mboost-dp1

Råd til køb af spejlreflekskamera

Gå til bund
Gravatar #301 - Jakob Jakobsen
26. apr. 2010 17:33
gnarfsan (300) skrev:
Du bliver ved med at påstå at Leica er ringere uden nogensinde at have prøvet et.

Det er løgn, jeg har skam prøvet Leica, bare ikke deres M. serie.

gnarfsan (300) skrev:
Det eneste relevante dokumentation, du er kommet med var stadig ikke en brugstest.

Hvorfor kan en test der er alment anderkendt og viser hvor gode de forskellige sensorer er, være dårligere end en brugstest. Den fjerner netop alle muligheder for favorisering osv.?

gnarfsan (300) skrev:
Du påstår at du aldrig har problemer med at få autofokus

Igen løgn fra din side. Jeg har været uden for at mit kamera ikke kan fokusere.
Prøv du at foksere et Leica i fuldstændig mørke, det er nok heller ikke nemt.

gnarfsan (300) skrev:
og har gentagne gange påstået at jeg har skrevet ting, der ikke står i et eneste af mine indlæg.

Jeg citerer dig måske ikke altid ordret, men der er i hvert fald ingen tvivl om hvad du mener.

gnarfsan (300) skrev:
Du har sammenlignet fokusseringen i et Sony Kamera med fokusseringen i et Leica, og påstået at de var ens at bruge selvom mekanikken og optikken er vidt forskellig, dog med et noget lignende koncept.

Ja, netop fordi de er ens at bruge, du drejer på objektivet for at få et enkelt billede.
Leica har jo måtte bruge deres unøjagtige metode, fordi det ikke er muligt at se igennem objektivet.
Det er desuden et kendt problem at Leicas system med jævne mellemrum skal justeres da det kører separat fra objektivet og at objektiver skal justeres til de enkelte huse.

Gravatar #302 - gnаrfsan
26. apr. 2010 17:55
Jakob Jakobsen (301) skrev:
Det er løgn, jeg har skam prøvet Leica, bare ikke deres M. serie.

Hvad har du prøvet, da?
Hvorfor kan en test der er alment anderkendt og viser hvor gode de forskellige sensorer er, være dårligere end en brugstest. Den fjerner netop alle muligheder for favorisering osv.?

Den viser ikke dels præcisionen i udstyret, og dels kvaliteten af objektiver, man kan få til det. Den fortæller heller ikke noget om hvordan, de er at stille skarpt med.
Igen løgn fra din side

Jakob Jakobsen (229) skrev:
Til gengæld er min AF perfekt 99% af tiden.

Ok, my bad, men det er meget langt fra hvad jeg har oplevet, med noget kamera.
Prøv du at foksere et Leica i fuldstændig mørke, det er nok heller ikke nemt.

Hvad er pointen med at fotografere i absolut mørke?

Jeg citerer dig måske ikke altid ordret, men der er i hvert fald ingen tvivl om hvad du mener.

Jakob Jakobsen (246) skrev:
At du påstår at Leica har opfundet en metode til at fokusere på der er 100 gange bedre end alle andre kameraproducenter, selv om det praktisk talt er nøjagtigt det samme.

Det har jeg aldrig sagt, og aldrig ment.

Jakob Jakobsen (293) skrev:
Det er jo fuldstændigt latterligt at mene at man skal punge ud med 45.000 for at kunne tage feriebilleder. Specielt når man kan få et kamera til under 5.000 som reelt kan tage lige så gode feriebilleder.

Det har jeg heller aldrig sagt og heller aldrig ment.

Jakob Jakobsen (296) skrev:
og da de har lavet kameraer i 60 år, er der ingen andre producenter der ved hvordan man laver kameraer. Så du kan lige så godt nøjes med din kameramobil medmindre du har et Leica til 50.000+.

Jeg har aldrig sagt at ingen andre producenter er bedre til at lave kameraer, og aldrig ment det.

Og alle de teknologier som andre priducenter har brugt de sidste 100 år er kopieret fra Leica.

Jeg har aldrig påstået at alle andre har kopieret fra Leica. Det er noget vås.

gnarfsan ved meget mere end dem der har det som arbejde hver dag.

Det har jeg aldrig påstået, og det mener jeg heller ikke.

Hvad med at du lader mig udtrykke mine egne meninger. Er du i tvivl om hvad jeg mener, så kan du spørge.
Ja, netop fordi de er ens at bruge, du drejer på objektivet for at få et enkelt billede.

Nej, Leicas søger er tydeligere, fordi de bruger to lyskilder til at generere deres fokusområde mod de andre, der kun bruger en enkelt.
Leica har jo måtte bruge deres unøjagtige metode, fordi det ikke er muligt at se igennem objektivet.

Leica fortsætter med at bruge den metode, fordi der er nogen, der efterspørger det. De har også andre huse med andre teknikker.
Det er desuden et kendt problem at Leicas system med jævne mellemrum skal justeres da det kører separat fra objektivet og at objektiver skal justeres til de enkelte huse.

Og andre producenter ændrer også på deres systemer. Men Leica har i en lang årrække kunnet bruge deres tidligere objektiver.
Gravatar #303 - Tumleren
26. apr. 2010 19:43
Fidomuh ville være stolt
Gravatar #304 - FeedMe
26. apr. 2010 20:14
#301-302

Kan godt lide at forestille mig at det er 2 skibe der på skift giver hinanden en bredside :D

JJ har 5 kanoner, men de er 16poundere og Gnarfsan har 14 12poundere. Heh.
Gravatar #305 - vandfarve
1. maj 2010 11:38
Okaaaay, vi prøver igen i håbet om, at der vil være færre oplæg til diskussion denne gang:

I forbindelse med valg af hukommelseskort vil man så kunne mærke forskel på fx SanDisk Extreme, der skriver med 30 MB/s, eller SanDisk Ultra, der kun skriver med 15 MB/s?

Jo, selvfølgelig vil det have betydning ved overførsel, men har et 450D så stor intern buffer, at man kan tage en sekvens af billeder, der gemmes i RAW, uden at tænke over ens hukommelseskort?

Extreme-versionen er nemlig pikkedyr, og siden GoDigital.dk bare anbefaler Ultra-versionen, kan man så godt nøjes med den?
Gravatar #306 - kimx
1. maj 2010 12:45
Ifølge http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page1... så burde det kun have betydning når du tager billeder i raw.
Gravatar #307 - Jakob Jakobsen
1. maj 2010 12:47
På mit 450D er bufferen stor nok til 6 billeder ved 3,6fps.
Derefter kan det tage ca. 1 billede i sekundtet på mine SanDisk Extreme III kort.
På et standard billigt kort, går der, efter bufferen er fyldt, 4-5 sekunder imellem hvert billede.
Så det kan godt mærkes.
Hvis du tager enkeltbilleder, kan du også tydeligt mærke det da kameraet tømmer bufferen imellem hvert billede og du derfor skal vente 2 sekunder imellem hvert billede, hvor jeg ikke kan mærke nogen ventetid ved de hurtigere kort.

Men "ultra" kortene burde være hurtige nok, ved 15MB/s, er der trods alt tale om meget tæt på 1 RAW billede pr. sekund.
Gravatar #308 - vandfarve
1. maj 2010 12:54
Extreme it is...

Jeg stod mellem valget 16 GB Ultra (15/15 MB/s) og 8 GB Extreme (30/30 MB/s). Man vil jo gerne have mere og mere plads, men 8 GB burde være rimeligt indtil videre, da jeg desuden også får et reservekort, som så bliver et 8 GB Ultra.

Spank you, Jay Jay!
Gravatar #309 - Jakob Jakobsen
1. maj 2010 13:00
Jeg har kun 2 gange været ude for at skulle skifte kort og begge gange var det ved opgaver der tog en hel dag.
Jeg har et 8GB og et 4GB Extreme III og jeg skyder altid i RAW eller RAW+JPG.
Til gengæld, så sørger jeg altid for at få tømt mine kort så snart jeg er hjemme ved computeren.

Er det til ferier eller lign. bruger jeg min bærbare som lager, men man kan også få en "OTG" enhed, som er en ekstern batteridrevet harddisk med kortlæser, som kopierer indholdet af alle kort der bliver sat i den.
Gravatar #310 - kinaholm
1. maj 2010 15:59
#309 - Der er også en anden rar ting ved at have et backup kort...
I lørdags skød jeg en del billeder til en amatørkoncert/et event vi holdte i Frederikshavn. Midt under koncerten, med en 300 billeder på kortet, mener mit 7D pludselig at det ikke kan læse kortet mere.. Jeg prøver både med en kortlæser og alt muligt andet, og åbenbart er partition dog forsvundet. Jeg har desværre ikke tid til at gendanne data før jeg skal tage nye billeder, derfor må jeg formatere og derved miste billederne fra før.. super ærgerligt!
Gravatar #311 - XorpiZ
1. maj 2010 16:48

Nu skal jeg ikke være en wise-ass.. men det tager altså ikke ret lang tid lige at scanne kortet efter og se hvad man kan finde frem.
Gravatar #312 - FeedMe
1. maj 2010 22:32
vandfarve (308) skrev:

Jeg stod mellem valget 16 GB Ultra (15/15 MB/s) og 8 GB Extreme (30/30 MB/s).

Findes der ikke kort der går op på 90MB/s? For sådan nogle har jeg da vist nogle stykker af.
Gravatar #313 - vandfarve
1. maj 2010 22:34
FeedMe (312) skrev:
Findes der ikke kort der går op på 90MB/s? For sådan nogle har jeg da vist nogle stykker af.

Ikke inde for mine budgetter. Eller, der findes sikkert nogle, men jeg kiggede primært i området omkring 15-30 MB/s, fordi der var flest at vælge imellem her (og der var bedst bang-for-the-buck).
Gravatar #314 - Jakob Jakobsen
1. maj 2010 22:45
FeedMe (312) skrev:

Kan du ikke komme med et link, jeg kan ikke finde SDHC kort der kommer i nærheden af 90MB/s
Gravatar #315 - I.F.F.
1. maj 2010 22:56
Leica sælger en historie, har man et Leica kan man prale og fortælle historie til bekendte om hvor vildt ens exotiske udstyr er.
Det samme princip som gjorde sig gældende mht. Mac nogle år tilbage.
Gravatar #316 - kinaholm
1. maj 2010 23:16
90MB/s kortene er CF kort. Jeg har et 16GB kort der er så hurtigt - super lækkert!
#311 - det kan godt være, men havde virkelig no time til at gøre det.. Super ærgerligt, men jeg ved da jeg skal have backup næste gang, hvis det er vigtigt for mig :)
Gravatar #317 - Jakob Jakobsen
1. maj 2010 23:32
kinaholm (316) skrev:
90MB/s kortene er CF kort. Jeg har et 16GB kort der er så hurtigt - super lækkert!

De er bare lidt svære at proppe i et 450D :)
Men det er også sådan et par stykker jeg skal have fat på når jeg får sparet sammen til et 7D.
Gravatar #318 - FeedMe
2. maj 2010 06:34
Jakob Jakobsen (314) skrev:
Kan du ikke komme med et link, jeg kan ikke finde SDHC kort der kommer i nærheden af 90MB/s

Kan godt finde et link, men du kan selv finde det :) du skal bare lade være med at lede under SDHC og kigge under CF i stedet.

Men troede ikke at Canon lavede SLRs med SDHC? Men har nu ikke undersøgt det.
Gravatar #319 - FeedMe
2. maj 2010 06:36
Jakob Jakobsen (317) skrev:
De er bare lidt svære at proppe i et 450D :)
Men det er også sådan et par stykker jeg skal have fat på når jeg får sparet sammen til et 7D.

Lyder som en rigtig god ide. Ville være ret tåbeligt at købe et kamera hvor én af forcerne er dets hurtighed - og så sætte et kommunalt-kort i (hint: kommunale arbejdere arbejder sååååååå langsomt)
Gravatar #320 - kinaholm
2. maj 2010 09:50
450D'eren er med SDHC - det stod der i al fald på æsken på mit :)
Gravatar #321 - vandfarve
2. maj 2010 09:52
kinaholm (320) skrev:
450D'eren er med SDHC - det stod der i al fald på æsken på mit :)

Nu har jeg i hvert fald købt to SD-kort, så det ville også undre mig, hvis de ikke brugte SDHC. :)
Gravatar #322 - Jakob Jakobsen
2. maj 2010 11:17
FeedMe (318) skrev:
Men troede ikke at Canon lavede SLRs med SDHC? Men har nu ikke undersøgt det.

Jo, både Canon og Nikons "ikke-pro" kameraer bruger SDHC og det er skam hurtigt nok til det meste.
Men når man kommer op i et D5/7 og bruger burst meget, så er det en klar fordel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login