Analysevirksomheden NPD Group har taget et nærmere kig på musiksalget fra 2007 til 2009, og de kan konstatere, at der er kommet færre kunder, men også færre, der henter musik via fildelingstjenester.
Fra 2007 til 2009 har musikbranchen oplevet et fald på 24 millioner kunder, men set på cd-markedet alene har faldet været på 33 millioner. Det betyder, antallet af kunder på det digitale marked er steget.
Af de kunder, som har købt musik, har de sammenlagt brugt 2 % mere på musik i 2009 end i 2007. Ser man specifikt på kunder, der har købt musik online, er tallet steget med hele 52 % i perioden.
Tendensen er ikke overraskende, men undersøgelsen viser også, at de, som køber musik online, er begyndt at købe flere hele albums. Alene fra 2008 til 2009 steg antallet af solgte albums med 16,1 %, hvor salget af enkelte numre “kun” steg med 8,3 %.
Alt i alt har den nemmere adgang til musik via online-butikker været godt for det digitale salg, og har også sænket mængden af musik hentet via p2p.