sucks tydeligvis og er ikke til rigtige *nix folk.

Hvordan kan de lave et *nix system der ikke forstaar tar ... Tsk -.-
Gravatar #20 - Qw_freak
25. maj 2012 06:14
fidomuh (19) skrev:

Well, Android sucks tydeligvis og er ikke til rigtige *nix folk.

Hvordan kan de lave et *nix system der ikke forstaar tar ... Tsk -.-

spørg google, og det firma som har hyret mig til at lavetilpasse en android kernel til dem... :)
Gravatar #21 - Saxov
25. maj 2012 06:59
Fidomuh, manden med samme argumentations teknik omkring *nix som Terracide har omkring Intel... :)
Gravatar #22 - kasperd
25. maj 2012 07:14
Qw_freak (18) skrev:
Så istedet for at gøre som android er bygget skal jeg ind og omkode kernen så jeg død og pine kan benytte tar...?
Kernen forstår hverken zip eller tar. Den slags foregår på et højere niveau. Men selvfølgelig skal dette højere niveau laves om så det kan håndtere en tar fil.

Og princippet indenfor open source verdenen er, at den slags rettelser laves af den person som synes det er et stort problem. Det vil sige at du bliver ved med at bruge zip indtil, fidomuh udgiver en rettelse til Android, så der kan bruges tar filer.

Så kan det i øvrigt nævnes at der er et kort tidsinterval under opstart hvor kernen forstår et arkivformat, og det arkivformat er hverken zip eller tar men derimod cpio. Det understøtter kernen fordi man kan indlæse sådan et arkiv sammen med kernen der så bliver udpakket til en ramdisk så man har nogle filer kernen kan arbejde med, når den er startet op. Koden til at udpakke cpio arkivet slettes fra RAM så snart kernen er færdig med at udpakke det.
Gravatar #23 - Qw_freak
25. maj 2012 08:35
kasperd (22) skrev:
udgiver en rettelse til Android, så der kan bruges tar filer

Tror du ikke det bliver for tungt for en mobil tlf at skulle pakke en komprimeret fil ud, skulle han eller andre finde på at ændre det??

Gravatar #24 - dub
25. maj 2012 09:07
Qw_freak (23) skrev:
Tror du ikke det bliver for tungt for en mobil tlf at skulle pakke en komprimeret fil ud, skulle han eller andre finde på at ændre det??

Tar er netop ikke komprimeret på nogen måder, det samler bare flere filer til en fil. Og fidomuh har ret!
Gravatar #25 - kasperd
25. maj 2012 10:34
Qw_freak (23) skrev:
Tror du ikke det bliver for tungt for en mobil tlf at skulle pakke en komprimeret fil ud
Min første computer havde en CPU der var 100 gange langsommere end den mobiltelefon jeg har i dag. Og dengang var det helt almindeligt at lave programfiler, der skulle dekomprimere dem selv ved indlæsning. Så nej, det er ikke noget problem for en mobiltelefon at dekomprimere en fil.
Gravatar #26 - Qw_freak
25. maj 2012 22:09
kasperd (25) skrev:
Så nej, det er ikke noget problem for en mobiltelefon at dekomprimere en fil.

Jeg tænker bare i sammenhæng ned alt det andet lort der kører på en mobil...
Gravatar #27 - Qw_freak
25. maj 2012 22:11
dub (24) skrev:
Og fidomuh har ret!

aha, men fakta er t jeg spørger efter .zip fordi jeg SKAL bruge .zip....

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login