Analysevirksomheden Nielsen har foretaget en stor undersøgelse, hvor de har spurgt 27.000 personer i 52 forskellige lande om, hvad de mener om betaling af indhold, de finder online.
Ikke overraskende vil langt størstedelen, med en andel på 85 %, helst undlade at betale for f.eks. nyheder på nettet. Undersøgelsen viser dog, at nogle områder er mere interessante at tage penge for end andre.
Onlineindhold i form at film, tv-serier, musik og spil, som er produkter, vi er vant til også at købe offline, er blandt det, folk ser som mest sandsynligt, de vil bruge penge på.
Skal der betales for onlineindhold, er den generelle holdning, at kvaliteten skal være høj. Således mener 71 % af de adspurgte, at niveauet for indhold på nettet p.t. er for lavt, til at de vil ofre penge på det. 78 % mener desuden, at har man abonnement på enten en avis, tidsskrift, tv-kanal eller lignende, så bør deres onlineindhold indgå i abonnementet.
Det er også vigtigt, at indholdet er unikt; for 79 % af deltagerne i undersøgelsen vil ikke betale for indhold, de kan finde gratis et andet sted.
Hele rapporten for undersøgelsen kan læses her (pdf).