mboost-dp1
Råd til køb af spejlreflekskamera
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
#150
Canon giver kun deres EF objektiver "L" mærket, da deres 70-300 er et EF-S kan det derfor ikke få mærket, men leverer alligevel en rigtig god kvalitet.
Canon giver kun deres EF objektiver "L" mærket, da deres 70-300 er et EF-S kan det derfor ikke få mærket, men leverer alligevel en rigtig god kvalitet.
Jakob Jakobsen (152) skrev:#150
Canon giver kun deres EF objektiver "L" mærket, da deres 70-300 er et EF-S kan det derfor ikke få mærket, men leverer alligevel en rigtig god kvalitet.
Ja ok. Forstod heller ikke at jeg ikke kendte det objektiv - men er nok fordi jeg aldrig kigger på EF-S da det er lukket område for mig.
Kære alle,
jeg har været læser af newz i snart 7 år, nu stopper mit virke så som lurker, da jeg godt lige vil give mit besyv med her....
@Vandfarve
Her er nogle fakta som jeg selv ikke var helt klar over da jeg sprang ud som DSLR førstegangskøber.
System valg:
Om du vælger Canon, Nikon, Sony, Pentax, Hasselblad, PhaseOne eller noget andet, så er det først og fremmest et system du køber dig ind i.
Kamerakroppen er ikke nødvendigvis det du skal tænke alt for meget på som det første, selv de billigeste entry level kameraer nu, er på højde med det de professionelle brugte i en ikke alt for fjern fortid.
Objektiver er din reelle investering. De bliver ikke forældet de næste mange årtier(forhåbentlig ikke).
Ergonomi\Byggekvalitet:
Dette er nok de to første ting, du bør kigge på inden du træffer dit valg om selve kameraet.
Har du store\små hænder? Dette er vigtigt, prøv at stå med forskellige kamerahuse i hånden. Der er, for mig, stor forskel på de forskellige producenters ergonomiske valg.
Hvor stor gadgetfreak er du; hvor vigtig er byggekvaliteten og menu indstillinger, for dig?
Placering af fysiske knapper, et vigtigt punkt, man som begynder ikke nødvendigvis tænker over.
Er det nemt, hurtigt og naturligt for dig at skifte blændeåbning, ISO, lukkertid, samt navigere i menuerne?
Alt dette finder du først ud af, når du står med kameraet i hænderne.
DSLR kontra Point'n'Shoot\SuperZoom:
Opstartstid:
Fra du tænder dit kamera, til du kan tage dit billede. Her vinder DSLR som regel. Der er stor forskel på 1 sek. og 0,19 sek. En herlig ting når du pludselig opdager flyvefiskene bryde vandet, og du rent faktisk når at få et billede af dem.
Lukke forsinkelse:
Vil du gerne fotografere objekter der bevæger sig? Her vinder DSLR også som regel.
Isolering af primært objekt og baggrund:
Vil du gerne sløre baggrunden på dine portrætter? Her er dit valg af objektiver vigtigt, der er en verden til forskel, med fastmonteret objektiv har du ikke noget valg. DSLR giver dig mange muligheder, efterhånden som du bliver klogere på hvilke billeder du gør dig i.
Billedbehandling:
Dette er vigtigt. Især i starten, indtil du har lært dit kamera bedre at kende, kommer du, højst sandsynligt, ikke uden om efterbehandling af dine billeder.
RAW er dit digitale negativ, rå data direkte fra kameraets sensor. Her har du flest muligheder for f. eks. at redde dit billede fra over\under eksponering, samt korrigere evt. hvidbalance. Dette lader sig ikke så nemt gøre med JPEG.
Selvfølgelig bør du stræbe efter af komme så tæt på din ønskede eksponering, som muligt, i kameraet. Men sådan går det ikke altid i starten.
Indlærings kurve:
Denne kan virke stejl for en begynder, men er det ikke, såfremt du sætter dig ind i tre forskellige forhold;
Lukkertid, Blændeåbning og ISO.
Jeg vil i denne forbindelse anbefale dig en bog af Bryan Peterson, "Understanding Exposure". Det er en letlæselig bog, som sætter dig ind i disse forhold, let og hurtigt.
___________________________________________
For lige at runde denne væg af tekst af på en ordentlig måde, vil jeg gerne tilbyde dig et crash course i brug af DSLR, hvis der er andre fotonørder(jep, jeg sagde det) her fra newz, i Kbh. kunne vi jo arrangere et lille get-together. Jeg stiler selv efter at kunne leve af at fotografere, og tror på udveksling af viden, så man hele tiden er i udvikling og ikke gror fast.
Mvh.
Cobra‽
@tanghaar
Jeg er primært i gang med at læse interwebbet tyndt. Jeg er p.t. langtidssygemeldt, men er så småt på vej til at træffe uddannelses valg.
Jeg har den 4 årige Fotograf udd. i kikkerten lige nu og regner med at søge ind via kvote systemet til at starte med. Så der er bestemt et godt stykke vej inden jeg kommer til at leve af det.
#159
Videooptagelse er nok den eneste fordel til 550D's side. Byggekvaliteten, ergonomi osv. er en del bedre på 50D
Videooptagelse er nok den eneste fordel til 550D's side. Byggekvaliteten, ergonomi osv. er en del bedre på 50D
Det underlige ved kameraer er..
Nu sidder jeg her med INTET behov for noget mere fancy end farveblyanter. alligevel får jeg lyst til at skyde megamange penge efter et kamera...
Nu sidder jeg her med INTET behov for noget mere fancy end farveblyanter. alligevel får jeg lyst til at skyde megamange penge efter et kamera...
Nu kan jeg per definition godt li Sony produkter.
Hvordan ligger de med pris/kval? for een der ikke har nogen erfaring med DSLR
Hvordan ligger de med pris/kval? for een der ikke har nogen erfaring med DSLR
#164
Hvis du vil betale mere for mindre samt støtte det onde imperium som SONY er, så kan du godt købe det.
Du skal bare ikke regne med at udvalget er så godt.
Hvis du vil betale mere for mindre samt støtte det onde imperium som SONY er, så kan du godt købe det.
Du skal bare ikke regne med at udvalget er så godt.
Det fandt jeg ud af.
Dammit -.-
hm, Canon og andre mangler en filter funktion der gør man kan komme til at se dem der har HD video
Dammit -.-
hm, Canon og andre mangler en filter funktion der gør man kan komme til at se dem der har HD video
Nu har jeg (næsten) læst hele tråden igennem, og vil nu som den første sige: Køb et hus, evt. med kit-linse, og invester ellers i objektiver med fast brændvidde - de tegner bedre, og er som regel billigere. Zoom objektiver er ikke noget at råbe hurra for med mindre du betaler formuer for dem.
Canons 17-85 IS USM objektiv, som der sidder på mit 40D, er ok, men der er stadig en del vignettering - det objektiv koster 3,500,-
Mit Canon 50mm 1.8 II Tegner meget bedre, har dog hverken IS eller USM men jeg er mere tilbøjelig til at bruge det end mit zoom objektiv. Og så koster det 800,-
Jeg er klar over at det er nemmere at bruge et zoom-objektiv, men den kvalitet man får ud af objektiver med fast brændvidde, og de udfordringer det giver er klart besværet værd.
Canons 17-85 IS USM objektiv, som der sidder på mit 40D, er ok, men der er stadig en del vignettering - det objektiv koster 3,500,-
Mit Canon 50mm 1.8 II Tegner meget bedre, har dog hverken IS eller USM men jeg er mere tilbøjelig til at bruge det end mit zoom objektiv. Og så koster det 800,-
Jeg er klar over at det er nemmere at bruge et zoom-objektiv, men den kvalitet man får ud af objektiver med fast brændvidde, og de udfordringer det giver er klart besværet værd.
#168
Med hensyn til dit 50mm f:1,8 II, så er det som at købe en lottokupon.
Der er så stor forskel på dem så du tror det er løgn. Jeg har selv et og har prøvet 2 andre på mit kamera. Mit tegner udmærket, min ene kammerats tegner en del bedre end mit og min anden kammerats er næsten ubrugeligt.
Om man vil bruge zoom er smag og behag, men hvis man er på ferie, har man nok ikke lyst til at slæbe 5-6 objektiver med , hvis man kan nøjes med et zoom.
Og hvis det er udfordringer du savner, hvad så med at nøjes med et pinhole kamera? :D
Med hensyn til dit 50mm f:1,8 II, så er det som at købe en lottokupon.
Der er så stor forskel på dem så du tror det er løgn. Jeg har selv et og har prøvet 2 andre på mit kamera. Mit tegner udmærket, min ene kammerats tegner en del bedre end mit og min anden kammerats er næsten ubrugeligt.
Om man vil bruge zoom er smag og behag, men hvis man er på ferie, har man nok ikke lyst til at slæbe 5-6 objektiver med , hvis man kan nøjes med et zoom.
Og hvis det er udfordringer du savner, hvad så med at nøjes med et pinhole kamera? :D
#169
Det er rigtig at folk har haft forskellige oplevelser med lige det objektiv - men så kan man jo investere i USM udgaven.
Angående feriefotos - jeg har altid 3 objektiver og en flash med. Det synes jeg ikke er for meget. Men hvis man synes det kan man da sagtens nøjes med at tage et 18-200mm med. Jeg synes bare det er synd at smide penge efter noget der tegner så skidt.
Et 20mm, 50mm og et 85mm, så er man sgu dækket godt ind, og har glas der tegner langt bedre end sit kit-objektiv og en telezoom.
Det er rigtig at folk har haft forskellige oplevelser med lige det objektiv - men så kan man jo investere i USM udgaven.
Angående feriefotos - jeg har altid 3 objektiver og en flash med. Det synes jeg ikke er for meget. Men hvis man synes det kan man da sagtens nøjes med at tage et 18-200mm med. Jeg synes bare det er synd at smide penge efter noget der tegner så skidt.
Et 20mm, 50mm og et 85mm, så er man sgu dækket godt ind, og har glas der tegner langt bedre end sit kit-objektiv og en telezoom.
#170
Hvad så med vidvinkel og tele?
20mm er jo ikke specielt vidvinkel, og 85mm rimeligt kort for en tele.
Desuden er det dejligt at man kan nå at få de specielle tidspunkter med, som man ville miste hvis man lige skal bruge et halvt minut på at skifte objektiv osv.
Hvad så med vidvinkel og tele?
20mm er jo ikke specielt vidvinkel, og 85mm rimeligt kort for en tele.
Desuden er det dejligt at man kan nå at få de specielle tidspunkter med, som man ville miste hvis man lige skal bruge et halvt minut på at skifte objektiv osv.
#171 nu skal jeg ikke gøre mig til dommer over for hvad man har eller ikke har brug for af objektiver. Men man kunne erstatte 20mm med en 14mm og have en 135mm i stedet for 85mm, alt efter hvad man bruger mest. Jeg ville være fint tilfreds med de tre førnævnte.
Personligt er jeg færdig med at investere i zoom-objektiver.
Personligt er jeg færdig med at investere i zoom-objektiver.
dkbooster (174) skrev:Der får man jo meget for pengene ;)
Leica er dyre fordi de kun sælger det noget, de kan stå 100% inde for. Den linse produceres og samles i hånden, efter nogel meget præceise tolerencer, i batches af 100. Der er ingen vignettering, og den fungerer perfekt til alle yderpunkter. Den slags koster ca. 60.000 kr. Men så findes den heller ikke bedre.
dkbooster (178) skrev:Du kan også købe 30.000 bananer - men nu talte jeg sådan set om 1 (et, uno, ein, one) kamera - ikke 6....
Ok, du kan få en Suzuki langt billigere end en Audi, selv i en større klasse, og med langt mere ekstraudstyr!
Men der bare en kvalitetsforskel.
Tilfreds?
#182
Jeg tror ikke på at der er "kvalitetsforskel" på et Canon EOS-1D Mark IV Hus og et Leica - og hvis der er, er det i 1D'ens fordel... Men jeg tror aldrig vi bliver enige...
Det vil aldrig give mening at købe en Leica... Ligesom der aldrig vil give mening at købe en Koenigegg... Det er kun et ønske om at have det andre ikke kan have...
Jeg tror ikke på at der er "kvalitetsforskel" på et Canon EOS-1D Mark IV Hus og et Leica - og hvis der er, er det i 1D'ens fordel... Men jeg tror aldrig vi bliver enige...
Det vil aldrig give mening at købe en Leica... Ligesom der aldrig vil give mening at købe en Koenigegg... Det er kun et ønske om at have det andre ikke kan have...
#183: Det er der. Leica var længe om deres fuldformat sensor, fordi de ikke ville lancere den med de ulemper der var mht. lysindfaldet. Derfor udviklede de en forsats til sensoren med en prisme pr pixel, for at få 100% korrekt lysindfald. Alle andre producenter lancerede alligevel chipsne, med de problemer.
Et kamerahus med prismechippen koster ca. 40.000 kr så det er oven i købet billigere. Det er objektiverne, der koster, fordi det er dem, der er dyrest at lave.
Et kamerahus med prismechippen koster ca. 40.000 kr så det er oven i købet billigere. Det er objektiverne, der koster, fordi det er dem, der er dyrest at lave.
#183
Hvis det er så godt - hvorfor bruger ingen fotojournalister så et Leica... hvorfor ser man ingen af dem til fodbold/politik/etc. ?
Men fair nok... du vil hellere have et Leica, jeg vil hellere have et Canon... vandfarve har nok alligevel ikke tænkt sig at smide 40k for et kamera så den er diskussion er egentlig hypotetisk og i stil med pepsi cola vs. coca cola - så jeg tror ikke vi bliver enige...
Hvis det er så godt - hvorfor bruger ingen fotojournalister så et Leica... hvorfor ser man ingen af dem til fodbold/politik/etc. ?
Men fair nok... du vil hellere have et Leica, jeg vil hellere have et Canon... vandfarve har nok alligevel ikke tænkt sig at smide 40k for et kamera så den er diskussion er egentlig hypotetisk og i stil med pepsi cola vs. coca cola - så jeg tror ikke vi bliver enige...
Superb indlæg, Cobra‽.
Jeg når nok ikke noget, før jeg skal afsted, men hvis vi kan finde ud af det, så vil jeg gerne skrive mig op til noget en gang i efteråret.
Jeg tænker lidt, at vi starter en tråd og smider nogle tilfældige datoer op i en Doodle og tager den derfra. Giver også gerne nogle ordentlige penge, såfremt vi er 3-10 personer til at blive "undervist".
Er der nogle, der også er interesserede?
Jeg når nok ikke noget, før jeg skal afsted, men hvis vi kan finde ud af det, så vil jeg gerne skrive mig op til noget en gang i efteråret.
Jeg tænker lidt, at vi starter en tråd og smider nogle tilfældige datoer op i en Doodle og tager den derfra. Giver også gerne nogle ordentlige penge, såfremt vi er 3-10 personer til at blive "undervist".
Er der nogle, der også er interesserede?
FeedMe (187) skrev:dkbooster + gnarfsan + johanmw:
Så så så drenge. Nu ikke slås - drik noget kakao, så starter jeg computerne op så i kan game lidt...
Så skulle du have været her i de præ-100-indlæg. Der var der skub i diskussionen mellem Gammelsmølf (gnarfsan) og Gnavpot (Jay Jay)...
:)
#184 et firma som Leica der går SÅ meget op i at lysindfald og diverse ting skal være korrekt, er gode firmaer, der laver gode kameraer. Men jeg ville aldrig turde tage et sådan kamera med til en demonstration eller en anden opgave hvor kameraet skal kunne tage nogle knubs.
Det er uden tvivl fine kameraer, men som Hasselblads er de nok også lavet til at tage billeder i et studie.
Det er uden tvivl fine kameraer, men som Hasselblads er de nok også lavet til at tage billeder i et studie.
#186
Glad for at kunne hjælpe.
Vi kan sagtens lave en fotodag ell. to i efteråret, og jeg skal skam ikke have nogen betaling for det, jeg er jo trods alt bare en glad entusiast.
Jeg vil gerne lige anbefale dig Bryan Petersons "Understanding Exposure" endnu en gang, den er ikke særlig dyr, under 200 kr. fra en dansk webshop, og endnu billigere i en engelsk. Det er ikke en særlig lang bog, og man behøver ingen forudgående viden for at få utroligt meget ud af den.
Et lille tip til din rejse, hvis der er nogle billeder du gerne vil være sikre på bliver gode, så tag 2-3 forskellige eksponeringer af dit motiv, så er du rimeligt godt dækket ind. Og husk selvfølgelig en HDD af en eller anden art til at smide dine billeder over på, med mindre du køber en kæmpe bunke hukommelses kort, selvfølgelig...
Man kan slet ikke sammenligne Canon med Leica og overhovedet ikke med Hasselblad.
Canon er blevet lavet til at blive brugt under alle situationer, prøv at tage et Leica eller et Hasselblad ud i regn eller støv, så har du ikke dit kamera ret længe.
Leica er lækkert og god kvalitet, men det er lavet til feinschmeckere og ikke personer der bruger deres kamera til daglig og i alle situationer.
Hasselblad kan absolut ikke bruges uden for et studie, men meget af prisen for Hasselblad er navnet, de er absolut ikke så gode så det kan forsvare prisen. Desuden er der en del snobberi inden for modebranchen, hvor man ikke kan være anderkendt medmindre man bruger Hasselblad.
Canon er blevet lavet til at blive brugt under alle situationer, prøv at tage et Leica eller et Hasselblad ud i regn eller støv, så har du ikke dit kamera ret længe.
Leica er lækkert og god kvalitet, men det er lavet til feinschmeckere og ikke personer der bruger deres kamera til daglig og i alle situationer.
Hasselblad kan absolut ikke bruges uden for et studie, men meget af prisen for Hasselblad er navnet, de er absolut ikke så gode så det kan forsvare prisen. Desuden er der en del snobberi inden for modebranchen, hvor man ikke kan være anderkendt medmindre man bruger Hasselblad.
#191
Hasselblad og andre medium format kameraer bliver skam brugt uden for studier, især landskabs fotografer bruger dem. Og så kan man med det format også opnå en dybdeskarphed, der ikke er muligt med DSLR kameraer.
Men givet, jo, det er primært reklame og modebranchen der er segmentet for medium format, og der er da helt sikkert en del snobberi involveret.
#192 det handler også om, at du får en helt anden kvalitet og opløsning at arbejde med, lidt nemmere, når du skal photoshoppe det levende lort ud af et eller andet, at du har 65 megapixel og ikke 16-20 stykker.
#193 Full frame og crop dslr er det samme segment, vil jeg tillade mig at påstå. Fullframe har bare fået en hysterisk status som det eneste, der duer og minder mig lidt om megapixel-hysteriet nogle år siden.
Et Leica skal nok holde lige så lang tid som et XXD, XXXD eller hvad ved jeg, men det er ikke forseglet på sammen måde som et 1D. Ved ikke hvor forseglet de andre er, men har da i hvert fald oplevet XXD gå kold i dårligt vejr - det har jeg ikke oplevet ved et 1D.
Størrelsen på det er noget, af det, der kunne få mig til at købe Leica M-system. Men ville nok hellere have et m7 eller 6.
Kender da folk, der har brugt hasselblad udenfor og bruger hasselblad mange andre steder end studier.
#193 Full frame og crop dslr er det samme segment, vil jeg tillade mig at påstå. Fullframe har bare fået en hysterisk status som det eneste, der duer og minder mig lidt om megapixel-hysteriet nogle år siden.
Et Leica skal nok holde lige så lang tid som et XXD, XXXD eller hvad ved jeg, men det er ikke forseglet på sammen måde som et 1D. Ved ikke hvor forseglet de andre er, men har da i hvert fald oplevet XXD gå kold i dårligt vejr - det har jeg ikke oplevet ved et 1D.
Størrelsen på det er noget, af det, der kunne få mig til at købe Leica M-system. Men ville nok hellere have et m7 eller 6.
Kender da folk, der har brugt hasselblad udenfor og bruger hasselblad mange andre steder end studier.
#194
Jeg vil kalde det et blandet segment. I hvertfald hos Canon kan objektiverne bruges på tværs - og nogle kan ikke. Man får dog vidt forskellige ting ud af de samme objektiver. Så jeg mener stadig at cropframe og fullframe er noget forskelligt noget.
#196
Kig på Canon.com det er sådan en side, som en eller anden nørd har lavet hvor han skriver alt om Canon og deres produkter.
Jeg vil kalde det et blandet segment. I hvertfald hos Canon kan objektiverne bruges på tværs - og nogle kan ikke. Man får dog vidt forskellige ting ud af de samme objektiver. Så jeg mener stadig at cropframe og fullframe er noget forskelligt noget.
#196
Kig på Canon.com det er sådan en side, som en eller anden nørd har lavet hvor han skriver alt om Canon og deres produkter.
vandfarve (195) skrev:Update
To bøger er nu bestilt via Amazon.co.uk:
- "Understanding Exposure", samt
- "Canon EOS 450D for Dummies"
Jeg har dog ledt og ledt i denne tråd, men kan ikke findes jeres anbefalinger til foretrukne shop. Hvad var lige shoppen hed, Jay Jay og Cobra?
Der er flere herinde som har anbefalet GoDigital.dk
Jeg har selv bestilt et Sony DSC-HX5V derinde i går.., men er desværre i restordre. De er dog ret hurtige til at svare på mails..
SlettetBruger (196) skrev:hm 450D kan ikke HD video right?
Nej, 450D har overhovedet ikke videofunktion.
#195
Jeg har ikke selv erfaring med disse to, men har læst godt om dem, så hvis andre lige ville kime ind også....
godigital
kamarashop
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.