mboost-dp1

Mac til PC - Ja, det er ligeså normalt.

Gå til bund
Gravatar #101 - caffery
28. aug. 2008 13:05
#fido,

Det kunne ogsaa bare vaere fordi deres webudviklere er retarderede? :)
Hvorfor skulle man ikke kunne aabne en HTTPS forbindelse i samme vindue?
JEg kan, saa jeg gaar ud fra at alle andre ogsaa kan ;)

Det kan man da også. Men kuuunne det ikke være at man ville tage højde for alt muligt toolbar-snavs mm. som folk evt. havde fået installeret? Jeg kender ikke til det detaljerede tekniske i https-browser sikkerheden men man må vel have fået nogen dårligere erfaringer tidligere hvis man pludselig skifter til nyt vindue.

#trylleklovn, er Windows 95 osv. et stykke hardware med højrekliksegenskaber? Men det med Imac musen var tilsyneladende relevant nok for danakaz :)
Gravatar #102 - caffery
28. aug. 2008 13:08
#98,

har du fundet en løsning på problemet? Er meget interesseret. :)
Gravatar #103 - fidomuh
28. aug. 2008 13:15

Det kan man da også. Men kuuunne det ikke være at man ville tage højde for alt muligt toolbar-snavs mm. som folk evt. havde fået installeret? Jeg kender ikke til det detaljerede tekniske i https-browser sikkerheden men man må vel have fået nogen dårligere erfaringer tidligere hvis man pludselig skifter til nyt vindue.

Saa du faar mere sikkerhed af at skifte til et nyt vindue som OGSAA har toolbaren? Nej.

Der er ingen sikkerhedsmaessig fordel i at skifte vindue.
Jeg kan forestille mig at det maaske kan vaere brugbart hvis man ikke kan finde ud af at slutte en session af, men saa skal man ikke lave den slags kode anyway.. :)
Gravatar #104 - DanaKaZ
28. aug. 2008 13:18
#99 Ffs, hvor svært kan det være at fatte? Du tager fejl når du drager en knaps mus til iMac ind i debatten, som jeg skulle mene både mig og trylleklovn har skåret ud i pap for dig efterhånden.
Gravatar #105 - caffery
28. aug. 2008 13:32
Hvordan f**den kan man "tage fejl" ved at nævne en ting i en debat? Og oveni købet i forbindelse med en diskussion om 1-knaps-touchpad.

Jeg nævner simpelthen bare at nogen stadig har en 1-knaps mus og at den derfor ikke er brugbar i spil med højreklik. Så sig dog at musen er outdated istedet for at komme med mærkelige konkluderende udsagn.
Gravatar #106 - trylleklovn
28. aug. 2008 13:33
Øhm er det ikke blevet nævnt rigeligt at musen er outdated?
Gravatar #107 - caffery
28. aug. 2008 13:34
#103,

en php/asp-session er vel også sikkerhed? Uanset hvor gode/dårlige programmørerne har været, kan det da stadig forsvares at man laver et popup-vindue for at være 100% sikker.

#106,

jo - det er hans mærkelige "du tager fejl" udsagn jeg undrende sætter spørgsmålstegn ved da det ikke giver mening i de sætninger han skriver.
Gravatar #108 - DanaKaZ
28. aug. 2008 13:41
#105/107 Hvis man udgiver noget for at være relevant i en debat, som ikke er relevant, tager man fejl. Ser du fejlen er at tingen ikke er relevant, selvom at man har fremhævet den som relevant. I og med at tingen ikke er relevant, er det en fejl at præsentere det som relevant. Skal jeg blive ved eller er du snart med?
Gravatar #109 - caffery
28. aug. 2008 18:49
Og du har så lige vedtaget helt alene at det jeg har skrevet ikke er relevant. Flot. Jeg mener SELV at det er relevant nok selvom den slags mus ikke sælges mere. De findes jo stadig i diverse hjem og har derfor stadig samme problem i diverse spil.

Vil du fortsætte i samme stil med dit irrelevante snak og med at nægte at det ikke er et problem at sønnike ikke kan spille strategispil/the sims og andre spil der bruger højreklik ordenligt på hans Imac? Og iøvrigt det samme med Windows spil på mors Macbook?

Men så må du jo uddybe hvorfor du IKKE mener det er relevant.
Gravatar #110 - caffery
28. aug. 2008 18:53
Og hvis svaret er "jo du kan bare købe en mus med 2 knapper" - så vil jeg da huske det svar til næste Apple-fejl debat hvor mit svar til jeres undskyldninger/bortforklaringer vil være "i tager fejl - jeres svar er ikke relevante..køb en PC, så har i ikke problemet mere". :)
Gravatar #111 - DanaKaZ
28. aug. 2008 20:25
#109 Jesus, du er sløv idag hva?
caffery (109) skrev:
Men så må du jo uddybe hvorfor du IKKE mener det er relevant.

Har jeg gjort, flere gange, trylleklovn har endda også været igang, men det siver åbenbart ikke ind.

Det er irrelevant fordi man ikke kan købe en mac desktop uden to knaps mus. Dvs. irrelevant af samme grund som fejl i Windows 95 er irrelevant for en diskussion om Windows Vista, er du med? Du er nød til at se ud over det faktum at det altsammen hedder Macs, det er ligesom Windows, der er forskellige versioner af dem og de kan noget forskelligt.

Er det så også relevant at der er Macs så gamle at de ikke kan spille fps spil? Du siger jo selv at de mus er outdated, du brokker dig vel heller ikke over en driver der er outdated?

Jeg troede desuden at vi var blevet enige om at det var irrelevant, da du fejede det ind under tæppen med din, "mindre betydende detalje" kommentar.

#110 Øhh, ja det var det så ikke, ærgeligt hva? Det bliver kun lidt pinligt af at du har overset så mange indlæg med uddybelser.
Gravatar #112 - caffery
29. aug. 2008 09:26
Det er kun irrelevant hvis man sætter det op imod den software der findes dags dato, det kan jeg godt se ja. Pointen er ligeså meget at den version af OSX der eksempelvis fulgte med den Imac (inkl. 1-knaps mus) som vi har, jo stadig gør brug af højreklik i systemet hvorfor det ikke helt giver mening at bundle en 1-knaps mus. For så skal man til at finde ud af hvilken keyboard-genvej der skal indtastes for at opnå et højreklik.

Iøvrigt, for lige at vende tilbage til Macbook og Bootcamp...har i nogen kommentarer eller tips til hvordan man kan få venstreklik/højreklik på touchpad til at virke i Windows? Fordi bootcamp driverne virker nemlig IKKE ordentligt.
Gravatar #113 - fidomuh
29. aug. 2008 11:29

Du tager din regnhat paa og danser rundt om comuteren mens du geninstallerer Windows.

Uddybet: Det er *random*.

Det virkede heller ikke for mig, men nu goer - go figure.. :)
Gravatar #114 - caffery
31. aug. 2008 09:39
#113,

ok træls :( Men også lidt skuffende at siden der er tale om et specifikt hardware-design som findes i ekstremt begrænsede konfigurationer...så kan de alligevel ikke lave drivere der virker 100%.
Gravatar #115 - fidomuh
31. aug. 2008 09:54

Tjah, jeg kan nu fint forstaa at Apple ikke gider at investere synderligt meget tid i det, der er trods alt ingen officiel support for windows delen. :)
Gravatar #116 - DanaKaZ
31. aug. 2008 10:50
caffery (112) skrev:
Det er kun irrelevant hvis man sætter det op imod den software der findes dags dato, det kan jeg godt se ja.

Softwaren har intet med det at gøre, det der er afgørende er at der ikke bliver bundlet et knaps mus med Mac mere,
caffery (112) skrev:
Pointen er ligeså meget at den version af OSX der eksempelvis fulgte med den Imac (inkl. 1-knaps mus) som vi har, jo stadig gør brug af højreklik i systemet hvorfor det ikke helt giver mening at bundle en 1-knaps mus.

Det giver fint mening, eftersom at OS X er designet til et knaps mus, man har blot valgt at give folk muligheden for højreklik.
caffery (112) skrev:
For så skal man til at finde ud af hvilken keyboard-genvej der skal indtastes for at opnå et højreklik.

Nej, for som sagt er det ikke nødvendigt at bruge højreklik, du kan sagtens bruge OS X uden nogensinde at have brug for at højreklikke. Knappen du skal bruge er btw. ctrl, kan godt se at det er meget at skulle huske.
Gravatar #117 - izym
31. aug. 2008 11:40
caffery (112) skrev:
For så skal man til at finde ud af hvilken keyboard-genvej der skal indtastes for at opnå et højreklik.

Det tog mig ca. 2 minutter, at finde ud af på den første Mac jeg nogensinde havde prøvet (MacBook i Merlin FYI).
Gravatar #118 - natterjack
31. aug. 2008 11:51
#116 Det passer jo ikke, der er masser af situationer, hvor man har brug for højreklik, fx 'Save Link As...' i Firefox.
Gravatar #119 - trylleklovn
31. aug. 2008 12:17
#118 Hvorfor har man brug for det? Som en normal bruger?
Gravatar #120 - DanaKaZ
31. aug. 2008 12:49
#118 Ved at holde alt nede imens du trykker gemmer du filen som linket henviser til, så der har man ikke brug for højreklik.

Har du flere?
Gravatar #121 - Flemhans
31. aug. 2008 13:58
caffery (114) skrev:
Men også lidt skuffende at siden der er tale om et specifikt hardware-design som findes i ekstremt begrænsede konfigurationer...så kan de alligevel ikke lave drivere der virker 100%.

Det sagde hun også i går
Gravatar #122 - natterjack
31. aug. 2008 14:47
DanaKaZ (120) skrev:
#118 Ved at holde alt nede imens du trykker gemmer du filen som linket henviser til, så der har man ikke brug for højreklik.

Har du flere?
Ved mig (Firefox i Mac OS X) gemmer den det automatisk uden jeg kan vælge hvor det skal være, så ikke det samme, men tak alligevel, kendte den ikke. :)
Gravatar #123 - DanaKaZ
31. aug. 2008 15:10
#122 Nej okay, men det er ikke en funktion jeg har brugt endnu, selvom jeg er vant til at bruge højreklik, henter dem bare til overførselmappen og så flytter dem selv senere. Så jeg ser ikke hvorfor den funktion skulle tvinge en væk fra en knaps mus.
Gravatar #124 - caffery
1. sep. 2008 10:31
I en browser kan man da også få brug for flere højreklikshandlinger som eks. åbn i ny tab, åbn i nyt vindue, gem billede som, billede-egenskaber osv. Specielt gem-billede som vil jeg da mene er relevant for den almene bruger.

#116, der findes genveje til alt - også i Windows. Så hvis det bare gælder om at huske genveje, så er de 2 systemer vel nogenlunde ens mht. brugervenlighed.
Gravatar #125 - fidomuh
1. sep. 2008 11:15

Ideen paa en Mac er at alt gemmes i Downloads mappen, saaledes at naar du klikker paa et billede, saa bliver det smidt derned.
Eller at du klikker med midterste knap.

OS'et er designet til at fungere med een knap, men det er imo langt mere brugervenligt at have flere.
Hvilket vel ogsaa er grunden til at macs leveres med en Mighty Mouse :)
Gravatar #126 - caffery
1. sep. 2008 11:27
#125, jamen gælder det også billeder der ikke er klikbare (dvs. med link) ?
Gravatar #127 - fidomuh
1. sep. 2008 11:33

Hvis du klikker med midterste knap bliver de vist gemt :)

Men jeg ved det egentligt ikke da jeg altid hoejreklikker hvis jeg skal den slags :)
Gravatar #128 - DanaKaZ
1. sep. 2008 13:18
#124 Åben i ny tab er cmd-klik. I nyt vindue er det alt-cmd-klik. Gem billede klares ved træk og slip, såre simpelt.

Helt uden brug af højreklik. Andre?

Ja, på det punkt er det svært at differentiere de to systemer, men som trylleklovn allerede har været lidt inde på, er de funktioner som i nævner ikke noget der bliver brugt særligt meget i normalt dagligdags brug. Vha. expose bliver tabs fx. mindre vigtigt. Brugvenligheden af OS X som en-knaps mus system bliver self mindre og mindre jo flere genvejstaster du skal huske og jeg bruger også selv en to knaps mus til min iMac og bruger ctrl-klik meget på min iBook. Men hvis man er villig til at indordne sig under den tankegang som en-knaps mus systemet er lavet med, så er det meget brugervenligt. Dog hvis man ønsker at bevæge sig ved siden af den tankegang, så bliver det straks mere besværligt. Windows brugere ville især skulle ændre et par vaner.
Gravatar #129 - caffery
2. sep. 2008 09:11
#128, helt enig. Jeg synes nu meget godt om hele den højreklik-menu man generelt får frem i en internet browser eksempelvis. Her er der hurtigt adgang til flere former for navigation, billede-gem, bookmark tilføjelde, vis kilde osv.
Gravatar #130 - trylleklovn
2. sep. 2008 18:02
#129 Det har man også i Safari. Men pointen er jo netop at du har muligheden hvis du har lyst til det. Men almindelige brugere har oftest ikke behov for, at skulle tynges med at overskue en højrekliks menu og de kan derfor benytte styresystemet helt uden.
Gravatar #131 - caffery
3. sep. 2008 08:21
#130, ja hvis de kan huske genvejene til alle funktionerne i højrekliksmenuen ;)
Gravatar #132 - DanaKaZ
3. sep. 2008 15:05
#131 For du bruger alle funktionerne i højrekliks menuen?
Gravatar #133 - caffery
4. sep. 2008 10:30
#132, en højrekliksmenu er altid brugbar for bla. webudviklere og webdesignere der skal view source, se sideoplysninger, se billedeegenskaber osv. - for ikke at glemme Firefox plugin'et Web Developer der bla. optræder i højrekliksmenuen hvis man ikke vil have en ekstra stor bar i toppen af browseren. Og antallet af den slags brugere er/har været kraftigt stigende de sidste 5-6 år

Men for at svare på dit spørgsmål. Ja. Jeg bruger mindst 50-60% af højrekliksfunktionerne i en browser da jeg selv er webudvikler. Det er fint hvis man kan huske genveje - men den menu er altså meget rar at have alligevel. Og den bliver da brugt af en del, er mit indtryk. Og da specielt nu hvor Apple tilsyneladende lokker Windows-brugere over til OSX. :)
Gravatar #134 - trylleklovn
4. sep. 2008 10:31
#133 Læser du overhovedet hvad vi skriver? Eller holder du dig bare for øjnene og råber LALALALAALALA.
Gravatar #135 - caffery
4. sep. 2008 10:35
#134,

undskyld. Jeg glemte lige at man skal tage hans "alle" meget bogstaveligt ligesom han selv gjorde det med mit indlæg i #131. Jeg henviste naturligvis til alle de funktioner som brugeren vil bruge og som samtidig er at finde i højrekliksmenuen.
Gravatar #136 - fidomuh
4. sep. 2008 10:37
#133/135

Hvis du har behov for dette har du hoejst sandsynligt developer plugin til Safari, hvor alt dette kan tilgaaes fra menuen.

Men ja, hoejreklik er nice, det er ogsaa derfor Apple har 5 knaps mus til alle deres macs.
Gravatar #137 - caffery
4. sep. 2008 10:39
#136,

ja - som jeg også skrev, så foretrækker jeg (og mange andre) at tilgå Web Developer menuen fra højrekliksmenuen fremfor at der skal placeres endnu en toolbar i toppen af browseren (går ud fra det er denne du kalder "menu"?) :)

(Det er også ensbetydende med færre museklik)
Gravatar #138 - fidomuh
4. sep. 2008 10:42

ja - som jeg også skrev, så foretrækker jeg (og mange andre) at tilgå Web Developer menuen fra højrekliksmenuen

Den er ikke i hoejrekliksmenuen, der er kun "View Source", som er relevant som udvikler.

fremfor at der skal placeres endnu en toolbar i toppen af browseren (går ud fra det er denne du kalder "menu"?) :)

Det er bare et menupunkt der hedder Developer, ligesom File, Edit, View ( Hvor View Source er under ), History, etc.. :)

(Det er også ensbetydende med færre museklik)

Nej, det er det faktisk ikke.
JEg kan lave View Source med et klik begge steder.
Gravatar #139 - caffery
4. sep. 2008 10:49
Hm...her i min Firefox ligger den kun i højreklikmenuen da. Bruger godt nok Firefox 2 her på jobbet men alligevel.

Jeg mener ikke View Source når jeg skriver færre museklik. Jeg mener at med ét højreklik kan jeg navigere rundt i Web Developers CSS/Forms/Images etc. menuer. Snakker vi forbi hinanden? :/
Gravatar #140 - DanaKaZ
4. sep. 2008 11:05
#135 Så skulle du måske have skrevet det.
Gravatar #141 - caffery
4. sep. 2008 11:13
Joo eller også havde jeg ikke regnet med at man straks ville tage et enkelt ord ud af kontekst som skulle benyttes mod mig ;)
Gravatar #142 - fidomuh
4. sep. 2008 11:13

Jeg skrev Safari, saa det goer vi nok :)

Jeg bruger ikke Firefox da jeg foretraekker WebKit fremfor Gecko og Firefox har intet andet at tilbyde mig :)
Gravatar #143 - DanaKaZ
4. sep. 2008 11:19
#141 Ahh, nu må du lige holde op med at tude, jeg har på ingen måde taget noget ud af kontekst, du skrev:
caffery (131) skrev:
ja hvis de kan huske genvejene til alle funktionerne i højrekliksmenuen ;)

Der er vist næppe nogen måde det kan fortolkes på anderleds end at du mener alle funktionerne i højrekliksmenuen, som du jo sjovt nok skriver, ordret vel og mærke.
Gravatar #144 - caffery
4. sep. 2008 11:33
#143, det var nok mere det at jeg ikke mente dit spørgsmål var særlig seriøst men primært havde det sædvanlige formål: At forsvare Mac. Selv en blinkende smiley i slutningen af sætningen blev overset (manglende humor?) men alligevel kom der et "alvorligt" spørgsmål tilbage :)
Gravatar #145 - DanaKaZ
4. sep. 2008 20:30
#144 Kan du finde ud af hvad du mener? Først var det fordi jeg tog noget ud af kontekst og nu er det fordi du mener at mit spørgsmål ikke var seriøst.
caffery (144) skrev:
..men primært havde det sædvanlige formål: At forsvare Mac.

Jeg er ked af at sige det, men det der er et meget dårligt argument, især når du har lavet en tråd hvis eneste formål er at angribe Apple. En tråd hvis titel både er skadefro og faktuelt forkert. At du vil gå så lavt som at bruge det "argument" i en tråd som denne, som du endda selv har lavet, er mig uforståeligt. At have så meget selvretfærdighed at påtale andres forsvar, når man selv har lavet så åbenlyst en provokerende tråd, er ynkeligt. Et råd: hvis du ikke kan lide at folk forsvare Apple, så skulle du måske lade være med at angribe dem.
Gravatar #146 - terracide
4. sep. 2008 20:52
Jeg dual-booter selv mellem BSD og Windows og selv om det er på mode at rakke Windows ned, så er det (i hvert fald XP) et potent styresystem.

Selv om jeg sagtens kan lave "almene" ting under freeBSD og det er bedre til at arbjede med netværk, så vinder winodws altså når der skal laves mere komplicerede ting.

Og dette selv om lyd, video og WiFi virker for mig under BSD på min craptop.

Så jeg kan sagten forstå folk skifte tilbage, jeg ved at jeg ikke ville betale for BSD, men har både XP og Vista lovligt.

Bare alene software udbuddet til windows-platformen er mind-boggling.

Terra - Skrevet under BSD på FF...
Gravatar #147 - caffery
6. sep. 2008 08:56
#145, jeg er egentlig lidt ligeglad med dit indlæg. Det er tydeligt for de fleste at enhver lille kritik af Apple, opfatter du som et angreb. Det siger mere om dig end om mig. Men alligevel vil jeg besvare dit indlæg lidt.

Som skrevet i selve mit oprindelige indlæg var det såmænd bare for at påpege at folk sørme også skifter fra Mac til PC ligesom en del Apple-fans tit påpeger at det modsatte er populært. Tråden blev ikke startet for at angribe/flame Apple og sjovt nok har 8 folk rated mit indlæg som Interessant og Informativt..ikke en eneste flamebait som du egentlig påstår det er. Kritik af Apple er ikke per automatik ensbetydende med angreb - noget der åbenbart pisser dig lidt af.

Ifølge personlige erfaringer i en rimelig stor brugerskare, så ER det tilsyneladende ligeså normalt at skifte fra Mac til PC for tiden. Jeg ser ikke det modsatte ske så tit som du sikkert gør, men er klar over at det nok også sker.

Men bare bliv ved med at kalde mine indlæg for provokerende, ynkeligt, angreb osv. Tror jeg har ramt en nerve et sted. Jeg vedholder at du tog noget ud af kontekst SAMTIDIG med at jeg fandt dit indlæg useriøst. Men hva faan...hvis man ikke kan gå efter bolden, så går man vel efter manden, når man bare forsvarer og besvarer din kritik med noget du ikke bryder dig om?
Gravatar #148 - fidomuh
6. sep. 2008 10:53
LOL :)
Gravatar #149 - DanaKaZ
6. sep. 2008 11:47
caffery (147) skrev:
Det er tydeligt for de fleste at enhver lille kritik af Apple, opfatter du som et angreb.

Nææh, folk er frie til at have deres holdninger og give udtryk for den. Men dit indlæg er jo tydeligvis kun til for at pisse Apple fanboys af.
caffery (147) skrev:
Kritik af Apple er ikke per automatik ensbetydende med angreb - noget der åbenbart pisser dig lidt af.

Men modargumentation er lig forsvar? Det er meget svært at se logikken i dine indlæg.
caffery (147) skrev:
Ifølge personlige erfaringer i en rimelig stor brugerskare, så ER det tilsyneladende ligeså normalt at skifte fra Mac til PC for tiden.

Ja fordi personlige erfaringer er jo lig fakta. Det er meget nemt at vise at det ikke sker i lige så stor en grad, nemlig ved at påpege at Macbrugere skaren kun vokser, hvis det var lige så normal, så ville den stagnere.
caffery (147) skrev:
Jeg vedholder at du tog noget ud af kontekst SAMTIDIG med at jeg fandt dit indlæg useriøst.

Hvad helt præcist har jeg taget ud af kontekst? Men det er sgu et godt trick du har lært der, bare sige at folk indlæg er useriøse når man ikke har noget modargument.
caffery (147) skrev:
Men hva faan...hvis man ikke kan gå efter bolden, så går man vel efter manden, når man bare forsvarer og besvarer din kritik med noget du ikke bryder dig om?

Haha, ja, i lige måde. Det var dig der lagde ud med personlige kommentarer ikke mig. Det eneste du har haft at sige til indlæg #132 har været personlige kommentarer om mig.

Men som sagt så er du velkommen til at vise hvad det er jeg har taget ud af kontekst. Det er ikke min skyld at du ikke kan finde ud af at stave til det du mener.
Gravatar #150 - Josso
6. sep. 2008 12:10
caffery (133) skrev:
#132, en højrekliksmenu er altid brugbar for bla. webudviklere og webdesignere der skal view source, se sideoplysninger, se billedeegenskaber osv. - for ikke at glemme Firefox plugin'et Web Developer der bla. optræder i højrekliksmenuen hvis man ikke vil have en ekstra stor bar i toppen af browseren. Og antallet af den slags brugere er/har været kraftigt stigende de sidste 5-6 år

Men for at svare på dit spørgsmål. Ja. Jeg bruger mindst 50-60% af højrekliksfunktionerne i en browser da jeg selv er webudvikler. Det er fint hvis man kan huske genveje - men den menu er altså meget rar at have alligevel. Og den bliver da brugt af en del, er mit indtryk. Og da specielt nu hvor Apple tilsyneladende lokker Windows-brugere over til OSX. :)

Wow!!!
Selv er jeg webudvikler, og bruger stortset aldrig højreklik. (Bemærk: Bruger Windows Vista/Fx3)
Og ja, det er lidt irreterende med en toolbar, der tager så meget plads, men når menuen fjernes (addon), bogmærkelinjen havner sammen med StumbleUpon (FTW) og denne knap:
Højreklik på en toolbar og vælg Costumize... Find så "Web Developer" og træk den hen til et passende sted. (Evt. ved siden af Adblock Plus).

Prøv nu at klikke på den. ;)
Nu er Toolbaren der.
Nu er den der ikke.
Og nu er den der igen. :)

Meget praktisk. ;)

Og som #128 siger, så gemmes billeder da med et drag'n'drop. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login