Fra den 15. februar vil Googles Chrome-browser gøre brug af en form for indbygget adblocker, der blokerer bestemte typer reklamer.
Der er her tale om reklamer som automatisk afspillende videoer med lyd eller pop-up-reklamer, der tvinger en til at vente et bestemt antal sekunder før siden loader.
Google meldte sig i år ind i en sammenslutning af firmaer, der arbejder for bedre reklamer på internettet. Derfor vil Chrome blokere reklamer og dermed slukke for reklameindtægterne hos de hjemmesider, der bruger dårlige reklamer, indtil de ændrer deres reklamer. Dette gælder også for Googles egne reklamer på de pågældende hjemmesider.
Håbet for Google og de andre firmaer i sammenslutningen er, at Chrome-brugere fremover vil stoppe med at bruge tredjeparts adblockere, da de mest irriterende reklamer vil forsvinde.
Det vil fungere på den måde, at sammenslutningen har nogle regler for, hvilke slags reklamer man bør bruge, f.eks. at man ikke må have voldsomt blinkende reklamer på smartphone-versioner af hjemmesider.
Hvis ikke reglerne overholdes, kan man melde hjemmesiden, og hvis nok gør det, så vil Google tænde for blokeringen af hjemmesiden i Chrome.
Det lader ikke til, at den indbyggede adblocker bliver en del af en Chrome-opdatering, da Chrome 64 lanceres d. 23. januar, og Chrome 65 er planlagt til d. 6. marts.