I samarbejde med Foreningen af Danske Interaktive Medier har Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet lavet en undersøgelse, der har kigget på kommunalvalget i 2009, og hvordan de forskellige kandidater har anvendt internettet som kampagneredskab i valgkampen.
I rapporten kommer det frem, at mens 90 % af kandidaterne har deltaget i gadearrangementer og 60 % har anvendt reklamer i lokalaviser, så har kun 30 % en hjemmeside og 60 % en Facebook-profil, de har anvendt i valgkampen. Blogging blev anvendt af 13 % af kandidaterne, mens Twitter var helt nede på 7 %.
Brugen af de traditionelle redskaber i valgkampen har derfor stadig været langt størst, eftersom en kandidat i snit anvendte 4,7 af de op til 10 traditionelle redskaber, mens tallet kun var 1,2 ud af 6 for de elektroniske redskaber. Ikke overraskende var det i høj grad de unge kandidater, der anvendte de elektroniske medier mest i valgkampen.
Rapporten fremhæver internettet som et vigtigt redskab, der er med til at øge demokratiseringen ved valget, eftersom der er tale om et redskab, alle kandidater kan anvende på lige fod, og som ikke i samme grad handler om den enkelte kandidats budget i forbindelse med valget. Rapporten fremhæver dog også, at brugen af Facebook og Twitter i valgkampagnen i en vis grad fører til, at kandidaterne trækker stemmer fra deres partifæller frem for fra de andre partier.
Hele rapporten på beskedne 28 sider kan læses ved at følge linket i overskriften.