mboost-dp1

Råd til køb af spejlreflekskamera

Gå til bund
Gravatar #101 - FeedMe
20. apr. 2010 12:46
Jakob Jakobsen (99) skrev:
Nu ville det være ret dumt at lægge det ud i RAW, både på grund af størrelsen samt at det måske er 1% af computerbrugere der kan bruge det til noget.

Desuden så kan .jpg absolut ikke fjerne ISO-støj, det kan kun tilføje mere støj.

Og så ville jeg gerne høre hvor tit du printer i 4000DPI, så kan selv de bedste kameraer alligevel kun tage et billede i 4"^2

Jamen læg det op i .tif i stedet.

Jamen vi er meget enige her. Selvfølgelig tilføjer .jpg støj. Er derfor jeg ikke vil udtale mig om billederne da jeg ikke ved hvordan de ser ud 'rigtigt'.

Jeg printer skam sjældent i 4000dpi. Men hvis jeg ikke laver billeder der kan klare det, så ender det med at jeg må printe 3000dpi i samme størrelse. Fordelen ved at lave det i høj kvalitet er jo netop at jeg ved at slække på dpi kan lave meget større billeder. Billeder kan jo ikke tages om altid.
Gravatar #102 - Jakob Jakobsen
20. apr. 2010 13:50
FeedMe (101) skrev:
Jamen læg det op i .tif i stedet.

Det har jeg ikke tænkt mig, de er bare til online brug og de har skam fået billederne på disk i et lossless format.

Med hensyn til DPI, så snyder langt de fleste printerproducenter.
Når de skriver DPI, ganger de med antallet af farver printeren har og de kan således kun levere 1/4-1/6 af opløsningen de reklamerer med.
PPI er en pixel der har en bestemt farvekode hvor de 3 grundfarver er angivet.
Gravatar #103 - FeedMe
20. apr. 2010 16:21
Jakob Jakobsen (102) skrev:
Det har jeg ikke tænkt mig, de er bare til online brug og de har skam fået billederne på disk i et lossless format.

Med hensyn til DPI, så snyder langt de fleste printerproducenter.
Når de skriver DPI, ganger de med antallet af farver printeren har og de kan således kun levere 1/4-1/6 af opløsningen de reklamerer med.
PPI er en pixel der har en bestemt farvekode hvor de 3 grundfarver er angivet.

Det må du også selv om. Det lød bare som om du troede at alternativet til JPG var RAW.

Det afhænger stærkt af om det er i pro-segmentet eller i køb-en-lorte-printer-til-en-sjov-weekend-segmentet.
Gravatar #104 - Zombie Steve Jobs
20. apr. 2010 19:26
#103 Det er et ret snævert segment, må man sige.
Og man får vel for pokker sit skidt "printet" ved en trykker?
Gravatar #105 - vandfarve
20. apr. 2010 22:32
Oh snap...

Hvad har jeg startet?
Gravatar #106 - Jakob Jakobsen
20. apr. 2010 22:36

Det kommer godt nok an på mængden, hvis det er et mindre antal billeder kan det ikke betale sig at få det trykt på grund af startgebyret og så er der jo også leveringstiden.
Gravatar #107 - FeedMe
20. apr. 2010 22:40
Jakob Jakobsen (106) skrev:

Det kommer godt nok an på mængden, hvis det er et mindre antal billeder kan det ikke betale sig at få det trykt på grund af startgebyret og så er der jo også leveringstiden.

Hmm. Det er vel sådan at hvis man skal have trykt én ting i sit liv, så er det hos trykkeren. Skal man have mange ting når som helst - er det måske også trykkeren. Men skal man trykke enkelte ting af og til - så køber man udstyret selv.

Der findes nogle ret velydende proseriemaskiner til A3 der næsten koster gratis. Fatter ikke de priser de sætter på dem nu om dage.
Gravatar #108 - Jakob Jakobsen
20. apr. 2010 22:46

Jeg vil ikke sige de er gratis, specielt ikke når man skal til at forsyne dem med blæk.
De fleste, også pro, printere har en dårlig blæk der meget hurtigt falmer. Det gør de billeder man får fra mange trykkerier ikke.

Desuden er det en større omgang når man skal have kaliberet skærm, printer osv. hvis man vil have at det bliver ordentlig kvalitet.
Gravatar #109 - FeedMe
20. apr. 2010 22:48

Når du tænker på hvad trykkerne tager, så er det sgu billigt at kunne lave et A3 udskrift for mellem 50-100kr (med papir og blæk).
Gravatar #110 - gnаrfsan
21. apr. 2010 07:34
vandfarve (105) skrev:
Hvad har jeg startet?

Well, jeg er overbevist ihvertfald. Med skarpheden af de billeder, Jakob postede, så ville jeg selv købe et spejlreflekskamera.

Faktisk, vil jeg gerne have et nu. Grrrr...@Jakob
Du er i det hele taget et dyrt bekendtskab!
Gravatar #111 - gnаrfsan
21. apr. 2010 07:45
Hvad sker der...

Telebilleder indenfor om aftenen, frihånd... Jebus
Gravatar #112 - kinaholm
21. apr. 2010 08:06
#111 - hvad er der galt ? :P Det er et fantastisk objektiv og jeg ville ønske jeg havde råd til at købe det - der er endda lige kommet en ny version som vidst koster omkring de 19k..
Gravatar #113 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 08:35

Det er til gengæld, hvilket mærkeligt nok også mange Nikonbrugere er enig i, det bedste objektiv på markedet.

Jeg skal helt klart have et, men til at starte med, nøjes jeg med deres 70-200 f:4 uden IS, den kan man få til under halvdelen af prisen.
Gravatar #114 - kinaholm
21. apr. 2010 08:38
#113 - Hvordan er det uden IS ? Jeg er stadig pænt meget nybegynder, men for mig lyder det som en "farlig" ting at begynde at købe linse uden IS - specielt når det ikke ligefrem er det hurtigste objektiv..
Gravatar #115 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 08:50

Fik formuleret mig lidt forkert, jeg har ikke fået købt det endnu, men har prøvet en kammerats og det er utroligt godt og kan sagtens, kombineret med et step op i IOS, bruges håndholdt.

Det vigtigste er at man får en hurtig nok lukkertid og lærer objektivet at kende.

Jeg har IS på flere af mine objektiver, men bruger det aldrig. Faktisk betragter jeg det i mange tilfælde som lidt af en sutteklud.
IS gør at man kan have en længere eksponering... hvis motivet står helt stille. Det modvirker kun rystelser fra fotografen og ikke fra motiver, så ved indendørs sport, fester osv. hvor der er lidt bevægelse, er det mere eller mindre ubrugeligt.

Nu har jeg måske den fordel at jeg er tidligere skytte og derfor har lært at holde en riffel stille. Det er nøjagtigt det samme det handler om med kameraer. Lær at kontrollere din vejertrækning, husk at trække af på det sekundære hjertebank osv.

Normalt siger man at man skal tage billeder ved dobbelt hastighed som dit objektiv. (100mm objektiv 1/200sek, 35mm objektiv 1/70sek) (ved 1,5-1,6 crop)
Her kan jg, når jeg koncentrere mig, "nøjes" med 1 til en, altså 1/100sek ved 100mm.
Gravatar #116 - gnаrfsan
21. apr. 2010 09:50
#114: IS = optisk billedstabilisering i denne sammenhæng.
(Image Stabilizer)
Gravatar #117 - FeedMe
21. apr. 2010 11:04
kinaholm (112) skrev:
#111 - hvad er der galt ? :P Det er et fantastisk objektiv og jeg ville ønske jeg havde råd til at købe det - der er endda lige kommet en ny version som vidst koster omkring de 19k..

Er sjovt som mange herinde nævner priser som er prisen + et par tusinde. Hvor køber i jeres fotolort henne?
Gravatar #118 - FeedMe
21. apr. 2010 11:08
Jeg bruger som regel tripod og remote. Så IS er ikke den store helt hjemme hos mig. Men nu er studiebilleder og på-farten-billeder jo også adskilt ved at man jo ikke kan bede negerbørnene se sultne ud igen eller varmluftballonen falde ned igen og udslette den landsby som den fløj over.....i studiet kan alt tages igen og man ved hvor man skal stå.
Gravatar #119 - kinaholm
21. apr. 2010 11:10
#116 - ved skam udemærket hvad det er - det var slet ikke det jeg spurgte til :)
#117 - Jeg gad ikke lige til at tjekke prisen, men kan da godt se den kun koster 17555 inkl fragt hos kamerahuset :)

Men #115, er 4,0'eren ikke væsentligt langsommere end 2.8'eren? Jeg tager tit billeder til koncerter, og der er hastighed, imo, tit alfa omega..
Gravatar #120 - FeedMe
21. apr. 2010 11:14
kinaholm (119) skrev:

Men #115, er 4,0'eren ikke væsentligt langsommere end 2.8'eren? Jeg tager tit billeder til koncerter, og der er hastighed, imo, tit alfa omega..

Normalt vil objektiver med lavere minimumsblænde være hurtigere. Og da det skulle være et af de hurtigste telezooms, så må det være hurtigere end dit.

Men at det ene er hurtigt gør jo ikke det andet langsomt.

Skulle du dog blive ked af dit 4,0 så kan du få min adresse. Så skaffer jeg dig gerne af med det på en miljørigtig måde....
Gravatar #121 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 11:20

f:4 er kun et stop langsommere end f:2,8, altså der kommer halvt så meget lys ind, så ved største lukker, skal f:4 have dobbelt så lang eksponering.
MEN det er de færreste der bruger deres objektiver ved fuld åbning hele tiden, da den store åbning giver et lavt DoF (depth of field/Dybdeskarphed), så alt i alt, så vil jeg anbefale at man starter med deres f:4, medmindre man har mange penge til overs, eller er 100% sikker på at man vil have et f:2,8 og har brug for det.
Gravatar #122 - FeedMe
21. apr. 2010 12:25
Jakob Jakobsen (121) skrev:

f:4 er kun et stop langsommere end f:2,8, altså der kommer halvt så meget lys ind, så ved største lukker, skal f:4 have dobbelt så lang eksponering.
MEN det er de færreste der bruger deres objektiver ved fuld åbning hele tiden, da den store åbning giver et lavt DoF (depth of field/Dybdeskarphed), så alt i alt, så vil jeg anbefale at man starter med deres f:4, medmindre man har mange penge til overs, eller er 100% sikker på at man vil have et f:2,8 og har brug for det.

True. DoF ved 2.8 kan endda virke så lavt at man faktisk bør have en ide om hvad man vil bruge det til. Hvis man ikke har det, så er det noget lidt skørt noget at give penge for. For det er specielt blændetallene der gør tingene dyrere da det i virkeligheden er det tal der fortæller hvor stort objektivet er indeni hvis jeg rev alt indpakningen af.

Har man stået med et 4.0 zoom og 2.8 zoom kan man også godt mærke en forskel.
Gravatar #123 - vandfarve
21. apr. 2010 14:07
1-2-3...

Nikon D5000 er nu også med i spillet om at blive Vandfarves nye gadget.

Fortsæt endelig diskussionerne, d'herrer.
Gravatar #124 - gnаrfsan
21. apr. 2010 14:54
vandfarve (123) skrev:
Nikon D5000 er nu også med i spillet om at blive Vandfarves nye gadget.

Du kan da ikke bare stoppe der! Der er ingen begrundelser og kildereferrencer!
Gravatar #125 - vandfarve
21. apr. 2010 15:03
gnarfsan (124) skrev:
Du kan da ikke bare stoppe der! Der er ingen begrundelser og kildereferrencer!

Jeg snakkede med en anden professionel fotograf, der fortalte, at Nikon er alle bladhusenes favoritmærke af gode grunde. Han var selv skiftet over (fra Canon) fra et par år siden, og har ikke fortrudt det.

Han havde selv et D500, vist nok, men sagde, at D5000 var en værdig og fin lillebror, der ville tage fantastiske billeder.

Arrrh, lort... Nu havde jeg ellers bestemt mig.
Gravatar #126 - Norrah
21. apr. 2010 15:13
#125 en i min familie er chef for århus stiften eller sådan noget..
Men der bruger de altså canon?
Gravatar #127 - vandfarve
21. apr. 2010 15:16
Norrah (126) skrev:
#125 en i min familie er chef for århus stiften eller sådan noget..
Men der bruger de altså canon?

Hmm...

Interessant. Han nævnte godt nok bladhusene (Såsom Her & Nu, Billedbladet m.m.), men hvis aviserne bruger Canon, så er det ikke helt så slemt.

Jeg vil hellere have, at folk tror, at jeg er en fotojournalist fra Berlingeren end en paparazzi fra Se & Hor. Det minder mig om, at jeg skal have anskaffet mig en hat med pressekortet i bægeret... Hmm.
Gravatar #128 - Zombie Steve Jobs
21. apr. 2010 15:18
#125 Hvilke bladhuse? Så vidt jeg ved, er der ikke specielt mange, der bruger Nikon i DK. Tror ikke billedebladet / her og nu har specielt mange fastansatte fotografer, de bruger primært freelancere, så vidt jeg husker.
Sidste jeg tjekkede var det Canon hos alle, på nær Kristeligt Dagblad.
Canon er stadigvæk favoritten hos de fleste, 1D MK III gjorde, at nogle skiftede, blandt et stort svensk pressebureau.

Bare rolig, med et D5000 eller D500, er der ingen, der tror at du er pressefotograf :)

Af den betragtelige flok fotografer jeg kender, der laver fra presse til mere kommercielt er der én, der bruger Nikon. Tror din "professionelle" fotograf har løjet for dig eller bare er en fanboy, der kalder sig selv professionel og i virkeligheden lever af overførselsindkomst.

Vil vove at påstå, at Canon stadig er det foretrukne blandt professionelle i DK.
Gravatar #129 - FeedMe
21. apr. 2010 15:32
Til Vandfarve:

Jeg bruger selv Canon. Og har ingen erfaring med Nikon. Men nu vi er i gang med at tale om hvem der bruger hvad...
...
Hver gang du ser et hvidt objektiv - så er det en Canon-fotograf.
Prøv at lægge mærke til det næste gang du ser OL eller hvor man nu tager billeder af folk.

Skal siges at Canon og Nikon henvender sig til stort set samme segment. Der findes også Sony, som vist er en del billigere - men har hørt at mange er trætte af at deres kamera har mærkelige funktioner - som om det mere er et gadget end et kamera.

Hvis du vil have det rigtige uden at skulle høre noget fra nogen, så køb et Phaseone...[det er dog en smule kostbart]
Gravatar #130 - vandfarve
21. apr. 2010 16:31
... og vi er tilbage til 450D. :)

Tak! Man kommer jo til at holde af jer på et tidspunkt, gutter og gutinder (læs: ZiN).
Gravatar #131 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 16:38
Canon og Nikon skiftes til at have de bedste kameraer år efter år, derfor vil jeg ikke sige at det ene mærke er bedre end det andet.
Desuden skal man, bare fordi Nikons flagskib er det bedste kamera på markedet, ikke regne med at deres "billige" 5000kr. kamera er det bedste i det segment.
Grunden til at mange holder sig til deres mærke, er primært fordi de igennem tiden har anskaffet sig en del objektiver og andet tilbehør som kun passer til et system. Derfor koster det jo mange penge hvis man samtidig med det nye kamera, skal anskaffe sig for 100.000 nye objektiver.

Så at NASA bruger Nikon og bladhusene Canon rager mig en bønne, det har absolut ingen betydning for mig.

Jeg valgte Canon EOS 450D da det på det tidspunkt var det bedste i det prislag. I dag ville jeg måske have valgt Nikon, men mit næste kamera bliver også Canon da jeg netop har en del udstyr til det mærke.
Gravatar #132 - siliankaas
21. apr. 2010 16:50
Sille er forvirret - Vandfarve: Kan du opsummere, hvilket kamera er du mest tændt på lige pt?

Jeg har godt de 7K at gøre godt med, og havde egentlig besluttet mig for et 550D, fik en masse råd om at købe et nyt objektiv, og tak for det, men hvis jeg nu gerne vil købe nyt hus hvad skal jeg så vælge.

Som nybegynder, der dog har haft et 450
Gravatar #133 - vandfarve
21. apr. 2010 16:52
Jakob Jakobsen (131) skrev:
Jeg valgte Canon EOS 450D da det på det tidspunkt var det bedste i det prislag. I dag ville jeg måske have valgt Nikon, men mit næste kamera bliver også Canon da jeg netop har en del udstyr til det mærke.

Mener du, at du nu i dag (!) ville have valgt Nikon, eller mener du, at du med din nuværende viden i dag ville have valgt Nikon for et par år siden?

Det er lidt noget af en selvmodsigelse, som står i dit indlæg... :)
Gravatar #134 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 16:54

Nej jeg ville stadig have købt Canon den gang, men hvis jeg brugte tid på at undersøge markedet i dag, ville jeg måske have valgt Nikon fordi det idag ville have været det bedste valg.
Gravatar #135 - vandfarve
21. apr. 2010 16:54
Jakob Jakobsen (134) skrev:

Nej jeg ville stadig have købt Canon den gang, men hvis jeg brugte tid på at undersøge markedet i dag, ville jeg måske have valgt Nikon fordi det idag ville have været det bedste valg.

Ahh...
Gravatar #136 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 16:59
...jeg vil dog lige tilføje at en af de største grunde til at jeg valgte Canon, netop var/er det store udbud af brugte og nye objektiver. Udvalget er en smule mindre hos Nikon og det er ikke alle Nikon objektiver der passer på alle Nikon huse, hos resten af kamera producenterne er udvalget næsten ikke eksisterende.

På Canon kan du tage et hvilket som helst objektiv der er op til omkring 30 år gammelt og sætte det på de nyeste kameraer uden problemer.
Hos Nikon skal man have et hus med fokusmotor for at drive visse objektiver og andre objektiver passer kun med visse huse osv.
Gravatar #137 - Zombie Steve Jobs
21. apr. 2010 19:46
EF er fra 87, men ja, det er lame, at nikon kører med to bajonetter, men du kan altså også bruge noget riiigtig gammelt skrammel på helt nye huse fra nikon, hvilket er ret fedt. Altså, F-bajonetten er jo fra 1959, så der er en del at vælge imellem.
Gravatar #138 - Bastardo
21. apr. 2010 21:12
Dette er nok en gentagelse, men jeg magter ikke lige at læse 130 indlæg igennem, men før du beslutter dig vil jeg på det kraftigste anbefale dig at tage en eftermiddag og gennem-afprøve Canon G11. Jeg er selv på mit andet DSLR, og G11'eren er så meget federe til allround fotografering end nogen af dem. (Olympus 500e (lortekamera) og Canon 350D(dejlig stabil))
Gravatar #139 - gnаrfsan
21. apr. 2010 22:18
Til vandfarve:
Hvis du vil ha' et Canon, har jeg fundet frem til at standardobjektivet sucks, hvorimod dette objektiv er en god start. Eller dette, hvis du normalt tørrer røv i pengesedler.
Gravatar #140 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 22:21
Hvis i skal have nyt objektiv og er i tvivl om billedkvaliteten, kan i kigge HER og søge efter en gruppe der har objektivets navn.
Dette er for eksempel billeder taget af et Canon 100mm f:2,8 Macro.

Det er en god måde at finde ud af hvad de forskellige objektiver er gode til.
Gravatar #141 - gnаrfsan
21. apr. 2010 22:23
Jeg kan også anbefale denne sides reviews.
Gravatar #142 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 22:31

Den er også på mine favoritter, sammen med denne

Og så lige et par fede:

Musik video klippet sammen af 10.000 DSLR billeder.

Sådanne billeder gad jeg godt kunne tage.
Gravatar #143 - Zombie Steve Jobs
21. apr. 2010 22:44
??? de er da jævnt kedelige, det er ren location, ikke andet.
Gravatar #144 - Bachy
21. apr. 2010 22:44
Nå, nu vil jeg også være med til at lave ravage i vandfarves "se mit nye kamera" tråd. Jeg har et EOS 1000D, og står og overvejer et zoom objektiv til dette. Jeg har ikke så mange penge at gøre godt med for tiden, så hvis i ku er søde ved mig, og kunne henvise til et par objektiver til en pris omkring de 1500 kr, gerne brugte som nye ;)

Og til vandfarven, jeg kryber for dine fødder hvis jeg må bryde ind i din ellers så finetråd om køb af dit nye dSLR ;)
Gravatar #145 - Jakob Jakobsen
21. apr. 2010 22:53

Mener du tele?

Zoom, er når man kan justere objektivet så man kommer længere væk fra, eller tættere på motivet.
Tele er normalt alle objektiver på over 70mm.
Gravatar #146 - FeedMe
22. apr. 2010 01:53
Jakob Jakobsen (145) skrev:
Zoom, er når man kan justere objektivet så man kommer længere væk fra, eller tættere på motivet.

Eller den mere tekniske forklaring:
Zoomobjektiver er objektiver, som ikke har fast brændvidde.
(bare hvis nogen gerne vil have den på en anden måde)
Gravatar #147 - MiniatureZeus
22. apr. 2010 06:37
FeedMe (146) skrev:
Jakob Jakobsen (145) skrev:

Eller den mere tekniske forklaring:
Zoomobjektiver er objektiver, som ikke har fast brændvidde.
(bare hvis nogen gerne vil have den på en anden måde)

Eller den mere mandlige forklaring:
Han vil gerne kunne fotografere naboens datter, så langt fra som muligt så han ikke bliver opdaget.
Gravatar #148 - gnаrfsan
22. apr. 2010 07:09
Så er et superzoom kamera nok et bedre bud. De har op imod 900 mm tele...
Gravatar #149 - Bachy
22. apr. 2010 08:32
Æv, jeg hader når Newz.dk æder mine indlæg, men here goes :)

Jeg er på jagt efter et zoom objektiv, har kigget på et Tamron 70 -300 men der er delte meninger om dette obejktiv, så jeg er ikke sikker på om jeg måske ikke skulle tage et kig på brugtmarkedet, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter ;)
Gravatar #150 - Jakob Jakobsen
22. apr. 2010 09:14

Jeg har et Tamron 70-300 liggende, fik byttet mig til det da mit Sigma 70-300 gik i stykker.
Det har taget under 100 billeder og du kan få det for 1000, jeg mener endda at der stadig er garanti på det.

Men jeg vil så påpege at Tamron og Sigma 70-300 er LANGT de dårligste objektiver jeg nogensinde har prøvet

Så jeg ville aldrig anbefale dem.

Men hvis du går effter et Canon 70-300, er der mange der mener at det er et skjult "L" objektiv og alle pengene værd.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login